Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (6216 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kan ha fel, men det känns lite underförstått att damen är ute efter att kunna göra kommersiellt gångbara produkter, dvs gjutna grenrör som enkelt kan massproduceras till låg kostnad.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Som sagts tidigare, finns inte så många material som inte utmattas av de temperaturerna, 253MA (SS2368) och inconel är exempel på nått som håller.


[url]http://www.kihlsteel.se/res/default/varmebestandigthogtemperaturstal23681.pdf
[/url]
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Krom/Molybden klarar också temp om det är hyffsat tjockväggigt, det kan gjutas men kommer väga bly.

13CrMo45 tex.

Används till turbinrör.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



AMS performance har kommit med ett snyggt och hållbart gjutet grenrör till evo x. Så det kanske vore något att kolla på.
http://www.amsperformance.com/cart/ams-mitsubishi-lancer-evolution-x-c . . . .

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Glöm inte designen på lastbilsgrenrören, jag spanar ibland på nya lastbilar på jobbet, och även 500+hk modellerna har ju gamla "limp" grenrör, där tror jag det finns en del att hämta.
Det är ju även designen på grenröret som får ner mottryck/temp.
Jag har testat min TDI motor med 3 olika turbos än så länge, och avgastempen är mycket beroende på mottrycket. Med nuvarande grenrör/turbo har jag lägre mottryck än laddtryck ända upp till över 4500varv, och avgastempen håller sig under 900grader med rätt mycket insprutad soppa.

Lycka till.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Re:

gegge skrev:
Eller Ford Cosworth frås Escort/Sierra kanske? Det bästa vore annars Audi RS2 på 315 hästar ur en 2,1 liters motor. Volvo 240 turbo Gr.A hade mer ändå (mottrycksturbo )

Höga avgastemperarturer tyder väl snarar på effektiv förbränning. Förutsatt att inte tändning eller kammen är tokig och att turbon klarar det.
FÖR höga avgastemperaturer när det gäller dieselmotorer tyder på för mycket eller för lång insprutningstid = felaktigt inställt/mappat. Svartrök/oförbrännd soppa ger höga avgastemperaturer.

Jag har sett trimfirmor som kyler bensinmotorer med för mycket soppa när dom istället borde bytt spridare, synd att dom verkar tro att dieselmotorerna fungerar likadant och öser på med soppa:) Ingen nämnd ingen glömd...

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
Sword
Svartsjö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 48



om du ändå sitter i Södertälje så kan du kanske titta över staketet till närmaste grannen AVL. Är det någon som kört skiten ur SAAB turbo så är det ju de.....

_________________
Fredrik Svärd
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Nu kommer jag helt obildad här men är det verkligen effekt/liter som bestämmer hur varma avgaserna är?

Är väl så mycket annat som mappning, mottryck etc. som spelar minst lika stor roll?

Jag vet inte hur olika biltillverkare testar sina motorer men rent spontant känns det ju som tyskarna har en större "anledning" att pressa deras motorer med full gas under lång tid? Så kanske typ BMWs 335i har ett väl utprovat rör?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Effekt per liter säger hur mycket värme vi skickar ut genom grenröret och är en funktion av fyllnadsgrad och rpm.

Sen gäller även att ju färre cylindrar, desto större energimängd i avgaserna per ytenhet grenrör (fler och mindre cylindrar ger mer yta grenrör per kw)

Självklart kan man grilla grenröret med taskig mappning också, men om vi utgår från optimal map, så är ovan en "hyfsat korrekt" fingervisning.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80



Hej,

Kontakta olika tuningfirmor. För Saab finns t.ex. Maptun och Nordic Tuning. De kanske har använda orginal grenrör liggandes samt information om hur mycket effekt bilarna kan ha med orginal grenrör och hur de håller för effekten.

Mvh
Christopher

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (6216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande