| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rotax Max 125cc Kart
|
2 besök senaste veckan (2610 totalt) |
|
Rotax Max 125cc Kart
Detta gäller ett problem som jag har när det gäller gnista på min Rotax Max 125cc kart... Har haft denna Gokart i något år nu. Nu har det kommit upp ett problem som jag inte kan lösa efter att ha inköpt de mesta inom "el". Jag börja med de billigaste delarna först och kom slutligen till Tändspolen som med tillhörande CDi box. Det var här som jag jag tänkte, äntligen kommer jag att få fort på dig(trodde jag!!!). Jag har alltså bytt ut allt i kabelväg(se inköps listan nedan). Jag kan liksom inte se något problem när allt är bytt, kan det möjligen vara något som kväver den, något litet hål som är igen satt? 1. Startmotor låter precis som vanligt när den fungerade. 2. Blött tändstift "JA". Inköpt: 1. Har köpt nytt Batteri (100% laddat). 2. Tändmodulen är bytt. 3. Kabelhärva 4. Ny Tändspole med tillhörande CDI Box. **(Allt är inköpt hos Radne Racing)** Tackar väldigt mycket för er som möjligen har någon ide eller bara ställer en fråga som jag kan checka! *...Jag vill såklart ut och köra...* MVH //Hasse _________________ Hasse Wallinder |
||
|
Blött tändstift? Det ska inte vara blött!
Har du provat att sätta i ett nytt tändstift?? Är till 95% alt som oftast att det är tändstiften som slår igen och inte ger gnista sen. Så fort en kart inte startar så byter man stift. Det är regel 1. Fungerar den fortfarande inte och det inte finns någon gnista med ett nytt stift så går man vidare men har aldrig hänt mig och jag har tävlat i landslaget m.m i några år dock i andra klasser. Så byt till ett nytt stift, får du gnista då men den startar fortfarande inte så får du kolla reed bladen så inte dom är trasiga. Är dom hela så kolla så inte packningen mellan förgasaren och reed bladen sitter fel och täcker vaccum hålet där. Sitter det rätt får du provtrycka förgasaren så inte nålen eller liknande har hängt sig. Lycka till! _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
|
Skulle jag vara dig skulle jag prata med Peter Albertsson som driver hyrkarten vid Kinnekulle så åker du dit med karten. Skulle bli förvånad om den inte går inom några minuter om det inte är något rejält haveri för då tar det kanske en timme eller så.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
Ut med stiftet, gör 'startförsök' utan stift. Det finns risk om du inte fått igång den att du samlat för mycket skräp i vevhuset. I med nytt stift, du kan för start etc ta ett billigt stift till vilken vanlig motor som helst, tex ngk bp5. När den startat och går sätter du i rätt stift. Om du har tex en flödande förgasare är det ofta roligare att döda stift för någon selma än för nån Linné Den borde starta även med trasiga reedventiler, men vara lite tjurig. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Rotax Max 125cc Kart
|
2 besök senaste veckan (2610 totalt) |