Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2433 besök totalt |
Vilket dock blir ointressant när det gäller bromsar då det ALLTID är däcksfriktionen som är begränsande UTOM i följande fall. 1) Vid fading/överhettning 2) Historiska fordon. Särskilt de som har bromsar anpassade för gummiblandingar anno 1920 men som kör moderna gummiblandningar 3) Någon nöthjärna har monterat beläggen felvänt med stålet mot skivan ![]() 4) Någon ärthjärna har slabbat ner beläggen med kopparpasta vid monteringen ![]() Råkar man ut för något av ovanstående så är det bara att inse att man måste åtgärda felet...... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
originalskivorna till 944:an har partsno 477.405.083A
Enligt uppgift så är dess Zimmerman alt. ATE. Det går inte att se skillnad på partnummer???? Partnummer med 477.xxx.xxx.xxx är delar som ursprungligen är Audi/VW. Tyvärr har jag inte hittat second source information på detta men någon som har PET:en hemma kan väl kolla. Stämmer detta så borde alla skivor vara Zimmerman, har svårt att tänka mig att det skulle vara skillnad på skivor och skivor med samma partsnummer åtminstonde. OBS detta gäller för 944 n/a, för turboskivor etc, så kanske det är annorlunda???? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag är intresserad av en översättningstabell, typ: Blå=x°C, Gul=y°C. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det funger inte riktigt så. Det handlar om hur länge skivan är över temperaturen för högtemperaturoxidation. Ju högre temp, destu längre tid tar det för skivan att svalna och destu längre tid finns det för oxid att bildas. Sedan beror färgen på oxidskiktets tjocklek i förhållande till ljusvåglängd. Detta innebär att man får blått-gult-rött-blått-gult- etc. först svagt sedan starkare och till sist blir skiktet grått när det blir för tjockt(händer oftast inte på bromsar) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
PET säger för samtliga 944-or:
front brake disc: 477 405 083A Personligen tycker jag att det är inte så noga med just skivan...det är bara ett stycke gjutjärn. Vi köpte t.ex. billigaste 964T Zimmermanskivor från England ... belläg och vätska är det däremot mer noga med. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2433 besök totalt |