| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Olika breda däck på samma fälgbredd fram/bak
|
1 besök senaste veckan (2229 totalt) |
|
När jag bytte fälgar senast blev det 17x9 tum runt om och på dom kör jag R888 255/40-17. Nu funderar jag på att gå upp till 275:or bak utan att göra något åt fälgbredden bak. Bredden funkar på fälgen enligt Toyo men är det olämpligt att få något mer utstick och därmed möjligtvis mjukare däcksida där bak? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Jag skulle kolla med Toyo, jag tror det är i klenaste laget. De verkar inte överrens med sin egen rekommendationslista heller, de som mailat och frågat har fått bredare fälgar rekommenderade än vad som står i listan vad jag förstår det.
_________________ David Lundin |
|
Jag har 265 på mina 9" framfälgar och de ser lite balongaktiga ut.
275 går säkert på men blir nog väldigt mycket balong över det hela. Men jag skulle nog ändå tro att greppet blir bättre än med 255 även om det blir sladdrigare. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
|
Det är den listan jag menar att de själva inte håller med om när man mailar och frågar. Ofta är det den största storleken som rekommenderas som optimal och inte den i mitten. Frågan är då hur bra minsta fungerar?
Det är ju enkelt att fråga dem iaf, de borde veta. _________________ David Lundin |
|
Det här är ju ingen exakt vetenskap så det är inget tvivel om att 275 på 9" funkar, men att det inte är optimalt är en annan sak.
Som sagt, det kommer ge balongeffekt och för bästa stabilitet är så bred fälg som möjligt (utan att ta det in i absurdum) det optimala. Hellre lite tyskstuk än tvärtom. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
|
Enligt Nelson på TWS Däck så är det inte lämpligt att gå över den rekommenderade däcksbredden på en fälg.
Toyo listar 255 som optimalt för 9" och även om det går med lite mer och lite mindre så är det inte att rekommendera. Nedåt i bredd är bättre än uppåt. Även om det kanske blir något mer gummi mot asfalten när bilen rullar rakt fram så innebär det ju inte att det är så när du kurvar. R888 är ju ett väldigt "rakt" däck, iaf i lägre profiler, så jag vet inte hur variation som kan tas upp av däckssidorna. om du absolut vill ha staggered så kan du köra 245 fram. Annars är det ju jäkligt fiffigt att köra med samma bredd, höjd och ET runt om så kan du rotera och skifta som du vill. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (2229 totalt) |