Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kolvklassificering SAABs motorer, B202/B201/B20
1579 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Kolvklassificering SAABs motorer, B202/B201/B20

Läste min SAAB-Haynes häromdagen och undrar över foljande:

För Saabs B20/B201/B202-block och kolvar listar Haynes:
- en klass av blockborrning
- men fyra olika klasser av kolvdimensioner, två (turbo och icke turbo) i den tidiga
klassificeringen och två (turbo och icketurbo) i den nyare klassificeringen.

Min undran är, hur ska man tolka detta?

Skälet till denna undran är följande:
Jag har s.k. 7.2-kompskolvar (klassade enligt den tidiga klassificeringen) jag tänker
montera i ett B202-block vars nuvarande kolvar jag misstänker följer den nyare
klassificeringen.
Frågan är om jag måste räkna om dessa kolvar från den gamla till den nya klassificeringen.

Eller är det bara att matcha enligt klassningsbokstäverna?
Jag misstänker att så är fallet, eftersom borrningen inte har olika klassningar.
Men det vore roligt att veta vad som gäller i dessa sammanhang.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag får ta och kolla i min fiiiiina nya verkstadshandbok från Bentley när jag kommer hem Den innehåller allt som inte finns i haynes

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Nå, Danne, vad står det i Bentley-boken?
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag tycker absolut att du ska mäta kolvar och cylinderlopp och räkna ut rätt kolvspel efter detta. För grejerna är väl begagnade?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



poh99 skrev:
Nå, Danne, vad står det i Bentley-boken?


hmmm när jag skulle börja kolla i boken så kom jag fram till att jag inte riktigt fattade vad du ville ha reda på

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Jag tycker absolut att du ska mäta kolvar och cylinderlopp och räkna ut rätt kolvspel efter detta. För grejerna är väl begagnade?

Ja, det är begagnade grejor.
Gäller bra att få tag på vettig mätutrustning med tillräckligt hög noggrannhet.
En mikrometer och en cylindermikrometer.
Eller så får man pallra sig till en verkstad.

Danne, följande verkar gälla:
1. I verkstadshandböckerna anges två kolvklassindelningar, "tidigare" och "nyare" klassindelning.
Men bara en klassindelning för borrningen.

Klassnamnen är de samma, A, AB, B osv, men det skiljer något i storlek mellan t ex tidig AB och nyare AB.

Vad jag undrar är om man kan kombinera t ex tidig AB-kolv med nyare AB-block?
Varför skulle man annars bara ha en klassindelning för blocket?
Citera
Allmänt banåkaforum
Kolvklassificering SAABs motorer, B202/B201/B20
1579 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande