Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
WTCC 2010!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12208 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



...men Rob Huff fick 30 sekunders tidstillägg för att ha kört på Farfus i andra loppet...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Brands Hatch nästa.
Årets rejs i WTCC och oftast alltid kul.
Bra bana och mycket fight.

Volvo är där med Dahlgren.
De kör även rejset på okayama.
Länk: http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4984

Bordman kör detta rejs: http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4981

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Dahlgren bra med hittills.

BMW går tillbaka till "gamla" modellen utan facelift-grejerna (front, huv m.m.), för att kunna väga 60kg mindre än SEAT och Chevrolet. Den faceliftade E90:n skulle annars vägt lika mycket som dessa . WTCC är sandlåda nr.1, trodde botten var nådd förut men det går visst att komma djupare. Byt plast och lysen på bilen och du får dra av 60kg...

Wiechers dammar av sin gamla E90, trots att dom byggde en sprojtans ny bil med de senaste grejerna för bara 2-3 tävlingar sedan. Och detta för en serie på s.k. VM-nivå thumbs down

En av Engstlers BMW:ar (körs av Tim Coronel, Tom's bror) åker dessutom med sekventiell låda. Min teori är att detta är lite förberedande från BMW's sida. Dom är redigt less på Super 2000-reglerna och nu kör man på att utnyttja kryphålen fullt ut för att visa hur illa det är. FIA behandlar en BMW med sek. låda som en separat modell, likt man gjorde när Zanardi körde. Coronel harvar runt och blir av med de +40kg en ny modell får vid första framträdandet för året, sedan till nästa race får BMW E90 med sek. låda lägre vikt. Nu är det fritt fram för BMW att utnyttja denna möjlighet längre fram under året när någon av de andra modellerna fått för hög vikt pga framgångar.

Riktigt seriös racingserie detta thumbs down

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Fast dom fick tydligen inte köra med den konfigurationen i FP2..

"If a Manufacturer homologates an extension on the FIA homologation form or a new car (different FIA homologation form), a competitor can start using it at any Event during the season. However he cannot revert back for the rest of the season to the previous one."

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Tur att FIA satte stopp för det där. Hade blivit en väldans cirkus annars!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Spännande rejs idag, men Alain Menu har nog passerat bäst-före-datum...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3011



Re:

Sörpan skrev:
Spännande rejs idag, men Alain Menu har nog passerat bäst-före-datum...


Mjo Menu var ju lite småful som trycker av konkurenterna på rakstäckan.

Synd att Dahlgrens motor inte startade inför race 2.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Re:

Andreas Millbro skrev:
Sörpan skrev:
Spännande rejs idag, men Alain Menu har nog passerat bäst-före-datum...


Mjo Menu var ju lite småful som trycker av konkurenterna på rakstäckan.

Synd att Dahlgrens motor inte startade inför race 2.


Skandalkörning som borde straffas. Va fasen har detta med racing att göra? thumbs down thumbs down thumbs down
Att Turkington inte satte honom i räcket ska han vara jäkligt tacksam för.
Gött att höra C30'n yla runt Brans, även om det blev lite magert resultat. Dags att satsa Volvo!??
Nu har dom ju visat upp sig ett par år på raken. Do you got the ball's to play for real??!!


Stefan

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Skönt att FIA var på alerten i helgen. Först stoppade man BMW's fjanterier och sen fick Menu straff för att han släppte av i race 1. Han gav alltså upp 4:e plats (!) för att kunna få en bra startposition för race 2 . Teamchefen i Chevrolet stod och försökte förklara sig att Menu's däck tog tvärslut, vilka tomtar... Så trist för publiken att se förare släppa av medvetet på raksträckor. Sånt här ska straffas utan att blinka. För en gångs skull blir det thumbs up för FIA!

Nästan så dom borde ta till BTCC's modell, d.v.s. dra ett nummer mellan 6 och 10. Blir det t.ex. nr. 9 så vänder man på startordningen bland de 9 främsta. Inte 100% sportsligt att pilla med omvänd startordning i ett VM, men då slipper man iaf risken med taktikkörning.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Re:

Klurax skrev:
Skönt att FIA var på alerten i helgen. Först stoppade man BMW's fjanterier och sen fick Menu straff för att han släppte av i race 1. Han gav alltså upp 4:e plats (!) för att kunna få en bra startposition för race 2 . Teamchefen i Chevrolet stod och försökte förklara sig att Menu's däck tog tvärslut, vilka tomtar... Så trist för publiken att se förare släppa av medvetet på raksträckor. Sånt här ska straffas utan att blinka. För en gångs skull blir det thumbs up för FIA!

Nästan så dom borde ta till BTCC's modell, d.v.s. dra ett nummer mellan 6 och 10. Blir det t.ex. nr. 9 så vänder man på startordningen bland de 9 främsta. Inte 100% sportsligt att pilla med omvänd startordning i ett VM, men då slipper man iaf risken med taktikkörning.


Skönt att höra att FIA tog en del folk i örat! thumbs up
Ett annat "bra" sätt att bestämma start ordning i race 2, Snabbaste varvtid i race 1...osv. Då ligger bollen hos förarna och inte i en påse med bingokulor!


Stefan

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Rob Huff i pole i Brno (eller Brünn som tyskarna säger) före Tarquini och Turkington.

Verkar som om allas älskling Matt Neal är bisittare i Eurosport 2...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Verkar som om allas älskling Matt Neal är bisittare i Eurosport 2...


Äntligen en roll han klarar av
Hoppas några tål ironi här
Verkar inte vara alla på rejsa som gör det

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Lillen skrev:

Äntligen en roll han klarar av
Hoppas några tål ironi här
Verkar inte vara alla på rejsa som gör det


Hihi, dagens sanning

Skämt åsido! Håller på att "beställa hem" racen, Brno brukar ge kul racing. Men framförallt för att Turkington verkat kvala bra igen. Underbart! Turkington är duktig och en av de mest sportsliga förarna jag sett i touringcars thumbs up . Sen att han och teamet utnyttjar de bristfälliga reglerna i WTCC's viktsystem (vilket skapat kaos och panik-ändringar av reglerna) gör att man njuter lite extra . Skadeglädje, ni vet . Förhoppningsvis leder den karusellen till något vettigt längre fram, och förhoppningsvis blir serien lite sportsligare då.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Klurax skrev:
Lillen skrev:

Äntligen en roll han klarar av
Hoppas några tål ironi här
Verkar inte vara alla på rejsa som gör det


Hihi, dagens sanning

Skämt åsido! Håller på att "beställa hem" racen, Brno brukar ge kul racing. Men framförallt för att Turkington verkat kvala bra igen. Underbart! Turkington är duktig och en av de mest sportsliga förarna jag sett i touringcars thumbs up . Sen att han och teamet utnyttjar de bristfälliga reglerna i WTCC's viktsystem (vilket skapat kaos och panik-ändringar av reglerna) gör att man njuter lite extra . Skadeglädje, ni vet . Förhoppningsvis leder den karusellen till något vettigt längre fram, och förhoppningsvis blir serien lite sportsligare då.


Turkington är så snabb att han inte ens får köra privatförarcupen längre...

Mästerskapet tätnar när både Tarquini och Muller råkade ut för problem. Priaulx och Huff är i högsta grad med i snacket efter Brno.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Klurax skrev:
Lillen skrev:

Äntligen en roll han klarar av
Hoppas några tål ironi här
Verkar inte vara alla på rejsa som gör det


Hihi, dagens sanning

Skämt åsido! Håller på att "beställa hem" racen, Brno brukar ge kul racing. Men framförallt för att Turkington verkat kvala bra igen. Underbart! Turkington är duktig och en av de mest sportsliga förarna jag sett i touringcars thumbs up . Sen att han och teamet utnyttjar de bristfälliga reglerna i WTCC's viktsystem (vilket skapat kaos och panik-ändringar av reglerna) gör att man njuter lite extra . Skadeglädje, ni vet . Förhoppningsvis leder den karusellen till något vettigt längre fram, och förhoppningsvis blir serien lite sportsligare då.


Turkington är så snabb att han inte ens får köra privatförarcupen längre...

Mästerskapet tätnar när både Tarquini och Muller råkade ut för problem. Priaulx och Huff är i högsta grad med i snacket efter Brno.


Instämmer.
Turken är bra.
Kul att se , kör snyggt och är ödmjuk.

SYND bara att han måste hålla till i WTCC och inte i BTCC.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Lillen skrev:

SYND bara att han måste hålla till i WTCC och inte i BTCC.


Precis, där är största felet. Och att han är utkickad från privatcupen, trots att han kör med en äldre bil, är ju minst sagt märkligt. Dom (WSR) har ju bara kört på och utnyttjat de knäppa reglerna (samt att dom har ju inga andra bilar än de dom redan äger!), men man förstår irritationen från exempelvis Proteam som kört hela serien världen runt. Och nu är en äldre BMW lika överlägsen som en desel-SEAT enligt WTCC-promotorn Mr. Lotti, men de nyare BMW:arna är OK i privatcupen? Haha, det är verkligen skrattretande hur illa det är med hela serien!

Så nu har West Surrey Racing och Turken provat WTCC igen (senast var 2007). Nu var dom så duktiga att dom blev utkastade från privatcupen då WTCC's regler suger, undrar hur dom tänker nu då de race dom gjort nu skulle vara förberedande för 2011?. Jag skulle bli minst sagt förvånad om vi ser dom i WTCC igen. Hoppas dom lägger pengarna på vettigare serier såsom BTCC, eller kanske hoppa in i ETCC (visst, den klassen är ju största floppen på länge, men en EM-titel är ju en EM-titel). Tvivlar dock på att den serien blir kvar nästa år.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Alltså det MÅSTE snart vara slut på detta trams.
Fattar inte tillverkarna att bara för att det står VM i titeln så är det inte värt mer?
Så klart historiskt sett kan man ju alltid skylta med sin titel men vad blir den värd.
De stora kalenderbitarna och ordningsmänniskorna kommer ju ändå alltid peka finger och påtala värdet av en serie utan pondus och utan värde.

Varför satsar inte tillverkarna på en serie där mångfalden gör att värdet på serien ökar.
Så som det var förr i flertalet serier , gamla DTM och BTCC.
Höj istället värdet där istället för att harva i nuvarande WTCC.

Jaja man bara förvånas.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Gjorde misstaget att kolla in WTCC från Valencia. När ska FIA rycka licensen från Menu?!? Återigen gav han upp en bra placering och släppte av med flit till 8:e plats så han fick starta 1:a i race 2. Detta skadar verkligen sporten och borde ses som ett direkt hån mot FIA. Hur länge ska sånt få pågå? Besviken är bara förnamnet...

EDIT: Läste just att han fick ett litet straff iaf (samt att han fick en tryckare i racet). Bra!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Klurax skrev:
Gjorde misstaget att kolla in WTCC från Valencia. När ska FIA rycka licensen från Menu?!? Återigen gav han upp en bra placering och släppte av med flit till 8:e plats så han fick starta 1:a i race 2. Detta skadar verkligen sporten och borde ses som ett direkt hån mot FIA. Hur länge ska sånt få pågå? Besviken är bara förnamnet...

EDIT: Läste just att han fick ett litet straff iaf (samt att han fick en tryckare i racet). Bra!


Men de sa ju att han hade problem med växellådan...?

I övrigt tyckte jag att det var ganska rena rejs, men ingen hängde med dieslarna på rakan...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Sörpan skrev:
Men de sa ju att han hade problem med växellådan...?


Det tror jag vad jag vill om . FIA har väl tillgång till telemetri från bilarna och efter deras granskning fick han en bestraffning. Sen kan man ju se hur han öppnar upp väldigt enkelt för att släppa förbi och sen får fart nog att hänga kvar på 8:e plats (dock svamlade kommentatorerna om att han var nere på 9:e ett tag, men så var inte fallet). Upp till var och en att bedöma sen . Vidrigt beteende tycker jag och han kom billigt undan. Då det är andra gången i år han gör så här så skulle dom stängt av honom eller ryckt licensen. Spelar ingen roll om man så heter Menu, så där kör man bara inte.

WTCC har mycket att lära från BTCC. T.ex. prickar i förarnas licenser om dom inte håller sig på mattan, varierad omvänd startordning (allt ifrån top-6 till topp-10 kan bli omvänt) m.m.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Jag tycker det va ganska stökigt i allmänhet!
MEN det är ju nu det börjar gälla lite. Piraulx laddade ju hårt och gav väl några små trevliga knuffar... Han fick dock inget straff.

Har inte koll på BTCC längre men WTCC känns som ett team mästerskap och då får man väl räkna med att man kör för temaet?
Har man chans att få pole så backar man nog.
Händer ju även i STCC även om det inte är lika markant.

//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Elitracing (åskådarracing)
WTCC 2010!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande