| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips sökes om försäljare av 60 mm id fjädrar
|
1937 besök totalt |
|
Är det någon som har något bra tips på var man köper fjädrar med 60 mm innerdiameter och 60 mm längd? Det är rätt korta fjädrar, så det finns inte sådär fasligt många som säljer sådana. Och så vill man ju hitta några till ett vettigt pris också. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
Då så, nu har jag hunnit med att kolla fjädrarna på plats och inte bara, på distans lita på de tryckta sifforna.
Fjädrarna är 60 mm i innerdiameter, 160 mm långa. Vilka säljer sådana, lite halvkorta fjädrar till vettiga priser? Roadster var en förhoppning, men de hade inte så korta fjädrar. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
60mm är väl 2.25"? :S
Jag hämtade ut mina 2.25" fjädrar från dfaulknersprings idag, och dom kortare jag köpte är 15cm! Tror dom har 2" id fjädrar som är så korta också, fanns dessutom från ganska mjukt och upp till riktigt hårt
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Ursäkta om jag verkar tjatig, men Sellholms har en hel del. Forza också.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
_________________ Johan Christensson |
||||||
|
Re:
Nära nog i vart fall: Selection for 2.25" (58.5mm) Inside Diameter Springs, eller är det så att man kan ha både metriska och imperiska dimensioner på grejerna? Dvs att det finns en mm dimension som inte har en motsvarande i tum? 60mm är ju typ 2.36" eller liknande.. Hos dfaulkner finns det fjädrar i alla fall från 3" (88.9mm) till 16" (406.4mm), rätt bra priser också, betydligt billigare än sellholms! Frakten tog 1 vecka ungefär, betalade 1700 inkl vat och frakt för dom 4 fjädrar jag just fick. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Tyckte då Sellholm hade rätt bra priser, betalade ca 1400 för fyra fjädrar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Efter lite mindre stressartad mätning visade det sig att fjädersätena medger användande av 2,25" id fjädrar, vilket öppnar för en del möjligheter, inte minst gällande priset. Demon Tweeks säljer i mitt fall Faulknerfjädrar billigare än tillverkaren själva. Jag ska kolla in Sellholms också.
En annan fundering kring fjädrar - Hur liten ändring av effektiv fjäderkonstant vid hjulet kan man tänkas känna av? 10%? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
www.rallydesign.co.uk har mycket trevliga prisar på 60mm fjädrar. gav 600Nkr (riktignog norska, men andå) for fyra stycken. Finns från 7" till 12" längd och 250-500lbs/in hårdhet. Mycket trevliga, och seriöst foretag.
_________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||||
|
Jag har handlat både av Sellholm och från Demon Tweeks. De jag fick av Sellholm var "no name" med mindre ID än de 60mm jag beställt var tvungen att svarva ur dom för att passa perfekt. Från Demon köpte jag KW 60x140mm 100N/mm som var perfekta i storleken och billigare än Sellholm.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1937 besök totalt |