Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billiga coilivers, bu eller bä?
2 besök senaste veckan (5862 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Bilen börjar bli i behov av nya dämpare runtom, funderar på om man skall köra en snikvariant av coilovers, det är trots allt billigare än vanliga dämpare runtom.
Hittade dessa på nätet:
http://tillbilen.se/?cat_id=226&head_id=85
Frågan är då: Kan detta funka tro? Det bör om inte annat fungera bättre än slutkörda orginalgrunkor, eller är jag väl optimistisk?
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004

Jag vet inte hur dessa är, men jag köpte FK coilovers till min octavia rs -02, mest för att få den riktigt låg.

Problemet var att bilen vart jäkligt obekväm att åka i, stötig osv, men när man laddade på lite så kändes stötdämparna som cykelpumpar.

Så om man ska köra bana så är nog ett par riktigt bra stötdämpare att föredra framför dåliga coilovers.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re: Billiga coilivers, bu eller bä?

Andrew Petrykowski skrev:
Bilen börjar bli i behov av nya dämpare runtom, funderar på om man skall köra en snikvariant av coilovers, det är trots allt billigare än vanliga dämpare runtom.
Hittade dessa på nätet:
http://tillbilen.se/?cat_id=226&head_id=85
Frågan är då: Kan detta funka tro? Det bör om inte annat fungera bättre än slutkörda orginalgrunkor, eller är jag väl optimistisk?

Hur illa kan det vara ? Det verkar ju vara standardstorlek på fjädrarna, då borde det gå att få till skapligt iaf då man kan prova lite hårdare om du inte är nöjd, dämpnignen får väl bli som det blir. Säkert lååångt från optimalt men som du säger så lär det bli mycket bättre än slutkörda standardgrejer. Med det priset går det ju nästan chansa

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Jag köpte TA-Technix till min SEAT Arosa förut mest för sänkningen men komforten vart kvar och de slog aldrig igenom och gav bilen en mer sportig körupplevelse och allt det för ca 2000kr inkl frakt från .de.

Körde de i ca 2mån så vet inte hur länge de "håller" men har hört många som är nöjda med de.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Fungerar fint.
obekvämt och stötigt är det.
Fungerar på banan med men man saknar inställningsmöjligheter.
Sedan finns det ju olika grader av "billiga" coilovers åxå.
Är väldigt olika hur dessa fungerar på olika bilmodeller.

Umeå
Här sen Maj 2007

Har en uppsättning från den billigaste delen av skalan under Golfen och de funkar riktigt bra för mina behov. En "nackdel" som jag kommit att tänka på i efterhand är att de går att justera i höjd så.. När bilen kommer av pallbockarna kanske jag byter.

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd

Mellan två banåkabilar..
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007

Bra pris på dämpare och fjädrar har ju GE motorsport i Borgholm annars.
Jag kör själv med dom på min E30 och är nöjd. Nu är ju alltid "bekvämt" en individuell måttstock men jag tycker inte dom är för hårda för gata men dom håller ändå i bra i kurvorna!

Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

D0GG3 skrev:
Bra pris på dämpare och fjädrar har ju GE motorsport i Borgholm annars.
Jag kör själv med dom på min E30 och är nöjd. Nu är ju alltid "bekvämt" en individuell måttstock men jag tycker inte dom är för hårda för gata men dom håller ändå i bra i kurvorna!

Ja, 4100kr skulle GE ha, det är inte så farligt saftigt det heller faktiskt. Får se vart det landar när det väl skall bytas sen, prio ligger nog på att få den besiktigad till att börja med iaf. Undrar vad det är för fabrikat på deras grunkor dock
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lyfter denna tråd lite då det är panikdags att beställa grunkor. Har lyckats få loss lite garagetid, verktyg och en hjälpande hand till nästa lördag och behöver således handla fjädrar o dämpare med kort varsel. Framförhållning är guld sägs det

Någon som har ett bra tips på att vart man kan handla vettiga grejjer till en obefintlig budget som skulle passa min bil
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Re:

Lyfter denna tråd lite då det är panikdags att beställa grunkor. Har lyckats få loss lite garagetid, verktyg och en hjälpande hand till nästa lördag och behöver således handla fjädrar o dämpare med kort varsel. Framförhållning är guld sägs det

Någon som har ett bra tips på att vart man kan handla vettiga grejjer till en obefintlig budget som skulle passa min bil

www.ebay.de är det som gäller. Köper alla grejer där

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

robber skrev:

Min gymnasie düska är som bortblåst,
Men detta borde väl inte vara helt tokigt:
http://cgi.ebay.de/GTo-Line-Gewindefahrwerk-BMW-E36-Compact-NEU-TUV-/3 . . . .
?
Har dock svårt att se hur framdämparna skulle passa på min bil, behöver jag demontera något från mina befintliga fjäderben för att då det här att funka?
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Re:

robber skrev:

?
Har dock svårt att se hur framdämparna skulle passa på min bil, behöver jag demontera något från mina befintliga fjäderben för att då det här att funka?

Mein också!

Frågan är om det inte bara är en standardbild för E36ans fjäderben ser väl inte ens i närheten utseendemässigt?

/R

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

robber skrev:
robber skrev:

?

Mein också!

Frågan är om det inte bara är en standardbild för E36ans fjäderben ser väl inte ens i närheten utseendemässigt?

/R

Förhastade slutsatser är aldrig bra, jag beställer nog dessa istället:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160401281845& . . . .
ENligt google translate så skall infästningar och allt vara 100% kompatibla med OEM, det får la duga för min del. Billigt blev det också. 200euro ink frakt
Hoppas man hinner få dom i tid bara
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Har du kikat på annonsen som kom upp här i går på compactprylar? Där var väl ett chassie för små pengar?

Edit: om du skall leta chassie på Ebay så kan du även leta på Z3 då det är samma bottenplatta.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Har du kikat på annonsen som kom upp här i går på compactprylar? Där var väl ett chassie för små pengar?

Edit: om du skall leta chassie på Ebay så kan du även leta på Z3 då det är samma bottenplatta.

Skimmade igenom Säljes delen utan framgång innan jag lyfte tråden tidigare idag. Men nu är det där sista kitet jag länkade till beställt iaf, vi får se hur bra det är. Men för 2000kr känns det som att så länge det inte fungerar sämre än de slutkörda pryttlarna som sitter på nu så har jag gjort en bra affär
Var dessutom precis förbi mekonomen och beställde en inre styrled så jag kan få bimmern genom besiktning... Snaaaaaart är jag ute på banorna igen
Citera
Nocturnal
Helsingborg
Här sen Nov 2008

jag köpte ett sådant billigt ebay-kit (typ 2000kr inkl. frakt) och tyckte att kvaliteten såg hyffsad ut när jag plockade upp dem. Värt att tänka på är att original bakre stötdämparfäste inte orkar med de hårdare stötdämparna utan gummit trycks ur hållarna.
Sen blev det väldigt mycket camber fram så däcken slits ruskigt fort.

saab 900 supertouring
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Nocturnal skrev:
jag köpte ett sådant billigt ebay-kit (typ 2000kr inkl. frakt) och tyckte att kvaliteten såg hyffsad ut när jag plockade upp dem. Värt att tänka på är att original bakre stötdämparfäste inte orkar med de hårdare stötdämparna utan gummit trycks ur hållarna.
Sen blev det väldigt mycket camber fram så däcken slits ruskigt fort.

Märkligt, jag hade gula konis bak på min gamla E30 och hade den klarade sig galant med hård bankörning och vardagligt användande i i 2år innan jag sålde den, fortfarande utan konstigheter från bakdämparna
Nåväl, vi får se hur det ser ut efter att jag kört med de nya dämparna. Men cambern fram borde väl bli oförändrad? Jag är dock lite fundersam över hur det blir bak, vill minnas att det var en del cambergain när man sänkte lite på den bakvagnen
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (5862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande