Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
M3 E46 (CSL) Tips för montering av 4 punkts bälten i bilen
5772 besök totalt
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Är det någon som kan ge mig tips eller råd med fäst punkter för montering av bältes öglor till 4 punkts bälterna, såg att gängorna på öglorna var fingängade mot bilens mer grovgängade bultar som sitter t.ex. vid stolsfästerna

Vill inte göra nå åverkan på bilen, är det någon som har nå råd?

//Johan

Skellefteå
Här sen Nov 2007

Dom brukar ha samma gäng som bultarna till originalbältet, alltså prova ersätta nedre bultarna som orignalbältet sitter i med fästöglorna för ditt bälte.

UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

MattiasH skrev:
Dom brukar ha samma gäng som bultarna till originalbältet, alltså prova ersätta nedre bultarna som orignalbältet sitter i med fästöglorna för ditt bälte.

Hej!

Tack för ditt svar

Det är oxå min erfarenhet, men upptäckte att det är olika gängor på dessa, öglorna är fin gängade, och bultarna är grovgängade + annan stigning, provade fram vid t.ex. stolsfästet, bältes färstet, samt samma vid baksätet

UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

HEJNINGER skrev:
MattiasH skrev:

Hej!

Tack för ditt svar

Det är oxå min erfarenhet, men upptäckte att det är olika gängor på dessa, öglorna är fin gängade, och bultarna är grovgängade + annan stigning, provade fram vid t.ex. stolsfästet, bältes färstet, samt samma vid baksätet

Ingen som kan han nån ide??

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

HEJNINGER skrev:

Köp nya öglebultar med rätt gänga?

Citera
kolja
08
Här sen Apr 2005

Bältesskruvar brukar vara utrustade med en tumgänga pga att det står så i lagkrav.
Passar verkligen inte ögleSKRUVEN i original bältesinfästning?

Resten av bilen brukar vara metrisk stigning (undantag: engelskt/amerikanskt junk).

Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Modernare europeiska bilar har väl mera gått över till någon Milimetergänga...

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

triss skrev:
HEJNINGER skrev:

Tack för tippset, det tänkte jag inte på .... Nu råker det vara så att alla öglebultar har en standard gänga, o det är där problemet kommer in för mig, inte samma som i bilen!!

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

HEJNINGER skrev:
triss skrev:
HEJNINGER skrev:

Tack för tippset, det tänkte jag inte på .... Nu råker det vara så att alla öglebultar har en standard gänga, o det är där problemet kommer in för mig, inte samma som i bilen!!

Du får kolla upp med Trendab eller nån annan åf av bälten för att se vad det finns för olika gängor på öglebultar.
Förhoppningsvis har Sparco eller annan bältestillverkare nån information på resp hemsida.
Googla med tålamod och försök först att se vad du ska ha för gänga och sök sen.

Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

om Du verkligen inte vill borra hål i golvet (vilket ju är den bästa lösningen) så skulle nog jag har tillverkat en 90 graders vinkel (modell stöddig) som Du skruvar i bakre stolsfästet (skruven) och sedan sätter bältesöglorna i. Titta på bakbältena så får du en idé om vad jag menar.

Annars så är det ju inte så farligt att borra hål i golvet. Se till att rostskydda ordentligt, så kan man bara plugga igen hålet med en plastplugg om man inte ska använda rejsbältena längre.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

M3Carbon skrev:
om Du verkligen inte vill borra hål i golvet (vilket ju är den bästa lösningen) så skulle nog jag har tillverkat en 90 graders vinkel (modell stöddig) som Du skruvar i bakre stolsfästet (skruven) och sedan sätter bältesöglorna i. Titta på bakbältena så får du en idé om vad jag menar.

Annars så är det ju inte så farligt att borra hål i golvet. Se till att rostskydda ordentligt, så kan man bara plugga igen hålet med en plastplugg om man inte ska använda rejsbältena längre.

hej!

Tack för ditt svar, är inte riktigt säker på hur du menar, har du lust att förtydliga för mig, låter som om du är på rätt spår till att göra nå smart

När det gäller att borra ett hål, vad menar du då, var ska jag borra?

M v h

Johan

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Nu vet jag ju inte vilken stol eller hur ditt stolsfäste ser ut. Men om Du tänker Dig en 90 graders metallvinkel. För resonemangets skull gör vi den 50 x 75 x 35 x 4. Den korta ändan borrar vi ett hål (M12 ?) för stolsfästeskruven (Den vänstra på din bild). Den längre ändan borrar Du ett hål i för din 7/16 UNF bältesögla. Bältesöglan monterar Du med en mutter på vanligt sätt i vinkelstålet. När Du sedan monterar stolen så monterar Du först din vinkel, sedan stolen varefter Du drar fast skruven med förskrivet moment. Kom ihåg en bricka i framkant på stolen för att kompensera för vinkelstålets höjd. Kan kanske var idé att värmehärda vinkelstålet också.

Fästena för de övre bältena är en helt annan femma och kräver någon form av sträva i baksätet att sätta dem i.

Hål i golvet behöver Du bara om Du skruvar öglorna direkt i golvet med FIA plattor under bilen. Så har jag gjort. Enkelt funktionellt och säkert.

Jag utgår också ifrån att Du har någon form av stol som är kompatibel med denna typ av bälte, men CSL'ns stolar kanske redan är det. Allt annat är livsfarligt.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

CSL'ens originalstolar har inga hål i ryggstödet för bälte, har du bytt till andra stolar i din bil Johan?

UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
CSL'ens originalstolar har inga hål i ryggstödet för bälte, har du bytt till andra stolar i din bil Johan?

Hej Magnus!

Nej, jag har original stolar i bilen, är det inte bra med 4 punkts bälten?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

HEJNINGER skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hej Magnus!

Nej, jag har original stolar i bilen, är det inte bra med 4 punkts bälten?

Vet inte. Om du är kort så lär det inte funka för då gissar jag att ryggstödet är ivägen. Men om det funkar om man är lång vet jag inte?

Bra bilder:

http://www.bmw-driver.net/forum/showthread.php?t=7979

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Nej nej nej, helt förbjudet.
Bältena glider av kroppen hur lätt som helst. Du måste åtminstone ha en stol med genomföringar för bälten så att dem hålls på plats.

Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

M3Carbon skrev:
Nej nej nej, helt förbjudet.
Bältena glider av kroppen hur lätt som helst. Du måste åtminstone ha en stol med genomföringar för bälten så att dem hålls på plats.

ok! Jag får vänta med att instalera bälten, men jag kör nog plattor i så fall....tack för hjälpen till allasom svarade

Örnsköldsvik
Här sen Dec 2007

Min direkta tanke var att köpa ett par långa öglebultar tex M16 om du vill ha dom M14, sedan sätter man bara upp dom i svarven och svarvar av gängorna och gängar den gänga herrn vill ha?

Allting orginal, allting går att bulta bort :P

MVH Fredrik Mehlin

5772 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande