Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur har ni med e36 gjort åt bumpsteer?
2758 besök totalt
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare

sänker man för lågt (e36 i detta fallet) så blir vinkeln på styrstagen fail. de kommer att peka uppåt och bumpsteer heter väl fenomenet som uppstår då?.

kan man göra (köpa?) distanser för att få ner ändarna på styrstagen? så att de iaf kommer i en gynnsammare vinkel mot länkarmen? bör man även göra något åt länkarmen för att åka lågt?

tillverka dropspindlar är överkurs. det finns väl inte att köpa förresten?

tanken är att den ska vara riktigt låg. nästan så att det blir smaklöst. men det får inte bli på kostnaden att man bara kan köra i 100km/h p.g.a att man håller på att hoppa av vägen.

är min önskning omöjlig så får jag tänka om såklart. men hur gör de som med framgång åker lågt? men det ska gå att köra skiten oxå (tänker inte på markfrigången utan hur den beter sig)

tacksam för svar då den i stort sett är klar i övrigt och ska rulla igång asap.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Hur har ni med e36 gjort åt bumpsteer?

bullen! skrev:
sänker man för lågt (e36 i detta fallet) så blir vinkeln på styrstagen fail. de kommer att peka uppåt och bumpsteer heter väl fenomenet som uppstår då?.

kan man göra (köpa?) distanser för att få ner ändarna på styrstagen? så att de iaf kommer i en gynnsammare vinkel mot länkarmen? bör man även göra något åt länkarmen för att åka lågt?

tillverka dropspindlar är överkurs. det finns väl inte att köpa förresten?

tanken är att den ska vara riktigt låg. nästan så att det blir smaklöst. men det får inte bli på kostnaden att man bara kan köra i 100km/h p.g.a att man håller på att hoppa av vägen.

är min önskning omöjlig så får jag tänka om såklart. men hur gör de som med framgång åker lågt? men det ska gå att köra skiten oxå (tänker inte på markfrigången utan hur den beter sig)

tacksam för svar då den i stort sett är klar i övrigt och ska rulla igång asap.

om du sänker styrstaget, måste du sänka länkarmen lika mycket, ute vid benet - annars får du bumpsteer. Sänker du bara den ena så blir längden olika när det fjädrar och då kommer hjulet ändras i toe vid fjädring.

Är det bara vanlig åka som gäller så gör det väl inget om den pekar uppåt egentligen. Men det strular väl till rollcenter med mer kränging som följd.

Sverige
Här sen Aug 2003

millway har sater för att få mer gynnsam vinkel på länkarmen vid sänkning av bilen.
På en E36:a behöver man inte sänka så mycket innan länkarmen börjar peka uppåt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Ska kolla på millway's utbud.

Det är lite extra maskin i bilen så den kommer gå ganska fort. Vill i te att den ska vara orolig på vägen i höga farter

Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
någon känner inte till en tråd här på forumet där mitt tänkta ingrepp är gjort? så man kan se lite hur det ser ut efteråt och hur lågt man kan åka?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det blir väl inte BumpSteer bara för att man sänker bilen.
Eller har du ändrat något annat ?

Som sagt ovan.....rollcentrat flyttas nedåt. Och vid stora sänkningar medför det hopplösa vägegenskaper.

Du kommer dock att behövar mycket hårda fjädrar.....och ska den bara gå på gatan...kan detta rädda en del av nackdelarna.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Råder är att inte få länkarmar som lutar uppåt i ytterkanten.
Tyvärr så hamnar man där väligt fort med en E36:a

Nackdelen blir som håkan nämt avståndet mellan rollcenta & tyngdpunket ökar
vilket kommer ge resultatet att bilen kränger väldigt mycket.

Anledningen är att man få en längre hävarm mellan rc & tp.

Botar man detta med hårda fjädrar kommer resultatet bli att du hoppar runt
mellan ojämnheterna i vägen mao inget bra för väghållningen.

det du kan göra är att flytta ner infästningen i spindeln så mycket fälgen tillåter
det är ju även att flytta upp i innerkant.

För att inte få bumpsteer så ska länkarmar & styrstag vara arbeta parallellt med
varanadra. Så sänker du spindelinfästningen så får du även justera så styrstaget
jobbar som det ska.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Aha. Då är det Rollcenter jag ställer till det med. Är inte så haj på detta som ni förstår.

Det finns ju väldigt låga e36or och jag skulle vilja veta hur de gör. Och om man kan köpa någon ombyggnadssats. Millway får jag inte tag på. Semester?

Får prova hur hemskt det är som det är nu oxå. Ibland så kan ju teorin totalförbjuda något som man själv tycker känns helt ok.

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Även om tumregeln säger att länkarmen som lägst skall vara parallell med underlaget och inte peka uppåt (med ovan givna negativa egenskaper som följd) så är det som sagt bara en tumregel och ingen regel, framför inte tumregler, är utan undantag.
om du absolut vill ha en sanslöst låg E36 som dessutom är riktigt snabb så är det enklaste att kopiera någon annans väl beprövade och dokumenterat snabba setup isf att experimentera själv (Våra rejs- och banåkarbilar är en bra start).

Porsche 968 CS
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

firefish skrev:
Även om tumregeln säger att länkarmen som lägst skall vara parallell med underlaget och inte peka uppåt (med ovan givna negativa egenskaper som följd) så är det som sagt bara en tumregel och ingen regel...........

Jag ser det som en regel.......men ibland omöjlig att uppnå.

Jag skruvar med en CamarOCup-bil.....och där är allt fel och inga gängse regler har följts för att bygga en tävlingsbil. (till och med sämre än en orginalbil).
I det läget är det bara att försöka göra det minst dåliga.....och försöka få skiten att gå så fort som möjligt.

Men det innebär ju inte att man ska råda folk att bygga på det sättet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
firefish skrev:
Även om tumregeln säger att länkarmen som lägst skall vara parallell med underlaget och inte peka uppåt (med ovan givna negativa egenskaper som följd) så är det som sagt bara en tumregel och ingen regel...........

Jag ser det som en regel.......men ibland omöjlig att uppnå.

Jag skruvar med en CamarOCup-bil.....och där är allt fel och inga gängse regler har följts för att bygga en tävlingsbil. (till och med sämre än en orginalbil).
I det läget är det bara att försöka göra det minst dåliga.....och försöka få skiten att gå så fort som möjligt.

Men det innebär ju inte att man ska råda folk att bygga på det sättet.

Bygger man dessutom rätt är chansen att allt funkar så mycket bättre.
Som håkan sa bygger man efter reglemente väger man nackdelarna av olika
konstruktioner inom reglementet mot varandra & väljer det som blir snabbast.

Hade man fått fri händer så hade det antagligen blivit både bättre & ännu snabbare.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
nu vet jag vilket som är mest rätt att göra iaf.

jag kommer inte att operara om hela framvagnen för det har jag inte kunskap och utrustning till. men finns det några andra ändra att köpa till styrväxeln och likaså yttre fästen till länkarmarna så är det något jag kommer att handla om det kan hjälpa mig att få en högfartsstabil bil.

i värsta fall får jag åka lite högre än jag tänkt så att det blir bra. för som jag sa tidigare så kommer jag hellre tänka om och göra rätt om min önskan inte är rimlig/genomförbar.

2758 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande