Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kontrollera hydrauliska lyftare
4 besök senaste veckan (4070 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare

Har alltid funderat på hur hydrauliska lyftare fungerat. Och efter att demonterat min 16v-topp till beståndsdelar har jag kanske fått insikt i hur dom fungerar. Om man trycker på det lilla "stift" som sitter i mitten under själva tryckaren, alltså den som ligger mot ventilen, kan man trycka ut lite olja från lyftarens innanmäte. Det kommer en droppe från ett litet hål på sidan.
Problemet är att motståndet när man trycker på stiften varierar ganska mycket på de olika lyftarna jag har. Vissa känns som man trycker fram stift från en penna, det går väldigt lätt med andra ord, och några andra kan man nästan inte känna att man trycker in. Även fast det kommer en droppe olja på sidan, så lite måste man ju trycka ändå.
Så frågan är: kommer alla få samma motstånd sen när dom sitter i motorn och det finns oljetryck eller ska jag byta dom som går lätt/trögt att trycka in innan man sätter dit dom igen?

Jag har aldrig hållit på med hydrauliska lyftare förut, och inga av mina kompisar har erfarenhet av det heller så därför vänder jag mej till er. Tack på förhand.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag brukar trycka på dem när de ligger kvar mot ventilerna i toppen.

då ska de vara stumma, annars rekomenderas utbyte. känns som penna = inte bra.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Min iofs begränsade erfarenhet är att en torr, dvs utan olja i, lyftare går mycket lätt att trycka ihop. Endast den invändiga fjädern håller emot. En oljefylld lyftare är riktigt stum. Det jag undrar är om dina lyftare kanske är omväxlande fulla och tomma? När man stannar motorn är ju en del ventiler lyfta och andra inte. Med tiden borde ventilfjädrarna pressa ur oljan ur lyftare som står på nockarna men lämna den kvar i de som står på bascirkeln.

Guson

Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag lyfter frågan igen...
Jag håller precis på att sätta i lyftare i miatans motor.
De har legat på arbetsbänken några veckor...
Nu när jag satt i dem så går några lätt att trycka ihop lite, medan andra går trögt...

Jag har en uppsättning till som har gått dubbelt så många mil (28000 mot 14000); de har också legat någon vecka; bland dem skiljer det väldigt mycket i hårdhet...

Min tanke är att jämföra de hårdaste från långmilaren med de sämsta från den andra och sedan ta de som är hårdast... men det kanske inte är så enkelt?

Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (4070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande