| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catchtank för kylarvätska??
|
1913 besök totalt |
|
Hejsan! Har en E30 med en S38B38 "M5 E34" och 535 kylaren och ett volvo expansionskärl samt en 14" elfläkt. Jag får i knappa 4-5liter efter jag har vakumsugit kylsystemet så det är luftfritt. Problemet är att när jag stannar så stiger tempen stiger 90grader sträcket. original så är kylsystemet på över 13liter med värmepaket, jag har dock inget värmepaket inkopplat. Frågan är om lösningen är en catchtank för kylarvätska? Så att vattenpumpen suger ifrån catchtanken som sitter efter kylaren där det kalla vattnet kommer ut. När jag har kört en kortare sträcka och stanna så kan jag genom att varva motorn få tempen att sjunka, men den lösningen funkar bara en kort stund "tills hela systemet är genomvarmt".. Löser detta mina problem eller skapar det mer problem? Jag har svårt att få plats med en större kylare i denna bil, 535kylen ska vara den största man kan få dit utan större modifiering.. Tips och förslag? MVH Fredrik Mehlin _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
90 grader är ingenting, då skall ju termostaten inte ha öppnat (på en Opel iaf ).
På min Calibra så öppnar termostaten vid 92 grader och fläkten startar vid 102 grader (mätt på gaveln på kylaren där slangen från termostaten går)
Pump som cirkulerar kylarvätskan och att fläkten går en stund efter att du stängt av motorn? Pump för sånt finns på tex Opel omega B. Elfläkt som kan gå även när tändningen är avslagen? På min Porsche 944 så fungerar kylfläkten även efter att man har stängt av motorn, första gången man låste bilen och hann gå 10 meter innan man hörde fläkten gå igång undrade man vad som stod på... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Termostaten öppnar vid 79grader.
Elfläkten brukar jag låta vara på ett tag, men en liten pump som cirkulerar vattnet kanske inte vore så dumt. Men problemet i sig är ju att tempen stiger när man står still. Och det är verkligen inte bra! Det jag tänker är att kylaren kanske inte hinner kyla men om man har en catchtank som sitter på vatten ut på kylaren så kommer det fungera bättre. För då hinner vätskan stanna upp lite och kyla, sen finns det en större "reserv" att ta ifrån än att tömma kylaren på kallvatten. Ingen som har testat det här? _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Re:
Lägg till en extra (liten) kylare i systemet med en kraftig fläkt ungefär som kupefläkten så får du extra kulförmga i systemet. De till att fläkten kan suga kalluft. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Smart! Nu måste jag bara hitta ett hål man kan stoppa den
Tips på vart man kan köpa småa kylare? MVH Fredrik Mehlin _________________ Fredrik Mehlin |
||||||
|
Re:
Skrota ett värmeaggregat funkar fint trevliga små kylare i dom
Dessutom är det enkla att koppla in på motorn där värmeaggregatet satt fråm början. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Ett värmepaket kanske, det finns dessutom en bra plats ganska centralt i bilen för detta och det har inbyggd fläkt.
Då skulle man faktiskt kunna använda extrakylaren till att hålla vindrutan imfri om det är regn eller liknande, grymt!
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1913 besök totalt |