| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms-ok
|
1 besök senaste veckan (25284 totalt) |
|
Handbroms-ok
Måste byta ok och skivor bak och stöter på problem då eftersom handbromsen försvinner samtidigt, den är både praktisk att ha samt att SBP klagar om den inte finns. Finns det några billiga och bra handbroms-ok förutom Willwoods som man kan montera. De ska klara av en skiva på 25mm vilket Willwoods inte gör, fast Willwoods ok ser ju lätta ut att anpassa, men det är lika bra att kolla upp alternativen. Måste man ha mekanisk handbroms enligt SBP eller kan man ha hydralisk? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
|
Jaguar har separat handbroms.............det är dock en den jobb att få dit dom, eftersom fästet sitter i orginaloket.
Men det skulle vara helt genomförbart. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Är du tvärsäker på att det är tillåtet? Jag vill inte vara fräck och misstro vad du skriver, men har inte hört det förut. Separat krets låter ändå troligt. Jag har samma problem, och fick då iden attanvända 6 kolvsok bak. Separera två kolvar i bromsvätskekanalen, och använda dessa till handbropmsen. Dom oken jag är inne på har då 6 separata belägg. Skulle bli ganska mullig lösning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Kanske lika gärna kan vänta på Gustavs svar men eftersom jag hört det från honom vågar jag säga att det stämmer. E själv på jakt efter en lämplig lösning av bakok, gärna med hydraulisk handbroms, och har funderat på volvos 4kolvsok med separat kretsar. om det kan finnas någon möjlighet att köra med ett separat belägg för varje kolv, borde det gå att koppla på samma sätt som du beskriver i din 6kolvs idé. |
||||||
|
såg en snubbe som hade monterat en pytteskiva på kardanaxeln samt ett litet tillhörande bromsok... Är detta något som man hade fått göra i sverige också?
EDIT: alltså inte på kardanen... Den satt fäst med skruvarna till yoken som håller pinjongdrevet..
|
||||||
är orginal på en del gamla bilar...chrysler mm ..frågan är om man kan kopiera det på en nyare _________________ Jörgen Andersson |
||||||
|
Kan ej svara säkert ang. hydraulisk handbroms och bilprovningens godkännande.
Men jag snackade med Tomas Sjöö på Swedespeed på nån mässa förra året, Swedespeed som säljer Hi-spec aluminum bromsok. Han informerade om att Hi-spec då höll på att ta fram ett 4-kolvs aluminum bromsok med mekanisk handbroms. Detta kanske vore ett alternativ för dig? om bilprovningen nu inte vill godkänna hydraulisk handbroms... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||
Någon som vet nån bra carting sida där man kan se hur ett lämpligt par kan se ut? och snackar vi ett smäckert extraok för handbroms då eller finns det sådana som har 2 separata kretsar
|
||||||
|
Hej
Hydraulisk parkeringsbroms är okej på ombyggt eller amatörbyggt fordon. Men vi rekommenderar ändå en separat krets. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det ok, ja det är bara ett, jag har på min Kart är mekaniskt och består av två halvor där samma skruvar som håller ihop oket, även används för fastsättning (man klämmer ramen mellan okhalvorna). Denna lösning gör det görenkelt att anpassa oket till den bromsskiva man har. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Eftersom hydraulisk broms precis har blivit tillåtet i Yamaha-klassen så finns det säkert massor av mekaniska bromsar att köpa billigt då många konverterar. Det är Forsmans som är generalagent för Yamaha i Sverige och de har även ombyggnadssatser så hör med dem om de har några gamla mekaniska över eller vet någon som har.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
För min del så bryr jag mig inte om vilket, vad gäller principen hydraulisk kontra mekanisk handbroms. Jag vill bara ha en enkel lösning på bilen och för SBP. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Skulle vara bra låter det som eftersom man får lägre ofjädrad vikt på det sättet. Man kan ju ha en till handbroms som är hydraulisk och går på samma krets som färdbromsen, som man använder om man vill ha ut baken på bilen. _________________ William Ekström |
||||||
På mitt projekt kör jag med golf G60's framspindlar i bak. Så kan jag komplettera med ett litet smidigt ok för handbroms, hydrauliskt eller mekaniskt, betyder det att jag bara kan bulta på G60's 280mm skivor och ok utan någon modifikation. Anledningen till att jag undviker G60'ns bakok (mekanisk bygelhandbroms) är att jag, på min Corrado, hittils har fått halv-renovera dem före varje besiktning, trots regelbundet användande. Men jag hörde något om att golf mk4 ska ha aluminium ok ibak med mekanisk handbroms i. Kan juh vara värt att undersöka om man nu inte tycker sig behöva hydraulik. |
||||||
Jag hade isär dem på min Golf mk4 GTI - och ja, de var aluminium med "traditionell" mekanisk handbroms. Jag har en uppsättning skivor och klossar passande dessa över... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Vaaa........är det inte det som gaspedalen är till för...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har redan Brembo-ok som ska monteras bak, så köpa helt nya ok är inte intressant om det inte är väldigt bra pris, man jag ska kolla upp detta, Tack.
Det vara bara en tanke om man skulle snubbla över ett par lämpliga ok som är hydrauliska.
Det låter som samma princip som de från Willwood jag har kollat på. http://www.dalhems.com/safetyequip/s _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms-ok
|
1 besök senaste veckan (25284 totalt) |