Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1579 besök totalt |
Kolvklassificering SAABs motorer, B202/B201/B20
Läste min SAAB-Haynes häromdagen och undrar över foljande: För Saabs B20/B201/B202-block och kolvar listar Haynes: - en klass av blockborrning - men fyra olika klasser av kolvdimensioner, två (turbo och icke turbo) i den tidiga klassificeringen och två (turbo och icketurbo) i den nyare klassificeringen. Min undran är, hur ska man tolka detta? Skälet till denna undran är följande: Jag har s.k. 7.2-kompskolvar (klassade enligt den tidiga klassificeringen) jag tänker montera i ett B202-block vars nuvarande kolvar jag misstänker följer den nyare klassificeringen. Frågan är om jag måste räkna om dessa kolvar från den gamla till den nya klassificeringen. Eller är det bara att matcha enligt klassningsbokstäverna? Jag misstänker att så är fallet, eftersom borrningen inte har olika klassningar. Men det vore roligt att veta vad som gäller i dessa sammanhang. ![]() |
||
hmmm när jag skulle börja kolla i boken så kom jag fram till att jag inte riktigt fattade vad du ville ha reda på ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ja, det är begagnade grejor. Gäller bra att få tag på vettig mätutrustning med tillräckligt hög noggrannhet. En mikrometer och en cylindermikrometer. Eller så får man pallra sig till en verkstad. Danne, följande verkar gälla: 1. I verkstadshandböckerna anges två kolvklassindelningar, "tidigare" och "nyare" klassindelning. Men bara en klassindelning för borrningen. Klassnamnen är de samma, A, AB, B osv, men det skiljer något i storlek mellan t ex tidig AB och nyare AB. Vad jag undrar är om man kan kombinera t ex tidig AB-kolv med nyare AB-block? Varför skulle man annars bara ha en klassindelning för blocket? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1579 besök totalt |