Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27 >> 4 besök senaste veckan (194364 totalt) |
Benci, ang det där med att muttern åkte upp av sig själv på spindelleden. Du kanske ska sätta en eller ett par brickor så att muttern ligger lite längre ut så att splinten ligger genom muttern så som på bilden. Förmodligen är det väl just den där splinten som förstörde muttern också.
_________________ /David Johansson |
||||||
Bra tid! Grattis! Lät som ett lite struligt besök annars.
Vore kul att jämföra loggar ifrån PB för att se vart skillnaden i tid finns. Förbättrade mitt personbästa till 1.38.4 senast på GR så jag är ju en bit bakom. Skickar ett PM så kan vi byta loggar om du vill. Jag kör lite annat spår än dig på vissa ställen. Vore kul att se hur bilarna skiljer sig i prestanda också. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Yes, felet med misständningen är fixat. Det var fördelaren som var boven i dramat. Bytte till en annan fördelare och provkörde ikväll, bilen går som en dröm nu. ![]() Nu återstår att byta muttern på nedre länkarmen sen drar jag till Mantorp på lördag, till JDM Faceoff. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Då har jag varit på JDM Faceoff på Mantorp.
Har lyckats sätta en bättre tid än tidigare men bilen började krångla igen när den blev riktigt varm och ville inte gå upp i VTEC. Kraft var medförare på bilen och han satte en tid på 1:37,80 på dagens första pass, då gick bilen bra. På andra passet satte jag 1:38,60 men motorn hade börjat hacka lite. (ursäkter bla bla bla!) Sen på tredje passet när Kraft skulle ut igen så var det kört. Vi fyllde på med mer olja i motorn, lät den svalna lite men problemet försvann inte utan blev bara värre på e.m. Hur somhelst, här komme rlite spårval och köranalys av min bil med mig och Kraft som chaufför kontra Asse som kör Integra med K24-motor= mycket effekt, skulle tippa på att han har 100hk mer på hjulen. Han körde som bäst 1:32,40 men här jämförs ett varv på 1:32,50. Detaljstudie på första delen: Jag verkar vara snabbast i både start/mål-kurvan samt i Parisern. ![]() Sedan händer nåt radikalt i Chikanen, jag går in fortare än Kraft, men jag måste ha fått nån sladd eller behövt släppa av på gasen eller att motorn helt enkelt började gå orent sen, för han accar ifrån mig omgående på rakan. ![]() ![]() Detaljstudie på Mjölby-kurvan: Jag bromsar ner för mycket medan Kraft håller precis 88km/h genom hela kurvan. Helt otroligt!!! Asse svänger in mot en för tidig apex och tappar mycket fart genom kurvan. Asse bil fortsätter att sakta in ända tills där jag har markerat apex. Då har jag och Kraft gasat som attan ända sen vi släppte bromsen, men vad hjälper det mot K.series? :prop: ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Slutsatsen är densamma som jag har kommit fram till när jag har kollat på mycket loggar ifrån Gotland. Man behöver mycket effekt för att åka riktigt snabbt. Iaf i förhållande till bilvikten och luftmotståndet.
När man har lärt sig köra vettigt och har en bil med bra däck, chassie och bromsar så går det relativt snabbt. Men för att åka riktigt snabbt behöver man ordentligt med effekt på rakorna. Detta är ett bra exempel på det. Din och Krafts tid är ju en bra tid på Mantorp medan Asses tid är riktigt bra. Dock tror jag att både du och kraft hade kunnat köra hans bil på den tiden. Tryck höger musknapp i Performance Tools och välj Graph Measure när du har hastighet visat som funktion av sträcka, markera början med space och slutet med space på långa rakan och jämför tiderna under difference med varandra. Då kan du se exakt hur mycket tid i sekunder som han vinner på den stora motorn på rakan. När blir det K24 konvertering? ![]() Gillar Integran med K24 motorn, helrätt att ha en ordentlig motor i banbilen! _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Som jag skrev i körteknik tråden har jag en Clio .vbo från Mantorp om ni vill jämför mot annat än Hondor
![]() ![]() |
||||||
Då har jag, efter 5 år senast, varit på Kinnekulle med Subaruklubben.
Det var bra väder och en lyckad träff och trots ett konstigt fel på bilen lyckades jag sätta 1:03,50 till slut. Men då hade jag hackande motor i kurvorna, som kändes som det vore soppatorsk, fast tanken var full. Eventuellt kan det vara luftbubbblor som sugs av pumpen, kanske på grund av att det skvalpar så hemskt i tanken att det bildas luftbubblor, inte vet jag. Men det var oerhört irriterande att mitt i kurvorna och i utgången tappade motorn ork och bluddrade. Sen när man gasade rakt fram så gick det bra. Symptomen är känt från av andra som kör crx/civic och Kullen verkar orsaka större problem än andra banor med detta symptom. Nu får man lov att bygga en bensin-cachetank. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
|
||||||
Re:
Då har jag haft säsongsavslutning på Sviestad i Söndags. Bilen fungerade bättre nu än på Kinnekulle, då hade jag problem med bränsle-hicka i kurvorna. Jag bytte till en ny Wallbro-pump och symptomen är borta. Däremot hade jag problem, så som alla andra, med greppet. Det var ruskigt kallt och mina 3 år gamla bakdäck släppte mer än gärna, vilket resulterade i bl.a. en avåkning. Filmerna finns upplagda i eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Nu skall bilen upp på rullande landsväg och fin-mappas samt ställa in kamdreven. Målet är att få ut 200hk ur motorn, har idag gissningsvis ca 190hk. --- Sedan måste jag rostlaga skärmkanterna, hjulhusen baktill samt trösklarna. Funderar på att gå upp i dimension på framdäcken till 225/45/15, från dagens 205/50. Så jag kommer antagligen beställa glasfiberskärmar, som jag kan klippa upp, samt skippa innerskärmarna. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Nu så äntligen har bilen mappats klart på rullande landsväg.
Resultatet från Västerås-bänken ser bra ut, nästan lite för bra. ![]() Motorhästar: 211hk@8000rpm _______________________ Vridmoment: 197Nm@7500rpm ![]() ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
![]() Har bara fått papper på korrigerad-motoreffekt. Men för att föregå alla frågor om detta, så kan jag citera från en tråd på HPC-forumet, där det förekom en häftig diskussion huruvida det är rätt eller fel att mäta endast motoreffekt.
En av våra medlemmar hade fördjupat sig lite i ämnet och skrev följande:
_________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Jo detta är ju ett problem med att bromsa på rullar.
Bromsar man i en Dynapac bromsbänk har man inte detta problemet då man ansluter bänken till naven bak. De brukar räkna med runt 10% i drivlineförlust. Samma bil bromsad på båda typerna så brukar bromsningen på rullar visa mer effekt i motorn. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Kanonsiffror
![]() Borde inte effekt och vrid vara samma vid 7000v? Jag har kört både rototest och rullande landsväg och det skiljde då 13% (vilket verkar rimligt), tycker personligen det är ett stort minus att rototest inte kan mäta drivlineförluster. |
||||||
Re:
Tack, men det viktiga är att vi har fått till mappen på mellangas och låglast. Kamdreven ställdes också och det gav +10hk över hela registret utom på toppeffekten, jämfört med den gamla "gatmappen". --------- Då har jag varit sysselsatt i källaren på kvällarna och gjort klart mina lättviktsdörrar. ![]() Kapat ur och ersatt dörrplåten på insidan med 0,7mm alu samt byt glaset mot 3mm lexan. Tagit bort fönsterhissar och skenorna till glaset men behöll den klena krockbalken som var limmad mot utsidan. originalspeglarna på 1,1kg ersätts med bling-bling speglar på 440g. Öppning och stängning är numera "remdriven". ![]() originalt väger dörren: 28,3 kg. Efter lättning, komplett med spegel: 16,8 kg 11,5 kg lättare per dörr = 23 kg totalt ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Liten uppdate då.
Både HPC's Mantorp-träffen samt Auto-Motor-Sport-träffen på Mantorp blev förstört av ett mystiskt fel som var ryckningar i motorn pga avslagen tändning eller soppa på delgas/halvgas. Felet förvärrades succesivt och till slut gick inte bilen ens på fullgas. Så efter att ha bytt TPS-sensor samt lött om alla skarvar in till kabelstammen så hittades felet som var en trasig fördelare. Så med en ny fördelare försvann symptomen. Har också äntligen fått min Hondata-Box och har börjat "finlira" med den mappen som var framtagen på Västeråsbänken. Det känns som en befrielse att kunna rå över sin egen mapp! Har installerat en AEM Uego bredbandslambda och har lyckats besiktiga bilen utan anmärkning i förra veckan. Nu återstår bara att skarva in bredbandslambdans analoga signal i boxen så jag kan köra "overlay" av AF-värden på tabellerna. Skall till Gälleråsen den 18:e och sen drar jag till Gotland. Vi syns! _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Då har man haft en lyckad dag på Gelleråsen.
Bilen höll ihop och ingenting gick sönder. Slet ut 2 uppsättningar framdäck men det var det värt. Bästa tiden blev 1:18,20s med en Vmax på 186 km/h. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27 >> 4 besök senaste veckan (194364 totalt) |