Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 178, 179, 180   >>
14 besök idag (891532 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Johan

Riktigt roligt att se att du spårar mer och mer ut=)
Fina effektsiffror med

Våra diffar kan bli kompisar... min är numera oxå 3,46 och 40%

Tja Fredrik!

Jo men visst är det härligt med urspårning
Effekten behövs där nere och kommer nog inte att göra ont härhemma i heller.

Jaså du kör 3.46? Men på 17" eller? Kanske är samma kille som pillat ihop diffarna oxå eller du gör det själv? Förresten vad körde du förut för utväxling och verkan och varför bytte du?

Kommer du ner i september eller kanske till och med Knutan i Augusti?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Tjo

Jag har tills nu åkt med standard diff... 3.15 och 25%.
Huvudsaken till "uppgraderingen" är att jag vill ha lägre utväxling samt började få indikationer på att diffbromsen var sliten.
Stod lite i valet och kvalet mellan 3.46 och 3.73 men eftersom jag en 3.46 utväxling liggandes så blev det den...
Min diff har varit i gbg och vänt så jag tror inte det är samma kille som du anlitat...

Tanken är att det blir ett mellan år utan banåka men vi får se vad som händer...
Har planer på att dyka upp på middagen på knutan men vi får se....
Ringen blir det nog en sväng eller två men utan egen bil tyvärr.... nästa år så jäklar=)

ha det gott

Johan Sjöström skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Johan

Fina effektsiffror med

Tja Fredrik!

Jaså du kör 3.46? Men på 17" eller? Kanske är samma kille som pillat ihop diffarna oxå eller du gör det själv? Förresten vad körde du förut för utväxling och verkan och varför bytte du?

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Mellanår har vi alla, det är bara att komma igen.

Jag har en stol över i september, du får sitta både i höger och vänster stol precis när som! Har inte åkt på dom tiderna så tryggt med NÅGON annan så du vet Fredrik! Hoppas vi ses på middagen åtminstone!

Fredrik Larsson skrev:
Tjo

Jag har tills nu åkt med standard diff... 3.15 och 25%.
Huvudsaken till "uppgraderingen" är att jag vill ha lägre utväxling samt började få indikationer på att diffbromsen var sliten.
Stod lite i valet och kvalet mellan 3.46 och 3.73 men eftersom jag en 3.46 utväxling liggandes så blev det den...
Min diff har varit i gbg och vänt så jag tror inte det är samma kille som du anlitat...

Tanken är att det blir ett mellan år utan banåka men vi får se vad som händer...
Har planer på att dyka upp på middagen på knutan men vi får se....
Ringen blir det nog en sväng eller två men utan egen bil tyvärr.... nästa år så jäklar=)

ha det gott

Johan Sjöström skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Johan

Fina effektsiffror med

Tja Fredrik!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ännu en lugn dag med Bettan har passerat.

Efter att som vanligt velat i mina beslut om jag skall köra på knutan eller Anderstorp så beslutade jag mig till slut för Knutstorp med TPC, förra årets arrangemang var riktigt bra och med det i minnet blev det himmabanan, knutan är en sjukt rolig bana, många vänner skall köra då och det blir mycket körtid för dom som vill det. Att missa Anderstorp med BMWSC är såklart trist då jag i år var sugen på den banan, nåja det är bara att inse jag har inte möjlighet att köra båda och mitt val är gjort. TPC träffen är redan rätt bra uppbokad och precis som förra året är det hög kvalitet på dom anmälda ekipagen/förarna. För egen räkning blir det nog lite lugnt tempo då det bli gammeldäck och halvsletna bromsar

Jag har idag fått kontakt med ett lokalt företag som fixar streamer i framrutan till rimliga pengar, nu skall det bara jagas fram rätt logga och sen kör vi!

Fick mail idag om att min Tyska kontakt på TMC kommer till Skåne på måndag-tisdag nästa vecka.
Det blev bestämt att jag skall dit på måndag för höjning av varvstoppet. Så i dag skall jag se om jag kan få tag på filen till min spis och maila upp den, på detta sätt kortar vi ner tiden på plats. Det fina i kråksången är att uppdateringen sker via OBD2 uttaget och man slipper alltså att plocka ut chippet för moddning, en lösning som verkligen tilltalar mig. Funkar allt bra och allt går som jag vill kommer detta företag antagligen att finnas på plats på vår traditionella Knutstorpsträff i mitten på Augusti.

Jag var även iväg idag och kikade om jag kunde hitta någon tålig, matt, svart färg till skuffen på bilen, jag kom i kontakt med en SEMI matt Hammarlack på burk, vad säger folket om den produkten? Den är inte Ultramatt men absolut inte blank, färgens struktur var normal och inte hamrig liksom Hammarlack är väl kända som en rejäl och stryktålig produkt?

Jag tror det är dags att påbörja en åtgärdslista då det inte är SÅ lång tid kvar tills vi skall gasa! Här gäller det nog att prioritera rätt och lägga mindre viktiga åtgärder åt sidan så länge.
Det finns ett antal måsten och många fler "vid tillfälle"

Måsten är följande

>> Fixa bromskylning fram (köpa hem och dra slangar)
>> Byte belägg bak och se över allt.
>> Byta batteri till det lilla/köpa nytt om det är kass.
>> Få hem hjälpfjädrar och sänka bilen till en mer rimlig nivå.
>> Kränga r-däck på mina fälgar och sedan hoppas det sitter bra på bilen utan att behöva valsa skärmarna
>> Montera kamerafäste

Bromsslangar har jag funderat lite på, dom jag hade förra året var tokigt dyra och höll inte sååå bra, jag tror en del av trixet är att dra dom mer optimalt än jag gjorde, men tips på slang behövs, stryktålig flexibel och inte alltför dyr såklart.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Det låter intressant

Får se när det närmar sig... vilka datum har ni tänkt?

Hammarlack är ajjabajja då den är silicon baserad... tror på BTGs tips om vanlig plåtfärg... har oxå kört på det i min bil

hejs

Johan Sjöström skrev:

Jag har en stol över i september, du får sitta både i höger och vänster stol precis när som! Har inte åkt på dom tiderna så tryggt med NÅGON annan så du vet Fredrik! Hoppas vi ses på middagen åtminstone!

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Fredrik: http://www.bimmer.se/ringen

2 killar som inte gillar Silicon, så brukar det inte låta Men jag köper det ni säger och kikar vidare på BTG:s förslag.

Fredrik Larsson skrev:
Det låter intressant

Hammarlack är ajjabajja då den är silicon baserad... tror på BTGs tips om vanlig plåtfärg... har oxå kört på det i min bil

hejs

Johan Sjöström skrev:

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Silicon baserade saker får på sin höjd placeras i passagerarsätet

Johan Sjöström skrev:
Fredrik: http://www.bimmer.se/ringen

2 killar som inte gillar Silicon, så brukar det inte låta Men jag köper det ni säger och kikar vidare på BTG:s förslag.

Fredrik Larsson skrev:
Det låter intressant

hejs

Johan Sjöström skrev:

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Dagen började tidigt med lite order av blingbling på Ebay och sedan en annorlunda deklatrimmning genom att plocka bort något, vad får ni allt gissa Dagen till ära var det dags för ett besök på Sturup Raceway där Alfaklubben hade en träff, själv skulle jag inte köra utan bara träffa massa goa gubbar och få ner lite "brända bromsar doft" i lungorna Vädret var busigare än busigt men regnet verkade passera förbi sidan om banan på nåt otroligt vis. Det var väl inte massor med bilar men jag tyckte mig se många bekanta ansikten. Jag noterade att vid lunch fanns en möjlighet att testa banan i max 70 utan kostnad eller andra krav utöver hjälm och det lät skoj. Sagt och gjort, det bidde alltså årets banpremiär dock med strypkoppel men vad gör det när det kommer sådär oväntat. Finns inte så mkt att säga om körningen då det som sagt gick väldigt sakta.

Jag hade en väldigt trevlig halvdag därute och mår bra i den här miljön trots att jag i stort sett bara var en besökare. Ett minne från dagen var tex diskussionen med Bartek om bilen och att den inte riktigt hanns med, plötsligt tittar en mus fram nere vid fotutrymmet på passagerarsidan i hans räser, det är kanske dags att avyttra om mössen börjar ta över kärran :-) Det var också roligt att se DPRS börja hitta lite flyt i körningen och att bilen börjar gå bra nu när frugan hans skruvat ner stoppet på gaspedalen Från mitt perspektiv var det en väldigt lyckad träff och jag upplevde det som att folk fick mycket körning. Ett par Alfor var riktigt trevliga att både kika på och lyssna på men där var en del annat att njuta av också bla. en riktigt snabb Compact som man även ser i BMW Cup. Fin jämn körning med riktigt trevliga tider noterades. Nåja allt har en ände och andra plikter kallade.

Lite senare var det dags att leta lämplig färg till skuffen och jag hade bestämt mig för att kika på Beckers metallfärg som jag fått tips om, tyvärr fanns den inte i matt kulör så då får jag leta vidare. Jag passade även på att köpa in ett nytt torkarblad och det blev ett likadant som förra året som var riktigt bra. Ett blad från Biltema som behandlats med vattenavvisande medel, en test på väg till ringen förra året visade på en klar förbättring jämfört med standardbladet på högersidan. Efter alla dessa tunga poster var det dags för belöning i form av Österrikisk bierstube med groteska maträtter. Raurackel i Lund är ett riktigt höjdarställe, visst var det udda att dricka alkoholfri pilsner men så länge det inte blir en ful ovana kan det få passera obemärkt.. En rolig grej var att en kille jag gick förbi på krogen stannade mig och fråga om compacten gick bra, han kände igen mig och brukade läsa mina alster,sjukt liten värld vi lever i!

Nu sitter man hemma och inser att dagen har varit rätt nice, in på rejsa och hittade en kamaxelsensor som kanske funkar på kärran, gör den det lär det bli affär så vi kan få bilen att gå bra. Imorrn skall bilen lättas några kilo, dom där lite mindre bilarna i compactmaffian har ju fått ner sina bilar i imponerande låga vikter, snart bara tresiffrigt på en del av dom!

Förresten anmälningslistan till TPC träffen på Knutan börjar bli välfylld och det är gott om kända bilar och förare, skall bli riktigt skoj detta. Hade varit bra om jag hittade lite däck oxå men det löser väl sig, har DU några 15 eller 16" däck i dimension 205 eller bredare så är jag spekulant!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004

Jag har en fråga, du verkar ha koll på 323 ti.
Passar e30 bakskivor eller är det specifik modell just för 323 ti ?
e36:ans passar ju inte.

Hälsningar Thord

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

THORD skrev:
Jag har en fråga, du verkar ha koll på 323 ti.
Passar e30 bakskivor eller är det specifik modell just för 323 ti ?
e36:ans passar ju inte.

Hälsningar Thord

Hej!

Inte full koll här men jag tror det är just compactens skivor som passar inte några syskons i vare sig E36 eller E30 familjen. Dock går det att hitta passande skivor på Ebay som kostar en spottstyver och duger bättre än man tror!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Söndag är vilodagen heter det men så icke i detta fallet, frugan håller en hårt i örat. Dock fick jag till en kort stund under eftermiddagen då jag kunde ägna mig åt bettan lite

Det bidde inga större saker gjort, lite putsning och vaxning för att få bort resterna på bakluckan gjordes dock och det blev som det skulle. Jag monterade även bort torkararm med motor på bakluckan då jag tror jag klarar mig utan den, förresten jag kollade aldrig men har spolningen bak en separat säkring tro? Hade varit bra och dra den isåfall då jag pluggade spolslangen. Jag passade även på att demontera dom bakre dörrsidorna men lät än så länge plåtarna bakom vara (man vill ju spara lite på gottebitarna ) Jag har för mig att det finns lite asfaltsmatta bakom plåtarna också och stämmer det ryker dom med tiden

Mitt lilla gelebatteri från Feltema var tjurigt under motorbytet men jag har gett det en ordentlig dust med CTEKEN och idag blev det återmontering i bilen, det är bara att hoppas det funkar annars blir det till att hosta upp för ett nytt dito. Jag fick även monterat lite dekaltrimning som tack för ett gott jobb med diffrenoveringen, den stora deklatrimmningen är på G den också

Jag noterade även idag ett visst mått av vatten under batteriet, jag är övertygad om att mina baklampor läcker in och vid en närmare inspektion är den ena baklampan ett mindre akvarium, det blir till att leta efter ett par nya utan hål, lite trist post då det inte ger nåt liksom. Vikter på det bortplockade är givetvis noterat

Dörrsidor 1.3kg/st
Torkare med motor 1.5kg
Diverse kablage 0.2hg
Batteriet är noterat sedan tidigare
----------------------------------------------------
Total viktbesparing idag 4.3kg

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004

Stilig bil! thumbs up

Kan meddela att det var riktigt bra på Gelleråsen igår!
Cleana race, gott väder och massor med fina BMW bilar på banan!

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
höjning av varvstoppet

I hate Mondays säger Katten Gustav och inte är det min favoritdag i heller precis, men denna dag kanske skulle kunna bli lite trevlig om allt flöt på. Det var bokat tid med Thomas på TCM chiptuning, han reser ju runt i Sverige och tar sig an case som inte hans ÅF har utrustning/kapacitet eller kompetens att utföra. Dagen till ära var det ett gästspel hos hans åf i Eslöv som heter M Autoverkstad. Uppdraget för dagen var att höja varvtalsstoppet med cirka 500rpm till 7000 jämnt.

Strax efter 18 rullade jag in i metropolen Eslöv och kom nästan direkt in dit jag skulle. Det första jag noterar är ett par ypperligt trevliga 6 seriebilar varav den ena är en M6 som såg riktigt trevlig ut. Väl på plats och urstigen från bilen kom jag direkt i kontakt med både Thomas och verkstadens folk. Det lades en sista handpåläggning på Thomas egen 645:a som även den var en läckerbit med ett skönt stuk. Det lite lustiga var att av en slump hade verkstadsägaren ringt mig i dagarna i min position som ordförande i BMWCS Sektion Syd så vi hade en naturlig koppling direkt vilket alltid är gott..

Det tog inte alltför lång tid innan jag ombads att rulla in "offret" för kvällen och arbetet påbörjades. Som jag sagt tidigare var finessen med TMC att dom skötte uppdateringen av mjukvaran via ODB II vilket såklart var gott, att montera ut chipet går såklart men jag vet att det är känsliga grejor och finns det ett val är det enkelt i min värld. Inom kort var bilen uppkopplad och skärmen på Thomas dator fylld med ettor o nollor, det användes lite olika mjukvaror för att jobba med bilen och trots att jag själv jobbar nära ettor och nollor till vardags kan jag inte sluta bli imponerad av att man kan läsa ut något ur denna sörja :-) Efter att vi alla hade pratat lite var det plötsligt klart och en provtur skulle utföras, lätt nervös och med tankarna " var det verkligen så lätt?" taxade jag ut ur verkstaden. Efter att ha värmt upp oljan lite lät jag bilen varva ut på lämpligt ställe, vid 6400 tändes shiftlighten men det struntade jag i, dock dog bilen vid 6500 och stoppet var alltså orört. Tillbaka i verkstaden berättade hur det var och en förvånad Thomas kopplade direkt upp sig på bilen igen.

Det tog nu lite längre tid men ännu en gång testades varvstoppet, denna gången snabbt på lyften och ganska snabbt insåg vi att "problemet" kvarstod. Ett par samtal senare fick Thomas klart för sig att den boxen jag har i bilen i vissa fall har problem som är att den inte tar emot data och att boxen alltså är orörd trots att det skrivits till den ett flertal gånger, en nerladdning av boxens fil och check av den påvisade just detta då den var 100% original, nästa steg var att kräma på lite med strömmen och skriva igen till boxen men inte ens det hjälpte. Jag tror vi alla kände en viss uppgivenhet även om det inte märktes utan här jobbades det vidare och nästa steg var redan utstakat.

Det som gällde nu var att demontera boxen ur bilen och sedan skriva DIREKT till boxen, sagt och gjort ur med boxen av med täcklock och vips, där var hjärtat i bilen. Det var nu alltså inte frågan om att plocka ut chipet utan han kopplade upp sig mot pinnarna i boxen direkt vilket såklart var smutt och lite cool tyckte jag. Det tog inte så lång tid innan första försöket att skriva till boxen gjordes och ganska snabbt konstaterades att nu verkade det fungera som tänkt. Några diskussioner om Nordschleife , Knutstorp, BMW och Bitburger senare var det dags! Thomas bad mig ta en kort provtur och testa hur det fungerade, han pratade om en bonus som jag kanske skulle märka av också :-)

Samma visa igen ut och värma upp oljan lite, matade på och bettan svarar direkt med skönsång genom hela kurvan, jag börjar närma mig 6400 och lätt skeptiskt blev jag förvånad när den fortsätter mata på förbi 6400,6500,6600,6700,6800,6900 vid 6950 börjar den bluddra som den gör när varvstoppet slår i. Gott mos tänkte jag det gick till slut!! Väl tillbaka blev det tummen upp och jag tror vi alla tyckte det var skönt då det hade tagit relativt lång tid i anspråk och klockan var "fotbollsVM" för en del av oss :-) Thomas frågade om bilen gick bättre och jag sa att jag har svårt att känna sådant men att om jag får lite tid så blir det lättare, 20-30 mil skulle det ta innan det adaptiva i bilen påverkades fullt ut och då skulle jag även komma att känna en tydlig påverkan av vridet och effekten som en följd av att även en optimering (i folkmun chipning) av bilen hade utförts. Han berättade även att när kamaxelsensorn var bytt skulle bilen går bättre och det var jag klar över då den är ganska trist i gången nu, speciellt på låga varv.

Som sagt tiden var sen och vi rundade av ganska snabbt, vi skall höras vidare då jag har en tanke om att andra BMW intresserade skall få ta del av deras kunskap, flyter allt på kommer alla BMW tokar som vill ha möjlighet att träffa dom i mitten på augusti på Skånes Nordschleife :-) men mer info om detta längre fram. Glad i hatten betalade jag för mig och tackade för allt. Kostnaden för att höja varvstoppet var väldigt rimlig, absolut trevligare än andra lösningar så jag var mer än nöjd med detta. Att kryssa hem i natten gick bra, ett försök att deltaga i en telefonkonferens gjordes men oj vad det fungerade dåligt, bilen börjar bli väldigt högljudd men jag klagar inte, nu ser man framemot att få ge bettan lite smisk under ordnade förhållande, en bit in i Juli då är det dags för premiären och herrejsesus vad det skall bli skoj!

Vill ni har mer info om Thomas och hans verksamhet hittar ni mer info här: http://www.tmchiptuning.com/
Tack för att ni tog er tid att läsa mina alster som i vanlig ordning har en tendens att bli för långa..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Bra läsning som alltid, underhållande samt en massa bra att veta thumbs up

Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004

Trevlig och intressant läsning! thumbs up

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Fick du optimeringen/chiptrimningen på köpet vid varvtalstoppshöjningen? thumbs up Eller är det så att de är tvingade att byta programvara för att kunna flytta varvstoppet?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Fick du optimeringen/chiptrimningen på köpet vid varvtalstoppshöjningen? thumbs up Eller är det så att de är tvingade att byta programvara för att kunna flytta varvstoppet?

Nja jo jag fick det nog på köpet men det var nog inte gängse standard utan mer en goodwill för att det drog ut på tiden eller nåt, jag höjde inga röster

Edit: Nej man är inte tvungen att byta övrig programvara vad jag förstog.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bidde inte mkt gjort igår på bilen och än mindre nu på ett tag

Bältet på förarsidan har ett tag bråkat och varit tvinnat, när bakre dörrsidan plockades bort noterade jag direkt var som orsakat detta och åtgärde det. Sedan fixade jag så att shiftlighten numera tänds upp vid 6800rpm istället för 6400, jag blev dock osäker på om det är bra eller dåligt

Kikade runt lite på färg i dagarna och en tålig matt färg hittar jag inte. Jag tror att svart går bort och att jag nog skall sikta in mig på en matt grå eller kanske original färg helt enkelt?

I morse lämnade bilen in till Plåten på Förenade Bil i Malmö och där skall det få en plastikoperation i nyllet efter en närkontakt med en felplacerad sten i vintras, förhoppningsvis blir den klar i slutet på nästa vecka och sen jävlar blir det tight med tid att få ordning på kärran.

Jag fick även leverans av nya bromsbelägg bak i dag, i år tänkte jag köra lite vassare gatbelägg bak men inget hardcore. Stoptech från PEAN verkar vetttiga och helt klart en intressant produkt i förhållande till priset, en recension kommer vad tiden lider!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Givetvis kan jag inte låta bli att fylla tråden med massa gojja, bilen är på verkstad ett tag och följaktligen är jag mer eller mindre paralyserad. Nåja inte mer paralyserad än att jag kunde leka lite. Jag vet inte varför men kanske det kan vara lite underhållning för ögat på oss ägare av 323/328 motorer.

Det jag gjort är att jag "smält" ihop graferna från bänkningen på TS motor med 323 respektive 328 motorn så att man enkelt kan se diffen. Notera att 328 motorn har annat insug,grenrör,avgas i övrigt är den original. Alla analysfreakar får gärna komma med trevliga utlåtanden

EDIT: Som jag tolkar det (utan att egentligen ha koll på läget) så ser det ut som att jag har fått mer effekt och vrid precis där man vill ha det, en längre vridmomentskurva som inte dalar alls lika tidigt, det ser ut som att jag har vettigt med vrid upp till 5400rpm i stället för som förut att kurvan dalar redan vid typ 4800. Även effektkurvan verkar gå på Viagra då den är ståndaktig ända upp till 5900 jämfört med förut då den planade ut vid 5400 och dalade vid ungefär 5700. På pappret låter det skoj och förhoppningsvis är det lika skoj i verkligheten.

och med gula respektiva svarta "siffror" menar jag såklart grafer

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det börjar kännas lite tomt utan Bettan, frugans 318 Touring känns väldigt mjuk och svajjig, mil ifrån min egen som är tvärtom. Blev lite inspirerad av en tråd här på rejsa om rostlösning med hjälp av Citronsyra. Inget jag hart talas om men det lät spännande och jag gjorde slag i saken. Åkte ut och hämtade mina M3 E36 bromsok,okhållare och några bultar för lite behandling.

Jag började med att plocka bort alla gummistyrningar, nipplehattar, gamla avklippta slangar, pressade sedan ut kolvarna med kompressorn och vips var allt delat, generellt sett är bromsarna fräscha och med lite nya grejor på plats och ett par drag med penseln så blir detta mumma!

Jag letade fram en vettig bunke och med 5 liter vatten och 5 matskedar citronsyra fick jag till en lagom mix som förhoppningsvis skall göra ett gott jobb. Tanken var att låta det hela ligga några dagar och gotta till sig. Sen blir det stålborsten och ett tunt lager av lämplig färg. Kolvarna såg fräscha ut och lär inte behöva mer än några snabb drag med fint slippapper så är dom klara. Jag kommer att plocka hem lite delar till oken så att allt blir som nytt, lite nipplar,lite gummibitar, och lite annat trevligt :-)

Under gårdagen blev det lite surfande och vips var jag i hamn med en liten laserfräst metallbit till insuget. I dagsläget sitter det packning mot packning mellan inuget och trottelhuset och så skall det inte vara, jag minns en viss Tobbe som inte var nöjd med detta.

Bromsarna innan det var dags att bada.

Här ligger grejorna och gottar till sig

En av kolvarna, ja är nöjd med skicket på dom

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

om du vill lyxa till det så kostar det ca 300kr för blästring och målning av fyra ok på Ahnelövs

BMW 332ti Eifelwagen **SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 178, 179, 180   >>
14 besök idag (891532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande