Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor bromsskivor 944
<<   1, 2
2433 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Az skrev:
Pär Hylander skrev:
Rikard Svensson skrev:
Eftersom Pagidbeläggen har en högre friktionskoefficient än de belägg jag hade tidigare
så alstrar de mera värme.


Det där får du gärna utveckla!


Man kan se friktionen mellan två ytor som ett mått på hur mycket rörelseenergi som kan omvandlas till värmeenergi per tid eller per glidsträcka.

/ Pär


Vilket dock blir ointressant när det gäller bromsar då det ALLTID är däcksfriktionen som är begränsande UTOM i följande fall.

1) Vid fading/överhettning

2) Historiska fordon. Särskilt de som har bromsar anpassade för gummiblandingar anno 1920 men som kör moderna gummiblandningar

3) Någon nöthjärna har monterat beläggen felvänt med stålet mot skivan thumbs down

4) Någon ärthjärna har slabbat ner beläggen med kopparpasta vid monteringen thumbs down

Råkar man ut för något av ovanstående så är det bara att inse att man måste åtgärda felet......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



originalskivorna till 944:an har partsno 477.405.083A

Enligt uppgift så är dess Zimmerman alt. ATE. Det går inte att se skillnad på partnummer????

Partnummer med 477.xxx.xxx.xxx är delar som ursprungligen är Audi/VW.

Tyvärr har jag inte hittat second source information på detta men någon som har PET:en hemma kan väl kolla.

Stämmer detta så borde alla skivor vara Zimmerman, har svårt att tänka mig att det skulle vara skillnad på skivor och skivor med samma partsnummer åtminstonde.

OBS detta gäller för 944 n/a, för turboskivor etc, så kanske det är annorlunda????

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 929



5) Nöter ner hela klossen inklusive stålplattan så att kolvarna ligger an mot skivan. som min kompis lyckades med, gissa hur han tog sig hem från besiktningen.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Såbra, nu var det tillrättat ang energi och friktion

Att fixa kylning till bromsarna är nog den mest kostnadseffektiva och mest underskattade uppgraderingen av bromssystem tror jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag smiter in med en fråga samna ämne:

Vad har ni gjort för uppgraderingar på era bromsar?

Är det det klassiska?
riktiga belägg och annan vätska? + lite kylning?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Har en 924 turbo med 944na/911-skivor men med orginal enkelkolvsok med blå Pagid och bromsvätska från lokala macken. Inte lite kylning utan mkt kylning 76mm slang till varje framskiva.

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



porschedriver skrev:
...Beroende på hur varm skivan han bli så får beläggningen olika färg...

Jag är intresserad av en översättningstabell, typ: Blå=x°C, Gul=y°C.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ice skrev:
porschedriver skrev:
...Beroende på hur varm skivan han bli så får beläggningen olika färg...

Jag är intresserad av en översättningstabell, typ: Blå=x°C, Gul=y°C.


Det funger inte riktigt så.

Det handlar om hur länge skivan är över temperaturen för högtemperaturoxidation. Ju högre temp, destu längre tid tar det för skivan att svalna och destu längre tid finns det för oxid att bildas.

Sedan beror färgen på oxidskiktets tjocklek i förhållande till ljusvåglängd. Detta innebär att man får blått-gult-rött-blått-gult- etc. först svagt sedan starkare och till sist blir skiktet grått när det blir för tjockt(händer oftast inte på bromsar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



PET säger för samtliga 944-or:

front brake disc: 477 405 083A

Personligen tycker jag att det är inte så noga med just skivan...det är bara ett stycke gjutjärn. Vi köpte t.ex. billigaste 964T Zimmermanskivor från England ... belläg och vätska är det däremot mer noga med.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor bromsskivor 944
<<   1, 2
2433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande