Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-06-21 Prova på bankörning på Sviestad kl 17-20
<<   1, 2
10256 besök totalt
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009

Hej alla glada , ja det var en riktig toppendag igår med fin körning.
Hoppas på fler fina kvällar framöver.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:
[BILD]
Var får man tag på hudfärgade handskar?

Jag frågade, handskar eller inte var valbart.

Motala
Här sen Jan 2003

En riktig toppendag.. som alltid i Linköping.
Kul med så många olika bilar..men ingen direkt trängsel på banan.

Attans att man inte har semester vid nästa körning...hade varit kul med en heldag..

Ingen som sitter på lite bilder? det kryllade av kameror..

Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008

Som alltid ett toppjobb av LMS-gänget under kvällen.
Toppenroligt att så många olika bilar dök upp,särskilt M3Jonas med vita E30. Kul att det
fortfarande finns några kvar som fattat att de här gamla bilarna en gång byggdes för att
smiskas på bana och inte för att putsas sönder.
Väl mött igen Jonas och alla ni andra som var där!

BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Hur blev filmen Magnus?

NS BTG: 9.10.21

Citera
shinyhead
Linköping
Här sen Maj 2008

Bilder.
Vems var denna?

Finns ett 60-tal bilder här--> http://picasaweb.google.se/axelsson1974/EnKvallPaLinkopingsMotorstadio . . . .
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Fredrik C skrev:
Hur blev filmen Magnus?

Kanoners: www.youtube.com/magnusthome (klicka på HD!)

stockholm (tumba)
Här sen Jan 2006

Stort tack till crew thumbs up för en toppendag

en massa roliga bilar man fick se

MVH

Audi R8 turbo -12
Bmw M2 -24
Ducati X Diavel s

@mypetrolthings
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Ser riktigt kul ut, som vanligt. Tråkigt att inte infon var uppe tidigare i "Inför" delen, hade också velat va där o gasa

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

Jag läste snett och trodde det fanns en måndagkväll med banåka till innan semestern, men det var visst en heldag på torsdagen den 8/7 istället...
(Mer tider: http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&a . . . . )

Skulle gärna testa både sittastill-stolen och nya bromsbeläggen men det blir välan i början av augusti istället.

/Mangan

ChristianP
Tidaholm
Här sen Jun 2010

Hallå,

Jag har läst runt lite bland diverse forum om bankörning och funderar på att testa men är lite osäker på vart man enklast börjar. är Sviestad körningarna lämpliga för nybörjare som aldrig tidigare kört på bana, eller varit och tittat för den delen?

Såg att det är en körning nu 8/7 och är oerhört sugen på att ta ledigt och ge det en chans och se om man fastnar för det.

Vad bör man tänka på, finns det några krav förutom hjälm och handskar (som ar frivilligt här vad jag förstod?), bör man byta bromsvätska t.ex?

Jag har ingen direkt ban anpassad bil, en Audi A4 1,8T -08, helt i orginalutförande förutom 18" fälgar med billiga däck om det är några problem, bromsarna är i okej skick.

Kommer säkert vara mer i vägen för andra billister eftersom man kanske inte vågar ge allt till en början innan man lärt sig sin egen och bilens begränsningar, finns det några instruktörer eller liknande på plats så man kan lära sig lite om kurvteknik, hastigheter och banan rent generellt, eller finns det någon möjlighet att få åka med någon annan? eller är det förbjudet att ta passagerare?

Tack på förhand.

Linköping
Här sen Maj 2008

Här har du lite mer info om vad som gäller vid Prova på körning på Sviestad
http://lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&S . . . .
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ChristianP skrev:
Hallå,

Jag har läst runt lite bland diverse forum om bankörning och funderar på att testa men är lite osäker på vart man enklast börjar. är Sviestad körningarna lämpliga för nybörjare som aldrig tidigare kört på bana, eller varit och tittat för den delen?

Såg att det är en körning nu 8/7 och är oerhört sugen på att ta ledigt och ge det en chans och se om man fastnar för det.

Vad bör man tänka på, finns det några krav förutom hjälm och handskar (som ar frivilligt här vad jag förstod?), bör man byta bromsvätska t.ex?

Jag har ingen direkt ban anpassad bil, en Audi A4 1,8T -08, helt i orginalutförande förutom 18" fälgar med billiga däck om det är några problem, bromsarna är i okej skick.

Kommer säkert vara mer i vägen för andra billister eftersom man kanske inte vågar ge allt till en början innan man lärt sig sin egen och bilens begränsningar, finns det några instruktörer eller liknande på plats så man kan lära sig lite om kurvteknik, hastigheter och banan rent generellt, eller finns det någon möjlighet att få åka med någon annan? eller är det förbjudet att ta passagerare?

Tack på förhand.

Undrar om inte Anderstorp med Audi Club Sport nu i helgen är ett vettigare val som förstagångsbesökare.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

ChristianP skrev:
Hallå,

Tack på förhand.

Sviestad är riktigt tuff på bromsarna så ett byte av bromsvätska är ett absolut måste som jag ser det.

Passagerare får du inte ta, dock får du ta med instruktör.

Enligt mitt tycke lever väl inte "prova på körningarna" upp till sitt namn direkt. Det är generellt sätt en hög andel rutinerade förare och ett rätt högt tempo. Men jag tycker inte att du ska låta det avskräcka dig. Det är trotts allt prova på och det brukar i princip alltid köras diciplinerat utan dumma omkörningar och andra konstigheter. Skulle tro att en hel del folk jobbar på torsdagen också så det kanske inte blir så mycket folk = bra tillfälle att testa

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Dignell skrev:
...ett byte av bromsvätska är ett absolut måste som jag ser det.

Vill förtydliga lite. Mårten har naturligtvis rätt i att bromsar har hög prio vad gäller hårdvaran vid trackdayåka. thumbs up

Men med standarddäck och standardbelägg, under förutsättning att bilen är servad enligt stipulerat schema inkl bromsvätskebyte t.ex. vart annat år, så att bromsvätskan inte är för gammal, då tycker inte jag att man prompt måste byta bromsvätska för att bara prova-på-åka några varv på Sviestad. Dock ge akt på hur pedalen känns och hur bilen retarderar vid bromsningarna efter några varv!! Vid minsta tveksamhet gå i depå och rådgör med folk som finns runtikring om man är osäker.

Ska man smiska på och ta ut det sista och vet att man kommer att ladda hårt då ska man definitivt byta till en "bra" vätska och helst också skivor och pads. I synnerhet om man åker med R-däck.
Så nya skivor som möjligt är aldrig fel vid banåka. Det är stor skillnad på hur mycket stryk bromsarna tål med gamla lövtunna fleratusenmil-skivor jmfrt med nya med mycket gods. De nya klarar att hantera "mycket mer värme".

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
...ett byte av bromsvätska är ett absolut måste som jag ser det.
...under förutsättning att bilen är servad enligt stipulerat schema inkl bromsvätskebyte t.ex. vart annat år, så att bromsvätskan inte är för gammal, då tycker inte jag att man prompt måste byta bromsvätska för att bara prova-på-åka några varv på Sviestad.

Enligt vissa tillverkare behöver man tydligen aldrig byta bromsvätska, så jag skulle förutsätta att den inte är tiptop. Därav mitt resonemang.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Dignell skrev:
Enligt vissa tillverkare behöver man tydligen aldrig byta bromsvätska, så jag skulle förutsätta att den inte är tiptop. Därav mitt resonemang.

Aldrig byta...
På mina bruxpulkor (Volvo) får jag den bytt vid service ungefär vartannat år. (Brukar iofs säga till. Det brukar bli iaf en gång under en 3-4 år leasingperiod...) thumbs up

Rice and shine
Citera
ChristianP
Tidaholm
Här sen Jun 2010

Tack för era svar, det känns trots allt som Sviestad inte är helt fel att börja på, BMW körningarna verkar vara minst sagt popluära med mycket folk/bilar på banan och precis som någon nämnde innan så var min tanke att en vardag när många jobbar borde vara någorlunda fritt på banan.

Det är ju ingen stor summa att byta bromsvätska och även om bilen är fullservad så vore det tråkigt att upptäcka efter 4 varv att bromsarna inte tar, även om risken är liten, får helt enkelt kolla med Audi om de hinner ta ett byte av bromsvätska innan dess.

Hinner Jag få hem mina beställda handskar och få ledigt från jobbet så kommer jag med all säkerhet att komma upp och testa, vem vet, jag kanske blir återkommande besökare

Stockholm
Här sen Aug 2005

Det brukar visas mycket respekt på dessa träffar. Var ödmjuk inför det hela så ordnar det sig garanterat.

Kör inte för många varv i streck, du har en tung bil och enligt dig själv är det inga prestandadäck, dessutom orginalbromsar. Allt blir väldigt varmt så kör ett par varv åt gången och känn efter hur bilen känns

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

oj, har inte sorterat bilder sedan i början av juni. Hittade några bilder från denna kväll.

Citera
Eftersnack
2010-06-21 Prova på bankörning på Sviestad kl 17-20
<<   1, 2
10256 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande