Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det var bättre förr - eller?
1, 2   >>
2798 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Kollade in en massa snygga bilar från sena 60-talets racing via tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7560 och blev inte så lite avundsjuk på de som fick köra de där bilarna, men sen hittade jag mindre roliga bilder och följande text:

"There is no doubt: 1967 is the most killing year in autosport, where at least 20 famous racers lost their life due to unsafe circuits rather than to unsafe cars."

Allt har en baksida

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

På 50- eller 60-talet så krashade en Mercedes in i publiken på Le Mans och dödade över 80 åskådare. Mercedes slutade med racing efter det och återkom inte förrns härom året.

Det var inte bättre förr, men bilarna var snygga!
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Re: Det var bättre förr - eller?

Dennis Kullman skrev:

".....unsafe circuits rather than to unsafe cars."

Hmmmm... var bilarna verkligen så mycket säkrare än banorna? Jag tänker främst på gamla F1-bilar , scenario - Bilen snurrar och åker av, snuddar vid ett däck ¤##"&#"¤#¤% pang, och bilen förvandlas till 10 meter höga eldslågor

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

snarare en kombination av hemska banor o hemska bilar!

hade en bok om gamla racerbilar, och en av dom hade bensintanken "säkert" placerat över förarens ben!!

för att inte tala om hur säkra banorna hade blivit när de hade satt upp armcos precis bredvid asfalten runt banorna (de tänkte bara på att det skulle vara säkert, ifall man kom med en gynsam vinkel mot den.. Om man kom rakt framifrån blev bilen bara mos!...), för o inte tala om ifall man studsar ut mitt framför en bil som kommer bakifrån.. hua! (avåkningszoner... nää inte säkert

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

En del var bättre förr, annat inte. Säkerheten ur alla aspekter har blivit mycket bättre. Men i takt med teknikens framtåg har det blivit tråkigare. Sekvetiella växellådor, aktiva diffar och lik.

Jag var på Sv. Rallyt i år igen och det blir tråkigare och tråkigare. I princip ingen kör med sladd. Tacka vet jag för bara fem år sedan när det förstålldes både två och tre ggr inför en kurva.
Eller för att ta F1, när de växlade på riktigt och föraraskickligheten var en större del av körningen och därmed framgången. Mekaniskt grepp med slicks på feta ställ. Det var bättre!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

"... it used to depend on the man, not the machine!";
Att tillämpas på allt som har med nutiden att göra
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Citat från våret simracingforum om hur det är att köra F1 1967.... (GPL)

Magnus Thomé skrev:
För maximal realism i spelet (allt annat är = fusk) så ska du ha två polare som står bakom dig när du kör. En har en bensindunk o den andra ett baseballträ. Om du kraschar så häller de bensinen över dig samtidigt som de slår dig blodig med baseballträt (bryta några ben är ett måste...). Oftast tänder dom på soppan men ibland har du tur och slipper det. Det beror lite på hur du kraschade.

Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

Dan Hovang skrev:
På 50- eller 60-talet så krashade en Mercedes in i publiken på Le Mans och dödade över 80 åskådare. Mercedes slutade med racing efter det och återkom inte förrns härom året.

Det var inte bättre förr, men bilarna var snygga!

Det var 1955 och exakt varför den kraschade vet ingen, den kan ha blivit trängd av en Jaguar på väg ut från depån. Det som orsakade mest förödelse var motorn som for iväg som en brinnande projektil rakt in i publiken där 83 (minst) människor dog och mängder skadades.
Att tävlingen inte avbröts motiverade man med att det skulle bli omöjligt för ambulanser och räddningspersonal att komma fram till banan om hela publiken ger sig av hemåt. Jaguar vann och motorsport är fortfarande förbjudet i Schweiz.

Mercedes skulle inte tävla på Le Mans igen förrän 1998 förutom som motorleverantör åt Stanley Dickens vinnarbil 1989.

1999 var det ju nära att historien upprepades då Mercedes flög hela 3 gånger på Le Mans...

Lkpg
Här sen Dec 2003

olyckan på Le Mans 1955 var den vidrigaste i motorsportens historia. Mercedesen gick av på mitten mot armcoräcket och de delar som for ut i publikhavet agerade ambulerande giljotiner med åtskiliga huvudkapningar som följd.

Porsche 996 4S
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Det finns ju en annan hemsk olycka som inträffade i ngn nascartävling i usa på 60-talet då en ford t-bird åker av och raserar en hel läktare, som välter med åtskilliga döda och skadade som följd. Jag ska leta fram artikeln.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cooper Killen skrev:
Det finns ju en annan hemsk olycka som inträffade i ngn nascartävling i usa på 60-talet då en ford t-bird åker av och raserar en hel läktare, som välter med åtskilliga döda och skadade som följd. Jag ska leta fram artikeln.

Här får man väl leverera den 'krassa' sanningen som jag ser det, utan lite olyckor ibland kommer sporten att dö ut.
Spelar ingen roll om det är hockey och någon får fejan mosad, eller boxningn eller något motorburet. Utan krascher och lite blod försvinner intresset hos stor del i publiken. Faran måste finnas där.

Hur många har inte kört bilbana när de var små? och hur spännande blev det när Tyco kom med sina 'magnetbilar' som man kunde göra en bana och spika upp i taket och köra med?

Eller när man var ännu mindre och var på tivoli, åka i bilarna med en 'lös' ratt som gick på räls var väl kul 1 gång, medans radiobilarna där man kan orsaka viss (mycket måttlig) förödelse är bra mycket kuligare.

Uppsala
Här sen Okt 2003

Lade man inte ner Mille Miglia pga en hemsk krasch eller blandar jag ihop det med nåt annat? Vad var det som hände egentligen?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Läste i en Bike tidning för ett par år sen att ca 20 motorcyklister dör varje år på Nordslingan.
När jag var där -99 (första och hittills enda gången), stängdes banan av mitt på dagen i en timme. Ingen verkade fatta vad som hade hänt förrän ambulanshelikoptern kom flygande...
Kändes lite olustigt att köra mina återstående 6 varv efter det.
När Ringen byggdes var den väl en av de säkraste banorna i världen, nu är den väl den farligaste...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

Här får man väl leverera den 'krassa' sanningen som jag ser det, utan lite olyckor ibland kommer sporten att dö ut.

Nää....det där håller jag absolut inte med om.
Lite spektakulära krascher....är väl en sak.......men skadade och döda förare fyller väl ingen funktion för sportens fortlevande. Snarare tvärtom..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Rolle Scirocco skrev:

Spelar ingen roll om det är hockey och någon får fejan mosad, eller boxningn eller något motorburet. Utan krascher och lite blod försvinner intresset hos stor del i publiken. Faran måste finnas där.

Visst har människan behov av skandaler/våld/död/aftonbladet, men "dö ut" är väl att ta i lite tycker jag ..
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Johan Söderberg skrev:
Lade man inte ner Mille Miglia pga en hemsk krasch eller blandar jag ihop det med nåt annat? Vad var det som hände egentligen?

Med viss reservation för namn och antal döda: Louise von Portago åkte av vägen med sin fabriksMaserati och tog död på sig själv, sin mekaniker och 27 åskådare.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Nää....det där håller jag absolut inte med om.
Lite spektakulära krascher....är väl en sak.......men skadade och döda förare fyller väl ingen funktion för sportens fortlevande. Snarare tvärtom..

Håller absolut med Håkan här, tror det är ytterst få av t.ex. STCC-publiken som skulle tycka att det var särskilt kul att gå på nästa tävling om förarna började skada sig allvarligt eller dö på tävlingarna. Dessutom skulle det bli en himla massa negativ uppståndelse som i det långa loppet verkligen skulle få sporten att dö ut. Tror inte heller risken är särskilt stor att någon skadar sig allvarligt i en touringbil i relativt moderata farter, så jag har svårt att tänka mig att folk går och tittar av den anledningen. Då kan de inte ha blivit särskilt tillfredsställda som åskådare av svensk banracing de senaste åren.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag sällar mig till skaran som inte tror att det behövs skador för att dra folk till sporten. För egen del blir jag fysiskt illamående när någon är på väg att fara åt skogen. Detta kom efter att en kamrat rullade i 230-240km/h bortemot 10 sekunder efter att jag hade slagit på lustgasen i hans racebil.

En annan av mina vänner gjorde så hans nybyggda bil såg ut så här http://www.promod66.com/nytt/rester3.jpg http://www.promod66.com/nytt/rester1.jpg efter att ha fått problem i ungefär 350km/h och tack vare konstruktionen är han på benen igen nu och bygger bil igen.

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Jag minns en dokumentär om Daytona 500 där de frågade, bl.a. en mor i 35 års åldern, med sina små barn omkring sig,
- "Vad tycker du är det mest spännande med Daytona 500?"
"Jag vill se alla spektakulära kracher!" och hennes make håller med henne, därav han utbrister ett "YEAH!"

Men men, det är ju USA.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Racing när det bara är kökörning är ju trist, så det är klart man vill se lite action. Både fighter, omkörningar o lite incidenter. Men att folk skadas vill iaf jag inte se!!!

Men tyvärr så har Roland nog inte fullt ut 100% fel, människan är konstig.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Racing när det bara är kökörning är ju trist, så det är klart man vill se lite action. Både fighter, omkörningar o lite incidenter. Men att folk skadas vill iaf jag inte se!!!

Men tyvärr så har Roland nog inte fullt ut 100% fel, människan är konstig.

Ja... hur många här har kört förbi en olycksplats utan att försöka se något av vrak eller blod?
Men ni kanske bara har kollat efter bekräftelse på att ingen skadat sig?

Det är väl samma egenhet som gör att vissa gillar skräck-/splatterfilm; det är rätt äckligt men spännande.
Men, kommer man en gång tillräckligt nära en riktig olycka så kommer man snart till insikt om att verkligheten kan vara rätt jävlig. Efter en sån upplevelse är det inte lika lockande längre - åtminstone inte för mig...

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2798 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande