| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (6215 totalt) |
|
AMS performance har kommit med ett snyggt och hållbart gjutet grenrör till evo x. Så det kanske vore något att kolla på.
http://www.amsperformance.com/cart/a _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
Glöm inte designen på lastbilsgrenrören, jag spanar ibland på nya lastbilar på jobbet, och även 500+hk modellerna har ju gamla "limp" grenrör, där tror jag det finns en del att hämta.
Det är ju även designen på grenröret som får ner mottryck/temp. Jag har testat min TDI motor med 3 olika turbos än så länge, och avgastempen är mycket beroende på mottrycket. Med nuvarande grenrör/turbo har jag lägre mottryck än laddtryck ända upp till över 4500varv, och avgastempen håller sig under 900grader med rätt mycket insprutad soppa.
Lycka till. _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||
|
Re:
Jag har sett trimfirmor som kyler bensinmotorer med för mycket soppa när dom istället borde bytt spridare, synd att dom verkar tro att dieselmotorerna fungerar likadant och öser på med soppa:) Ingen nämnd ingen glömd... _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||
|
Nu kommer jag helt obildad här men är det verkligen effekt/liter som bestämmer hur varma avgaserna är?
Är väl så mycket annat som mappning, mottryck etc. som spelar minst lika stor roll? Jag vet inte hur olika biltillverkare testar sina motorer men rent spontant känns det ju som tyskarna har en större "anledning" att pressa deras motorer med full gas under lång tid? Så kanske typ BMWs 335i har ett väl utprovat rör? _________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
Effekt per liter säger hur mycket värme vi skickar ut genom grenröret och är en funktion av fyllnadsgrad och rpm.
Sen gäller även att ju färre cylindrar, desto större energimängd i avgaserna per ytenhet grenrör (fler och mindre cylindrar ger mer yta grenrör per kw) Självklart kan man grilla grenröret med taskig mappning också, men om vi utgår från optimal map, så är ovan en "hyfsat korrekt" fingervisning. _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Hej,
Kontakta olika tuningfirmor. För Saab finns t.ex. Maptun och Nordic Tuning. De kanske har använda orginal grenrör liggandes samt information om hur mycket effekt bilarna kan ha med orginal grenrör och hur de håller för effekten. Mvh Christopher _________________ Christopher Johansson Saab 900 2.0T Coupé -97 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBOgrenrör till doktorsarbete
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (6215 totalt) |
