| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Obalans
|
2951 besök totalt |
|
Obalans
Har satt på nya fälgar och har fått en tydlig obalans i bilen. Har gått från 16" (modell hög profil) till 19" 235/35 på min V50 T5. Har balanserat om hjulen 2 gånger redan men det blir ingen skillnad. De på däckverkstaden sa att han trodde att bromsskivorna slagit sig och att det var det som gjorde obalansen. o visst, mest obalans har jag när jag bromsar men det är även mycket obalans i acceleration ( främst 1an och 2an) och motorvägsfart. Vad tror ni är det fel på hjulen, bromsarna, framvagn? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Vad är det för däck?
Jobbar även med däck på jobbet (är ändå långt ifrån en expert, men iaf) och där har de "billigare" däcken ibland sjuk obalans, ja alltså de är inte runda. Du kan balansera dom, men däcket i sig är inte runt. eller kastar i sida. om du har däcket i balanseringsmaskin, eller på bilen upplyft, och snurrar på det. Ser det ut som att däcket svajar i förhållande till fälgen? Annars skulle jag kolla bärarmsbussningarna, de är ju inte helt ovanligt att dom är dåliga. Jättemjuka orginal. Bara några tips
/ Peter Edit: Jag förutsätter att du har rätt fälgar med avseende på navhål eller navringar som dude skrev.. _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
|
Re:
Däcken är väl om vi säger så inte ur premiumsegmentet, snarare billigast möjliga. Jag är också nämligen inne på att det är däcken som är boven i dramat. Ska ärligt säga att jag inte provat hur navringen sitter på navet utan bara satt navringen i fälgen. Man antar ju att det är rätt grejer man får men så behöver det ju inte vara. Men tror ni på teorin om skeva bromsskivor? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Re:
Aha, jag hade nog dubbelkollat så att däck/fälgar är raka! Även så att däcken inte separerat, ser ut som en bula i däcket. Jo man brukar ju förutsätta det Men vi har kunder som kör utan centreringsringar på fälgar som har för stort navhål - och undrar varför det vibrerar
Jag hade inte börjat med bromsarna.. Därmed inte sagt att det inte kan vara fel på dom, men låter inte som att det är bromsarna som spökar. _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
|
Re:
Börja med att skifta fram och bak och eliminera däckfel. Såvida du inte har samma vibrationer bak och fram redan
Bromskivor
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Kan bara instämma i kören av tipsare.
Mina "billiga" däck är inte runda, de slår cirkulärt istället för att "vobbla". Har också balanserat om hjulen flera gånger, kollat bussningar, kollat bromsskivor osv, men det beror på att däcken är så crappy.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Jag är som sagt också inne på att det är fel på däcken. Skulle bromsskivan kunna slagit sig så mycket att det blir obalans i motorvägsfart och vid acceleration i lägre farter? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Re:
Jag har råkat ut för att bromsskivorna har gett vibrationer pga kärvande bromsok och beläggs-smet på skivorna. Men i det läget så vibrerade det ett tag efter att jag bromsat senast och sen försvann vibrationerna när jag kört några mil utan att behöva bromsa. (Jaja, på motorväg går det att slippa bromsa iaf. )
Men jag tror mer på vad dude och övriga med däck-kunskap säger. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Obalans
|
2951 besök totalt |