Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16145 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...

Tänkte våga mig på att skapa en topic då jag har en liten fråga...

Jag hade en länk för något/några år sedan till ett Japanskt företag som tog fram en "växelspakskonverterare" från vanlig H-petad låda till sekventiell växling...
Växelspaken gick ner i konverteraren som var stor som ett halvt mjölkpaket och alla delar var frästa i aluminium. Däri skedde "konverteringen" från sekventiell spakrörelse till H-mönstret för växellådan...

Den var då under utveckling och gick inte att köpa.. ( dom hade tydligen filat på den ganska länge för att få det att fungera..)

Jag hittar dock inte länken och har sökt på stora Wärldsligt Wida Webben men utan att hitta något...

Någon som känner igen det eller vet om det finns att köpa ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



sellholm tuning tillverkar väl sådana... iaf till volvo
eller det är lock till vxlådan med sekventionell funktion

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kolla denna.....

....visserligen bara till enstaka märken men...
http://www.seqshift.com/main.phtml?page=programS

Själv är jag i slutfasen av utvecklingen av ett motsvarande fast till BMW:s Getraglådor

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



DALHEMS har till AUdi

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Vad har du för växellåda?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Taget ur Dalhems katalog

- SEQSHIFT, Skeventielt växelkit
Audi, Seat, Skoda och VW

Man kan nu få tävlingsteknik i sin gatbil. Med en sådan här sats behöver du bara trycka spaken framåt eller bakåt, för att växla. Snabbt och enkelt, inget vevande i sidled. Gedigen konstruktion. SEQSHIFT passar på bilar med chassiplattform VW Golf IV, Bora, New Beetle, Audi A3, S3, TT, octavia, Fabia, nyare Toledo, Leon.
Bilen måste ha golvmonterad växelmekanism, 5 eller 6-växlad. Typ 02J, 02C, 02M, 02T, 02R.

sedan en massa växellåds betekningar...

originalväxelmekanismen måste vara av Mg-legering, som är på nyare modeller. Denna modell börjae runt 99. Octavia efter ch.nummer 1U-Y-275 062, Golf IV-Bora ungefär nr. 1J-Y-000 001, New Beetle efter nr. 1C-Y-000 001, och efter nr. 9C-Y-600 001, Audi A3 ungefär efter nr. 8L-X-00 001. Om man har den äldre växelmekanismen 02J och 02C (kod CZL,CZM,...till EWN, FMS) kan man köpa en extra monteringssats, och på så sätt montera SEQSHIFT.

500100 SEQSHIFT sekventiell växelsats 10.495:-
500101 Monteringssats till äldre modeller 4.145:-

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Jepps.. dom som ser ut att finnas är sellholm.com och seqshift.com ...

Jag har dock fortfarande inte hittat den Japanska som jag talade om tidigare..

Lådan jag har nu är en Vlovlo me överväxel (M41?) men om "Habbe" gör en bra till Getraglådorna så är inte jag svår att övertala..

seqshift.com som bla Dalhems och Dalbäck säljer borde gå att bygga om så den passar min bil tycker jag...


sellholm.com säljer en "MPG (multipowergearbox) Komplett för Volvo"... Någon som vet vad som menas med det ???
http://www.sellholm.com/bilder/mpg.JPG


Det är ju en del här som tävlar i olika sammanhang, är det inga av dom som använder sig av denna typ av konverterare eller kör dom "riktiga" sekventiella växellådor ???


Ps. tack för alla svar..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

En liten notis. Gullabo körde en extrem Audi TT i Superstage när jag var där 2002. Den hade ett sånt här påmonterat konvertera-från-H-till-sekventiell-kit. Gullabo kunde absolut inte växla fort med den... Sen om det berodde på att den var dåligt installerad, trasig eller att Gullabo helt enkelt hade svårt att vänja om sig det vet jag inte. Men han fick felväxlingar o problem repa efter repa efter repa...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Acke skrev:
Lådan jag har nu är en Vlovlo me överväxel (M41?) sellholm.com säljer en "MPG (multipowergearbox) Komplett för Volvo"... Någon som vet vad som menas med det ???
http://www.sellholm.com/bilder/mpg.JPG


Det är ju en del här som tävlar i olika sammanhang, är det inga av dom som använder sig av denna typ av konverterare eller kör dom "riktiga" sekventiella växellådor ???


Ps. tack för alla svar..


om du menar med elektrisk överväxel (så heter det nog inte) så heter den M46 och är väl inte ett våldsamt trevligt ämne för race...

Sellholm "multipowergearbox" är däremot ett jäkligt racigt alternativ...mao sekvensväxlad rakskuren dogbox och mer eller mindre skottsäker. Tyvärr tror jag att prislappen är nånstans i närheten av 70 000:-.

Vad är det du vill åstadkomma?
En mer receinspirerad låda med H-läge är betydligt mer snabbväxlad än en ombyggd blöjsekvenslåda...dessutom har du mycket roligare på banan om du har lite roligare (tätare) stegning på utväxlingen i lådan än med originalsteging och en fräck spak...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



[quote="PCR"]
Acke skrev:
Vad är det du vill åstadkomma?
En mer receinspirerad låda med H-läge är betydligt mer snabbväxlad än en ombyggd blöjsekvenslåda...dessutom har du mycket roligare på banan om du har lite roligare (tätare) stegning på utväxlingen i lådan än med originalsteging och en fräck spak...


thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266




_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Hmm... 70.000:-

oki.. M46.. Ja det var den som satt i när jag köpte bilen och den skall bytas..
Dock så blir det förmodligen någon annan Volvolåda istället ( eller getrag )...


Grundtanken var att det skulle gå snabbare att växla.. Bryter man tändningen och kan "MC-växla" så bör det gå att kapa på tiderna.. ( ja kör en del rattlåsracing..)

Men går det inte fortare så hoppar jag givetvis... allt som väger onödigt mycket eller på något annat sätt gör bilen långsammare åker ur bilen...


funderar oxså på S2000s växellåda.. tätstegad å 6 växlad...
Kanske inte världens mest tåliga låda, men då bilen bara väger 650 kilo så borde den klara sig...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Magnus Thomé skrev:
En liten notis. Gullabo körde en extrem Audi TT i Superstage när jag var där 2002. Den hade ett sånt här påmonterat konvertera-från-H-till-sekventiell-kit. Gullabo kunde absolut inte växla fort med den... Sen om det berodde på att den var dåligt installerad, trasig eller att Gullabo helt enkelt hade svårt att vänja om sig det vet jag inte. Men han fick felväxlingar o problem repa efter repa efter repa...


En liten rättelse.
Det var en S3 och den kom från Damsko Racing (Dalbäck)
Det var i Tuners test 2002

_________________
// Jani Hast
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Acke skrev:
Grundtanken var att det skulle gå snabbare att växla.. Bryter man tändningen och kan "MC-växla" så bör det gå att kapa på tiderna.. ( ja kör en del rattlåsracing..)


Det är inte rörelsen av spaken som gör det hela snabbare utan inehållet i lådan...vill du att det ska gå fort att växla och inte bryr dig ett skvatt om komfort eller ljudnivå så köp en begagnad doglåda från en rall/rallycrossåkare finns i en hel hop varianter och i rätt stora mängder till Volvosar...

Men om du ens tänker tanken på att åka på gatan skulle jag aldrig pilla i en rakskuren låda...den ljudnivån är lite FÖR mycket...

_________________
Karl Brag
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Greven skrev:
Här har vi en model http://www.takakaira.co.jp/asp/template.asp?cat=2&id=663&prodI . . . . kan det va någe


And we have a WINNER !!!!!!!!

just den jag letade efter....

på engelska...
http://www.ikeya-f.co.jp/english/index.html

någon av teknikkillarna som tycker det ser intressant ut eller är risken stor att det blir som i TTn PCR skrev om ???

( nu så ser det iof. ut som om jag inte skulle kunna ha den i min bil då "-The sequential shifter can only be installed on specified models. It can't be installed on unspecified"... ja tror knappast min bil är med i deras lista.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Asså dom här kitten verkar ju mest va en styling grej. inte för att jag testat men eftersom man ändå måste koppla så blir det ju helt fel i hjärnan och då kan man ju lika väl dra spaken lite i sidled. Jag tror inte det är där man tappar tid. "Rätt" utväxling kapar däremot tid. Sen passar dom väl endast bilar med vajerstyrt länkage?!!

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Acke skrev:
någon av teknikkillarna som tycker det ser intressant ut eller är risken stor att det blir som i TTn PCR skrev om ???



Nääe...de va Magnus som skrev om den...

Men jag tror fortfarande att det enda du lyckas åstadkomma med en sån är:

-Ett hål i plånboken
-Tre dagars svordomar när "bolt-on" prylarna anpassas till verkligheten
-Fler svordomar efter första provkörning.
-Två dagars svordomar när du anpassar till den nya provkörda verkligheten.
-Du slipper flytta växelspaken i sidled.
-Långsammare växling.
-Växellådshaveri efter försök att växla snabbare.
- Mer svorddomar.



Eller så funkar det jättebra...men jag har svårt att förstå varför inte vare sig rattlås- eller race-eliten använder såna här prylar om de fungerar riktigt bra...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sen sätter synkringarna stopp för riktigt snabba växlingar. Visst övervåld kan göra att man växlar fortare, men det funkar även på en H-låda.

Klar stylingprodukt! thumbs down

Vill man växla fort är det, som Karl redan nämnt, dogbox som gäller. Sekventiell eller inte har blivit en riktig modegrej i "vissa kretsar" utan att dom flesta har en susning om vad det innebär.
Vet inte hur många gånger jag får kalla kårar ut med ryggraden då jag hört "...jag ska ha en sekventiell låda så jag slipper koppla..." Det har inget med varandra att göra och för dom som fortfarande inte är övertygade kan kolla med tex Peggen om hur man växlar i en modern BMW-racer med H-låda. Inte lyfter man på gasen inte och inte kopplar man... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Jani Hast skrev:
Magnus Thomé skrev:
En liten notis. Gullabo körde en extrem Audi TT i Superstage när jag var där 2002. Den hade ett sånt här påmonterat konvertera-från-H-till-sekventiell-kit. Gullabo kunde absolut inte växla fort med den... Sen om det berodde på att den var dåligt installerad, trasig eller att Gullabo helt enkelt hade svårt att vänja om sig det vet jag inte. Men han fick felväxlingar o problem repa efter repa efter repa...


En liten rättelse.
Det var en S3 och den kom från Damsko Racing (Dalbäck)
Det var i Tuners test 2002


Nja, jag tror Magnus var där när Gullabo körde PH:s Audi TT. Han har numera tagit bort Seqshiften.

Magnus, var det då den började brinna?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Hmm.. ja det får nog bli att skrota idén....


orkar ni svara på fler dumma frågor så kommer det snart i en topic nära er...

_________________
MackeMaehlum
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Acke skrev:
Greven skrev:
Här har vi en model http://www.takakaira.co.jp/asp/template.asp?cat=2&id=663&prodI . . . . kan det va någe


And we have a WINNER !!!!!!!!

just den jag letade efter....

på engelska...
http://www.ikeya-f.co.jp/english/index.html




Errr...det där prylen har man antagligen lika mycket nytta av som rattmuff eller 5-tums utblås.

Sellholmslådan däremot, det är riktiga prylar. Sahlin använder en likadan i sin BMW och som bekant så är den ivarken slö eller svag.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande