| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Få liv i gamla gatdäck
|
2202 besök totalt |
|
Få liv i gamla gatdäck
Kom över en begagnad uppsättning Bridgestone Potenza RE040 för en billig peng och tänkte att dom kunde man ju slita ned på några bankörningspass. Såg sedan att däcken var tillverkade 2002. Är det någon idé att ge sig ut på bana med dom? Är dom torra som bakelit? Kommer jag halka runt som en smörklick i grytan? Eller kan dom bli OK efter lite gnuggande mot asfalten? I förhållande till nyare gatdäck alltså. _________________ Christoffer Silfverberg |
||
|
Är de gratis kan det väl vara ok att halka runt på en stund. Har 9 år gamla Goodyear däck på min räjs-Alfa som är duktigt hala. Verkar inte bli bättre efter att ha ruggat upp gummit heller, fortfarande lika halkiga.
Vad är det för dimensioner du ska använda? Det finns ju begagnade r-däck att köpa lite då och då till rätt vettiga priser. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Re: Få liv i gamla gatdäck
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Går det att sätta någon gräns för hur länge det är acceptabelt att förvara ett r-däck som förvarats rätt? Har lite samma grej som trådskaparen, men det gäller en uppsättning RE540 från 2004, helt nya.
Är det helt kört med dem? |
||
|
oanvända som förvarats i rumstemp samt sluppit solljus funkar nästan lika bra som årsdäck.
Har kört 5år gamla nydäck och testat samma märke/modell färska och inte faan blev jag snabbare för det
Skillnaden mot gatdäck där det uppgraderas år efter år, så verkar r-däcken inte utvecklas speciellt mkt förutom vid generationväxlingar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Däck för banåka
Få liv i gamla gatdäck
|
2202 besök totalt |