Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16145 totalt) |
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...
Tänkte våga mig på att skapa en topic då jag har en liten fråga... Jag hade en länk för något/några år sedan till ett Japanskt företag som tog fram en "växelspakskonverterare" från vanlig H-petad låda till sekventiell växling... Växelspaken gick ner i konverteraren som var stor som ett halvt mjölkpaket och alla delar var frästa i aluminium. Däri skedde "konverteringen" från sekventiell spakrörelse till H-mönstret för växellådan... Den var då under utveckling och gick inte att köpa.. ( dom hade tydligen filat på den ganska länge för att få det att fungera..) Jag hittar dock inte länken och har sökt på stora Wärldsligt Wida Webben men utan att hitta något... Någon som känner igen det eller vet om det finns att köpa ??? _________________ MackeMaehlum |
||||
Kolla denna.....
....visserligen bara till enstaka märken men... http://www.seqshift.com/main.phtml?page=programS Själv är jag i slutfasen av utvecklingen av ett motsvarande fast till BMW:s Getraglådor _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Taget ur Dalhems katalog
- SEQSHIFT, Skeventielt växelkit Audi, Seat, Skoda och VW Man kan nu få tävlingsteknik i sin gatbil. Med en sådan här sats behöver du bara trycka spaken framåt eller bakåt, för att växla. Snabbt och enkelt, inget vevande i sidled. Gedigen konstruktion. SEQSHIFT passar på bilar med chassiplattform VW Golf IV, Bora, New Beetle, Audi A3, S3, TT, octavia, Fabia, nyare Toledo, Leon. Bilen måste ha golvmonterad växelmekanism, 5 eller 6-växlad. Typ 02J, 02C, 02M, 02T, 02R. sedan en massa växellåds betekningar... originalväxelmekanismen måste vara av Mg-legering, som är på nyare modeller. Denna modell börjae runt 99. Octavia efter ch.nummer 1U-Y-275 062, Golf IV-Bora ungefär nr. 1J-Y-000 001, New Beetle efter nr. 1C-Y-000 001, och efter nr. 9C-Y-600 001, Audi A3 ungefär efter nr. 8L-X-00 001. Om man har den äldre växelmekanismen 02J och 02C (kod CZL,CZM,...till EWN, FMS) kan man köpa en extra monteringssats, och på så sätt montera SEQSHIFT. 500100 SEQSHIFT sekventiell växelsats 10.495:- 500101 Monteringssats till äldre modeller 4.145:- _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||||
Jepps.. dom som ser ut att finnas är sellholm.com och seqshift.com ...
Jag har dock fortfarande inte hittat den Japanska som jag talade om tidigare.. ![]() Lådan jag har nu är en Vlovlo me överväxel (M41?) men om "Habbe" gör en bra till Getraglådorna så är inte jag svår att övertala.. ![]() seqshift.com som bla Dalhems och Dalbäck säljer borde gå att bygga om så den passar min bil tycker jag... sellholm.com säljer en "MPG (multipowergearbox) Komplett för Volvo"... Någon som vet vad som menas med det ??? http://www.sellholm.com/bilder/mpg.JPG Det är ju en del här som tävlar i olika sammanhang, är det inga av dom som använder sig av denna typ av konverterare eller kör dom "riktiga" sekventiella växellådor ??? Ps. tack för alla svar.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
En liten notis. Gullabo körde en extrem Audi TT i Superstage när jag var där 2002. Den hade ett sånt här påmonterat konvertera-från-H-till-sekventiell-kit. Gullabo kunde absolut inte växla fort med den... Sen om det berodde på att den var dåligt installerad, trasig eller att Gullabo helt enkelt hade svårt att vänja om sig det vet jag inte. Men han fick felväxlingar o problem repa efter repa efter repa...
_________________ ![]() |
||||
om du menar med elektrisk överväxel (så heter det nog inte) så heter den M46 och är väl inte ett våldsamt trevligt ämne för race... ![]() Sellholm "multipowergearbox" är däremot ett jäkligt racigt alternativ...mao sekvensväxlad rakskuren dogbox och mer eller mindre skottsäker. Tyvärr tror jag att prislappen är nånstans i närheten av 70 000:-. Vad är det du vill åstadkomma? En mer receinspirerad låda med H-läge är betydligt mer snabbväxlad än en ombyggd blöjsekvenslåda...dessutom har du mycket roligare på banan om du har lite roligare (tätare) stegning på utväxlingen i lådan än med originalsteging och en fräck spak... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
[quote="PCR"]
![]() ![]() |
||||
Här har vi en model http://www.takakaira.co.jp/asp/templ
![]() _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||||
Hmm... 70.000:-
![]() ![]() oki.. M46.. Ja det var den som satt i när jag köpte bilen och den skall bytas.. Dock så blir det förmodligen någon annan Volvolåda istället ( eller getrag )... Grundtanken var att det skulle gå snabbare att växla.. Bryter man tändningen och kan "MC-växla" så bör det gå att kapa på tiderna.. ( ja kör en del rattlåsracing..) Men går det inte fortare så hoppar jag givetvis... allt som väger onödigt mycket eller på något annat sätt gör bilen långsammare åker ur bilen... ![]() funderar oxså på S2000s växellåda.. tätstegad å 6 växlad... Kanske inte världens mest tåliga låda, men då bilen bara väger 650 kilo så borde den klara sig... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
En liten rättelse. Det var en S3 och den kom från Damsko Racing (Dalbäck) Det var i Tuners test 2002 _________________ // Jani Hast |
||||
Det är inte rörelsen av spaken som gör det hela snabbare utan inehållet i lådan...vill du att det ska gå fort att växla och inte bryr dig ett skvatt om komfort eller ljudnivå så köp en begagnad doglåda från en rall/rallycrossåkare finns i en hel hop varianter och i rätt stora mängder till Volvosar... Men om du ens tänker tanken på att åka på gatan skulle jag aldrig pilla i en rakskuren låda...den ljudnivån är lite FÖR mycket... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
And we have a WINNER !!!!!!!! just den jag letade efter.... ![]() på engelska... http://www.ikeya-f.co.jp/english/ind någon av teknikkillarna som tycker det ser intressant ut eller är risken stor att det blir som i TTn PCR skrev om ??? ( nu så ser det iof. ut som om jag inte skulle kunna ha den i min bil då "-The sequential shifter can only be installed on specified models. It can't be installed on unspecified"... ja tror knappast min bil är med i deras lista.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Asså dom här kitten verkar ju mest va en styling grej. inte för att jag testat men eftersom man ändå måste koppla så blir det ju helt fel i hjärnan och då kan man ju lika väl dra spaken lite i sidled. Jag tror inte det är där man tappar tid. "Rätt" utväxling kapar däremot tid. Sen passar dom väl endast bilar med vajerstyrt länkage?!!
|
||||
Nääe...de va Magnus som skrev om den... ![]() Men jag tror fortfarande att det enda du lyckas åstadkomma med en sån är: -Ett hål i plånboken -Tre dagars svordomar när "bolt-on" prylarna anpassas till verkligheten -Fler svordomar efter första provkörning. -Två dagars svordomar när du anpassar till den nya provkörda verkligheten. -Du slipper flytta växelspaken i sidled. -Långsammare växling. -Växellådshaveri efter försök att växla snabbare. - Mer svorddomar. ![]() ![]() Eller så funkar det jättebra...men jag har svårt att förstå varför inte vare sig rattlås- eller race-eliten använder såna här prylar om de fungerar riktigt bra... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Sen sätter synkringarna stopp för riktigt snabba växlingar. Visst övervåld kan göra att man växlar fortare, men det funkar även på en H-låda.
![]() ![]() Klar stylingprodukt! ![]() Vill man växla fort är det, som Karl redan nämnt, dogbox som gäller. Sekventiell eller inte har blivit en riktig modegrej i "vissa kretsar" utan att dom flesta har en susning om vad det innebär. Vet inte hur många gånger jag får kalla kårar ut med ryggraden då jag hört "...jag ska ha en sekventiell låda så jag slipper koppla..." Det har inget med varandra att göra och för dom som fortfarande inte är övertygade kan kolla med tex Peggen om hur man växlar i en modern BMW-racer med H-låda. Inte lyfter man på gasen inte och inte kopplar man... ![]() ![]() |
||||
Nja, jag tror Magnus var där när Gullabo körde PH:s Audi TT. Han har numera tagit bort Seqshiften. Magnus, var det då den började brinna? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Errr...det där prylen har man antagligen lika mycket nytta av som rattmuff eller 5-tums utblås. Sellholmslådan däremot, det är riktiga prylar. Sahlin använder en likadan i sin BMW och som bekant så är den ivarken slö eller svag. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16145 totalt) |