Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra bana med gatbil
3117 besök totalt
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare

Hej. Har en Porsche 924 med bur och mycket racing grejjer på. Har hittills bara köra på allmäna vägar, men skulle vilja börja köra lite bana med bilen! Har sökt runt, letat och läst på forumet. Men vilken klubb ska man gå med i för att få köra mycket bana till ett rimmligt pris? Helst en klubb som använder bland annat anderstorp, Kinnekulle och Sviestad, för exempel.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

'har du lyckats missa Porsche club sverige, PCS? Där finns det många körningar, bra sådana om man är ny. Är det något du undrar så fråga på, jag har mååånga varv bakom ratten i 924 på våra banor.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
'har du lyckats missa Porsche club sverige, PCS? Där finns det många körningar, bra sådana om man är ny. Är det något du undrar så fråga på, jag har mååånga varv bakom ratten i 924 på våra banor.

Har inte missat dem, bara glömt bort att dem fanns Behöver man vagnsbok och sånt för att få köra på deras träffar? Hur skaffar man en vagnbok och vad är det för regler för att få en vagnsbok?

Kolja
08
Här sen Apr 2005

5 papp+ kan ju vara ett alternativ.
Mycket åka för rimlig slant.

Går redan ngn 924 där.

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Man behöver ingen vagnbok för att köra i Porsche Club Sverige, bara en Porsche av något slag som är godkänd för gatan, dvs. aktuellt godkännande av Bilprovningen.

Vi kör på bl.a. Knutstorp, Anderstorp, Falkenberg, Mantorp, Kinekulle, Gelleråsen. Mantorp är 10 och 11/7. Kom gärna och titta på Cédric i hans 924, han är duktig och det går bra undan.

Hälsningar
Anders Falk
Baninstruktör PCS

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Då är det PCS R som gäller för dig, där behövs vagnsbok om jag inte minns fel, men inga problem att fixa, i vanlig PCS körning kanske din bil inte hör hemma om den är för snabb

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

Supramannen skrev:
Då är det PCS R som gäller för dig, där behövs vagnsbok om jag inte minns fel, men inga problem att fixa, i vanlig PCS körning kanske din bil inte hör hemma om den är för snabb

Är det verkligen ett bra råd till en rookie - att direkt kasta sig in i en R-klass?
För att få ut vagnsbok måste TS komplettera sin halvbur till en SBF fullbur - så det är litet arbete.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Jag fattade det som en som ville börja köra mer på riktigt, och då är PCS R nästa steg, PCS är vanlig ban körning med gatbilar

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Supramannen skrev:
i vanlig PCS körning kanske din bil inte hör hemma om den är för snabb

Hej Rickard,

Jag förstår inte riktigt, varför skulle inte PCS körning fungera? Marcus skriver att han aldrig varit på en bana, bara allmänna vägar.

I PCSR krävs det i alla fall motsvarande R2 tempo för att medverka på funktionärskörningarna. Marcus skriver att han aldrig varit på en bana, bara allmänna vägar.

Ingen vagnbok krävs för funktionärskörningarna i PCSR men däremot giltlig förarlicens.

Skall man tävla i PCSR så behövs givetvis vagnbok.

Bästa hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kolja skrev:
För att få ut vagnsbok måste TS komplettera sin halvbur till en SBF fullbur - så det är litet arbete.
om det är halvbur med vettiga dimensioner som sitter där så behövs det inget mer för att ta ut vagnbok för Roadsport. 924 i C även om det är "lite" viktjagande för att nå klassgräns (eller trimmande, max 6000 rpm och fri trimmning ger 1120Kg som minvikt).

Men bankörningar finns det massor av. Anmälningskostnaderna är oftast en bråkdel av alla andra kostnader och beroende på vad man är ute efter (det går oftast att hitta event som passar som handsken). Det är sällan så instängt/inskränkt som det kan se ut på ytan, det går ofta att delta om man frågar.

PCS är väl en aldeles utmärkt början om man vill se bilar med samma emblem (ekonomin är svårslagen för just den typen av aktiviteter)
Att det dessutom finns koncentrerad kunskap om sin egen bilmodells beteende skadar sällan (det tar ett tag innan man klurar ut sin egen begreppsbeskrivning och tills dess kan förståsigpåare vara en hjälp).

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

Supramannen skrev:
Jag fattade det som en som ville börja köra mer på riktigt, och då är PCS R nästa steg, PCS är vanlig ban körning med gatbilar

TS skriver att han vill börja köra litet bana efter att enbart ha åkt gatan. Då är det track-day som är det naturliga steget i min värld.

Därefter the full Monty med licens, vagnsbok, bilsläp och storpack makaroner.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Jag läste lite illa, trodde han ville ha lite mer än vanlig gatbils körning

PCS är perfekt för han

Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Prova på Sviestads "prova på" körningar. Kostar bara några hundra och ger mycket körning. Du behöver inte vara med i någon klubb och kan lösa engångslicens för 150 kr per gång.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Är man helt ny är PCS körningar ljusår bättre än tex kvällskörningar på sviestad som kan uppfattas som lite ogästvänligt för nybörjare. Skapligt tempo, mycket bilar på banan och i princip inga vettiga instruktioner. På PCS körningar får du först åka runt banan och stanna i vissa partier för genomgång samt möjligheten att köra i lugnare grupper tills farten kommer. (Dock är den genomgången inte så rolig efter 5e banmötet ) Men klart nyttig introduktion för nya förare, svårt att slå på något annat möte.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med Porsche så ges ju massa ypperliga tillfällen att köra i klubbens slalomcup! Kanon att få testa gränserna (bilens o egna ) med minimalt med risk.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus förekom mig precis...

Tänkte skriva att det kanske faktiskt är att föredra att börja med slalom.
Det ger verkligen en hel del att köra slalom om man vill träna bilkänsla och få möjlighet till att bättra på sin förmåga.

Sedan kan jag också hålla med Cedric om att LMS provapå-körningar kan kännas lite ostrukturerade för en normalsvensk nybörjare som fått guidning hela livet i alla frågor redan från blöjåldern.
Sviestadskörningarna är rätt bra, men kräver att man som ur-nybörjare frågar sig fram lite...

Rice and shine
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Tackar, då vet jag vart jag ska vända mig, PCS

Allmänt banåkaforum
3117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande