Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30-87. TILL SALU?
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
1 besök senaste veckan (118616 totalt)
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

farbeyonddriven skrev:
Vansinnigt fint stuk på din M3 E30! thumbs up


Tackar ödmjukast!
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Jahapp, då är koppling och det lätta fina alusvänghjulet utbytt mot ett blytungt originalsvänghjul och en begagnad koppling. Eftersom vovven åkte med till och från jobb har jag inte tokgasat än, men nu känns pedalen rätt i alla fall. Tidigare har det bara känts som man trampat ner en fjäder med helt linjärt motstånd, men nu ökar motståndet tills solfjädern vänder riktning när man trampar. Bådar gott så långt alltså.

Jag mätte höjden på svänghjulen och där kan jag inte hitta någon skillnad, utan troligen har problemet legat i själva tryckplattan. Vid fullt nedtrampad koppling skrapade kopplingsarmen i tryckplattan, men det har helt upphört nu med den nya setupen. Får se om jag river lådan igen och provar med alusvänghjulet denna säsongen, men det hade varit kul att få köra utan problem ett tag så det blir nog inget med det.

Skall bara se till att hålla undan från ilskna Toyotor också
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Ut o gasa och återkom med rapport snarast! och för helskotta håll dig undan dom där japsbilarna, en repris finns inte på kartan.

Snyggt jobbat thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Ja, då har jag varit ute och gasat! Det lätta svänghjulet märks vid acceleration i ettan och tvåan, men det gör inte så mycket just nu. Inget kopplingsslir men det brakade till på hemvägen från testrundan och ett avgasfäste gav sig på utflykt. Inget allvarligt dock, bara det som sitter mellan lådan och grenröret så färden kunde utan problem fortsätta.

Fälgproblemet kvarstår dock. Skivorna slår sig bakom BBS fälgarna, men inte bakom R-däcksfälgarna. Enda skillnaden jag kan se är att BBS fälgarna är för täta i ekrarna för att ventilera ut värmen ordentligt.

Då är frågan: offra BBS fälgarna eller de stora bromsarna??
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

BMWTobbe skrev:
Ja, då har jag varit ute och gasat! Det lätta svänghjulet märks vid acceleration i ettan och tvåan, men det gör inte så mycket just nu. Inget kopplingsslir men det brakade till på hemvägen från testrundan och ett avgasfäste gav sig på utflykt. Inget allvarligt dock, bara det som sitter mellan lådan och grenröret så färden kunde utan problem fortsätta.

Fälgproblemet kvarstår dock. Skivorna slår sig bakom BBS fälgarna, men inte bakom R-däcksfälgarna. Enda skillnaden jag kan se är att BBS fälgarna är för täta i ekrarna för att ventilera ut värmen ordentligt.

Då är frågan: offra BBS fälgarna eller de stora bromsarna??


offra fälgarna till mig!

Jag köper dem av dig! Är det 17" rs eller 18"?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
BMWTobbe skrev:
Ja, då har jag varit ute och gasat! Det lätta svänghjulet märks vid acceleration i ettan och tvåan, men det gör inte så mycket just nu. Inget kopplingsslir men det brakade till på hemvägen från testrundan och ett avgasfäste gav sig på utflykt. Inget allvarligt dock, bara det som sitter mellan lådan och grenröret så färden kunde utan problem fortsätta.

Fälgproblemet kvarstår dock. Skivorna slår sig bakom BBS fälgarna, men inte bakom R-däcksfälgarna. Enda skillnaden jag kan se är att BBS fälgarna är för täta i ekrarna för att ventilera ut värmen ordentligt.

Då är frågan: offra BBS fälgarna eller de stora bromsarna??


offra fälgarna till mig!

Jag köper dem av dig! Är det 17" rs eller 18"?


8,5 x 17 et 13. Kom med ett bud
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Gott att det viktiga lirar, med tanke på tiden det tog skulle du ju kunna prova att hiva tebaks svänghjulet
Jag hade offrat fälgarna, bilen hade blivit rå med ett par lite tuffare fälgar och du behöver nog bromsar nu när den rullar på så bra!

http://www.peansweden.se/LTW/LTW5_1790_M3E30_Millway.gif

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Gott att det viktiga lirar, med tanke på tiden det tog skulle du ju kunna prova att hiva tebaks svänghjulet
Jag hade offrat fälgarna, bilen hade blivit rå med ett par lite tuffare fälgar och du behöver nog bromsar nu när den rullar på så bra!

http://www.peansweden.se/LTW/LTW5_1790_M3E30_Millway.gif


Joo, det är inte dumma, men jag skulle hellre vilja ha mer djup. Skall se om jag får testa med en sats M5 E34 fälgar, med eller utan 3,6'an kåpor. Vill minnas att jag har sett en fabriksbil med de kåporna på plats. Borde ju ge ordentlig kylning iaf
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Vita compomotive funkar alltid.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 504



Tobbe: RS är alltid RS!!

Ska bli skoj att se din bil nån gång

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

Regge skrev:
Tobbe: RS är alltid RS!!

Ska bli skoj att se din bil nån gång


Jag vet! Det ju ett riktigt dilemma eftersom jag har jagat RS 17" i så många år, samtidigt som jag alltid har varit ute efter större skivor och fyrkolvsok. Vill inte offra något av alternativen, men tyvärr lirar det inte ihop . Bilen är inte så rolig att köra med RS'arna heller, spårkänslig som få. Funkar mkt bättre på r-däckshjulen som har högre offset.

Skall testa med originalskivor och carbotechbelägg i originalok och se hur det funkar, sen fattar jag något beslut.

Skall till knutan på TPC's körning och på stora träffen naturligtvis, vi ses kanske där så får jag kolla in din bil också? Min får nog skämmas
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

BMWTobbe skrev:


Min får nog skämmas


Knappast, och speciellt inte i sitt rätta element PÅ BANAN!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
BMWTobbe skrev:


Min får nog skämmas


Knappast, och speciellt inte i sitt rätta element PÅ BANAN!


He he, så är det när man har högt ställda krav på sig själv. slutfinishen på min bil saknas liksom.

Men skit i det, nu rullar skrotet!
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



Re:

BMWTobbe skrev:
Johan Sjöström skrev:
BMWTobbe skrev:


Min får nog skämmas


Knappast, och speciellt inte i sitt rätta element PÅ BANAN!


He he, så är det när man har högt ställda krav på sig själv. slutfinishen på min bil saknas liksom.

Men skit i det, nu rullar skrotet!


LYSANDE!!!


_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Förslaget med M5'ans turbinfälgar såg oförskämt bra ut. Aldrig sett innan!

Ett givet val med tanke på kylningen!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Kan bara hålla med, gillar dom skarpt, börjar fundera på om det hade funkat på Compacten

Hittade en bild som ser ut att vara på 2 bilar med båda fälgarna M5 E34 System I Vs BBS RS


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Jag har sett en vit "vanlig" E30 med M5-turbinfälgar på i Norge.
Snyggt men jag vet inte om det är riktigt rätt på en M3E30... Dessutom är det inte jättemycket plats bakom ekrarna på M5 fälgen så jag misstänker att det blir till att använda spacer för att få plats med Brembo-oken. (och då hamnar hjulen kanske nästan lika långt ut som RS:arna, med vissa nackdelar som följd.)

Tycker du skall satsa på de här:


ATS DTC är lätta, raceinspirerade och finns 7,5x17" ET30 - helrätt på en M3E30 om man inte vill ha "bråkig" styrning och skärmkantskrap. Och bromsarna lär få plats!

Har beställt hem en uppsättning till mig själv som kommer nu i veckan och kan givetvis ordna fram ett set till till "special price just for you my friend"!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778


Trådstartare
Re:

Martin G skrev:
Jag har sett en vit "vanlig" E30 med M5-turbinfälgar på i Norge.
Snyggt men jag vet inte om det är riktigt rätt på en M3E30... Dessutom är det inte jättemycket plats bakom ekrarna på M5 fälgen så jag misstänker att det blir till att använda spacer för att få plats med Brembo-oken. (och då hamnar hjulen kanske nästan lika långt ut som RS:arna, med vissa nackdelar som följd.)

Tycker du skall satsa på de här:


ATS DTC är lätta, raceinspirerade och finns 7,5x17" ET30 - helrätt på en M3E30 om man inte vill ha "bråkig" styrning och skärmkantskrap. Och bromsarna lär få plats!

Har beställt hem en uppsättning till mig själv som kommer nu i veckan och kan givetvis ordna fram ett set till till "special price just for you my friend"!


Jag skall låna två fälgar och testa, men jag är inte helt övertygad när det gäller kåporna. Jag vet att man måste plocka bort fjädern på oket för att köra med M5 fälgar och originalbromsar, men i och med att jag har större skivor hoppas jag att oket hamnar längre ut från centrum och där är det mer plats.

Tackar för erbjudandet om fälgarna, jag återkommer om det blir aktuellt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Enligt BMW själv skall System I fälgen kyla ner bromsarna 25% mer effektivt än motsvarande originalfälg.
Sen behöver ju inte det bli bra för det. Statistik vet man ju dessutom hur det kan knåpas ihop

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30-87. TILL SALU?
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
1 besök senaste veckan (118616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande