Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12208 besök totalt |
Brands Hatch nästa.
Årets rejs i WTCC och oftast alltid kul. Bra bana och mycket fight. Volvo är där med Dahlgren. De kör även rejset på okayama. Länk: http://www.touringcartimes.com/artic Bordman kör detta rejs: http://www.touringcartimes.com/artic _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Dahlgren bra med hittills.
BMW går tillbaka till "gamla" modellen utan facelift-grejerna (front, huv m.m.), för att kunna väga 60kg mindre än SEAT och Chevrolet. Den faceliftade E90:n skulle annars vägt lika mycket som dessa ![]() Wiechers dammar av sin gamla E90, trots att dom byggde en sprojtans ny bil med de senaste grejerna för bara 2-3 tävlingar sedan. Och detta för en serie på s.k. VM-nivå ![]() En av Engstlers BMW:ar (körs av Tim Coronel, Tom's bror) åker dessutom med sekventiell låda. Min teori är att detta är lite förberedande från BMW's sida. Dom är redigt less på Super 2000-reglerna och nu kör man på att utnyttja kryphålen fullt ut för att visa hur illa det är. FIA behandlar en BMW med sek. låda som en separat modell, likt man gjorde när Zanardi körde. Coronel harvar runt och blir av med de +40kg en ny modell får vid första framträdandet för året, sedan till nästa race får BMW E90 med sek. låda lägre vikt. Nu är det fritt fram för BMW att utnyttja denna möjlighet längre fram under året när någon av de andra modellerna fått för hög vikt pga framgångar. Riktigt seriös racingserie detta ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Fast dom fick tydligen inte köra med den konfigurationen i FP2..
"If a Manufacturer homologates an extension on the FIA homologation form or a new car (different FIA homologation form), a competitor can start using it at any Event during the season. However he cannot revert back for the rest of the season to the previous one." _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
Re:
Mjo Menu var ju lite småful som trycker av konkurenterna på rakstäckan. Synd att Dahlgrens motor inte startade inför race 2. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Skandalkörning som borde straffas. Va fasen har detta med racing att göra? ![]() ![]() ![]() Att Turkington inte satte honom i räcket ska han vara jäkligt tacksam för. Gött att höra C30'n yla runt Brans, även om det blev lite magert resultat. Dags att satsa Volvo!?? ![]() Nu har dom ju visat upp sig ett par år på raken. Do you got the ball's to play for real??!! Stefan _________________ Stefan Persson FeniX Motorsport |
||||||
Skönt att FIA var på alerten i helgen. Först stoppade man BMW's fjanterier och sen fick Menu straff för att han släppte av i race 1. Han gav alltså upp 4:e plats (!) för att kunna få en bra startposition för race 2
![]() ![]() Nästan så dom borde ta till BTCC's modell, d.v.s. dra ett nummer mellan 6 och 10. Blir det t.ex. nr. 9 så vänder man på startordningen bland de 9 främsta. Inte 100% sportsligt att pilla med omvänd startordning i ett VM, men då slipper man iaf risken med taktikkörning. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Skönt att höra att FIA tog en del folk i örat! ![]() Ett annat "bra" sätt att bestämma start ordning i race 2, Snabbaste varvtid i race 1...osv. Då ligger bollen hos förarna och inte i en påse med bingokulor! Stefan _________________ Stefan Persson FeniX Motorsport |
||||||
Rob Huff i pole i Brno (eller Brünn som tyskarna säger) före Tarquini och Turkington.
Verkar som om allas älskling Matt Neal är bisittare i Eurosport 2... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Hihi, dagens sanning ![]() Skämt åsido! Håller på att "beställa hem" racen, Brno brukar ge kul racing. Men framförallt för att Turkington verkat kvala bra igen. Underbart! Turkington är duktig och en av de mest sportsliga förarna jag sett i touringcars ![]() ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Turkington är så snabb att han inte ens får köra privatförarcupen längre... Mästerskapet tätnar när både Tarquini och Muller råkade ut för problem. Priaulx och Huff är i högsta grad med i snacket efter Brno. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Instämmer. Turken är bra. Kul att se , kör snyggt och är ödmjuk. SYND bara att han måste hålla till i WTCC och inte i BTCC. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Precis, där är största felet. Och att han är utkickad från privatcupen, trots att han kör med en äldre bil, är ju minst sagt märkligt. Dom (WSR) har ju bara kört på och utnyttjat de knäppa reglerna (samt att dom har ju inga andra bilar än de dom redan äger!), men man förstår irritationen från exempelvis Proteam som kört hela serien världen runt. Och nu är en äldre BMW lika överlägsen som en desel-SEAT enligt WTCC-promotorn Mr. Lotti, men de nyare BMW:arna är OK i privatcupen? Haha, det är verkligen skrattretande hur illa det är med hela serien! Så nu har West Surrey Racing och Turken provat WTCC igen (senast var 2007). Nu var dom så duktiga att dom blev utkastade från privatcupen då WTCC's regler suger, undrar hur dom tänker nu då de race dom gjort nu skulle vara förberedande för 2011?. Jag skulle bli minst sagt förvånad om vi ser dom i WTCC igen. Hoppas dom lägger pengarna på vettigare serier såsom BTCC, eller kanske hoppa in i ETCC (visst, den klassen är ju största floppen på länge, men en EM-titel är ju en EM-titel). Tvivlar dock på att den serien blir kvar nästa år. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Alltså det MÅSTE snart vara slut på detta trams.
Fattar inte tillverkarna att bara för att det står VM i titeln så är det inte värt mer? Så klart historiskt sett kan man ju alltid skylta med sin titel men vad blir den värd. De stora kalenderbitarna och ordningsmänniskorna kommer ju ändå alltid peka finger och påtala värdet av en serie utan pondus och utan värde. Varför satsar inte tillverkarna på en serie där mångfalden gör att värdet på serien ökar. Så som det var förr i flertalet serier , gamla DTM och BTCC. Höj istället värdet där istället för att harva i nuvarande WTCC. Jaja man bara förvånas. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Gjorde misstaget att kolla in WTCC från Valencia. När ska FIA rycka licensen från Menu?!? Återigen gav han upp en bra placering och släppte av med flit till 8:e plats så han fick starta 1:a i race 2. Detta skadar verkligen sporten och borde ses som ett direkt hån mot FIA. Hur länge ska sånt få pågå? Besviken är bara förnamnet...
![]() EDIT: Läste just att han fick ett litet straff iaf (samt att han fick en tryckare i racet). Bra! _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Men de sa ju att han hade problem med växellådan...? ![]() I övrigt tyckte jag att det var ganska rena rejs, men ingen hängde med dieslarna på rakan... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Det tror jag vad jag vill om ![]() ![]() WTCC har mycket att lära från BTCC. T.ex. prickar i förarnas licenser om dom inte håller sig på mattan, varierad omvänd startordning (allt ifrån top-6 till topp-10 kan bli omvänt) m.m. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Jag tycker det va ganska stökigt i allmänhet!
MEN det är ju nu det börjar gälla lite. Piraulx laddade ju hårt och gav väl några små trevliga knuffar... Han fick dock inget straff. Har inte koll på BTCC längre men WTCC känns som ett team mästerskap och då får man väl räkna med att man kör för temaet? Har man chans att få pole så backar man nog. Händer ju även i STCC även om det inte är lika markant. //magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12208 besök totalt |