| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
|
52795 besök totalt |
|
Re:
Ja det är standard SAAB svänghjul, koppling och tryckplatta. Min målsättning är att bilen skall vara registrerad våren/sommaren 2011 och med lagom modifikationer. Sen börjar ju förbättringsjobbet men då vill jag nog köra ordentligt första säsongen och skaffa mig en uppfattning vad som blir jobbet vintern 2011/2012
Jag har nu monterat motorkuddar från Volvo 2450 diesel men tycker nog att dom är lite väl mjuka http://www.autokatalogen.se/afw/hisi - Något tips på alternativa hårdare?
Ja, skall skaffa mig mer erfarenhet hur bilen funkar live först och sen får det bli sådana här modifieringar _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
Jag kan inte riktigt fatta om Sfro släpper igenom en sådan här felkonstruktion det är sådant dom ska hitta och underkänna.....
Kimmen- Du har ju bara gått runt problemet genom en förstärkning konstruktionsfelet kvarstår ju fortfarande.... Dämparen ska inte sitta så långt ifrån spindelinfästningen på denna design..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||||||||
|
Re:
Bosse är väldigt trevlig att ha att göra med men är ibland lite virrig och har selektivt minne.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
|
Re:
Både ja och nej, alla har ett avstånd till spindelinfästningen och ju längre det är ju starkare /tyngre A-arm blir det för att det ska hålla. RallyDesign som nämdes har ett ännu längre avstånd till spindelleden men har en kraftigare konstruktion och verkar därför hålla (Westfields bärarm väger 1,5 kg och RallyDesigns 1,9 kg). Problemet är att om man fyttar ut fästet mer så kommer dämparen hamna i en ogynnsam vikel och då har man ett nytt problem (enligt Sellholm). Alternativet är då ett pushrodsystem. Edit: Jag har inte orkat reklamera bärarmarna till Bosse så han vet nog inte om dettta. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Re:
Det är ju rätt tänkt iofs. Onödigt att bränna hela budgeten direkt, och riskera att satsa på fel saker innan man testat.
Jag kör med 75x25 vibrationsdämpare med M12 bulthål (typ C) och 60° shore (standard) från Kontima. http://www.kontima.se/ (Tre st för motorn, p g a lite udda motorfästen, samt två nedkapade till växellådan.) Smidigt att montera när man slipper fasta bult i blocken! Går fint att byta dem utan att lyfta motorn, om man skulle behöva det. Går att beställa mjukare eller hårdare gummi. 60° är ju en bra bit hårdare än vad man brukar ha på gatbilar, så hur det funkar beror väl på bilen, motorn och smak och tycke. För mig och min 6:a funkar det utmärkt, men det ska kanske nämnas att jag inte gärna öppnar fullt under 2000 rpm.
Ja, det är ju inte så att de ryker direkt, så länge man håller sig på vägen/banan... Man ska nog dock undvika att göra setupen så hård att vägen blir suddig när man kör. (Det brukar inte funka så bra på 7:or över lag ändå...)
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||||
|
Måste systematisera foruminlägg lite bättre
Här kommer i alla fall några uppdateringar
================================================================== 2010-05-06 ================================================================== Se där ....där kom dom efterlängtade stolarna från Triton
DHL (faktiskt) levererade enl ök och ställde dom i uterummet. Hade massa mail på jobbet att ta tag i men vilket är roligast ...läsa mail eller packa upp stolar....
Det finns lite risk för många bilder men tycker det finns lite för lite bilder på Triton's stolar och de verkar bra. Notera att de bara är ställda på golvet i bilen och jag som inte är så lång måste fixa lämplig höjning (utan kudde under rumpan )
Jag beställde "lowside" och inte "wide" pga känslan att de inte skulle få plats....kan kan väl säga att det var sugpassning i stolarna och det var rätt perfekt för min form.....skadar inte med några kilo mindre :hypocrite: ...när jag reste mig upp så blev det vacuum bakom
_________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
==================================================================
2010-05-09 ================================================================== Sådär, då har man varit och hämtat bågen hos Kenneth och lite annat
Har även grejet lite med styrningen. Det är bara punktat då jag väntar på hårdare och lite högre motorkuddar då det är tajt
Sen satte jag på bågen också. Tycker det blir bra, bättre är Westfields RAC båge som är kantigare. Bakåtsträvorna skall på plats senare, svetsade uppe och bultade nere. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
2010-05-23 ================================================================== Halloj, Har haft en ganska bra garage-helg...dock lite dåligt med bilder just nu. * Bytt motorkuddar till 65 shore och 9 mm högre, nu jäklar blev det stumt. Fick kapa övre motorfästet på SAAB motorn för det tog i huven. Dock blev inte vattenpumpen mindre problematisk men avvaktar lite men risken är att det blir en elektrisk * Gjort klart styrningen, blev mycket bra (tycker jag och hoppas SFRo tycker det med )
* Bränt fast kardangångare * Fixat bakre växelspak-ställ-fäste (det är tajt ....~4-5 mm till ett rör i kardantunneln * Fixat fast handbromshandtaget * Börjat med tankfäste/ställning men behöver skaffa säkerhetsbälte för att veta hur många millimeter jag ev. måste justera Sen kom det ett paket från Hong Kong (hämtades i onsdags kl 18:40 och jag fick det på fredagen).....rätt imponerade och det var DHL ....dessvärre var det lite kantstött men skall inte vara några problem utan bara sköhetsfel.. Innehåll? En 3-fas TIG svets med diverse tillbehör....lite utav varje...bl.a. extra slangpaket (vattenkylda) och fotpedal. Man kan diskutera om det är värt att köpa det men blir nog rätt smidigt att kunna tänka-svetsa-tänka-svetsa... istället för att lämna bort jobbet (som inte är gratis heller). Så nu får jag kanske skaffa en ny gastub eller kanske testa först med befintlig till MIG'en och lite tillsatsmaterial. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
2010-05-31 ================================================================== Backar bandet något och drar vad som hände för 2 helger sedan (denna helgen var det mest öl och vin med 4 x 40 åringar som hade fest...försöker hitta tillbaka till livet igen )
Hur som helst så sitter styrningen där nu och inväntar bedömning av SRFo om några veckor. För min del känns det bra. Kardanfångare byggt (skall svetsa lite mer när jag kan vända på steken) Kommande helg är jag barnledig (varannan vecka) och dessutom börjar jag förbereda att ha semester så jag tar semester på fredag så det blir 3 dagar i garaget och hoppas få en del gjort. SFRo 1:an är bokad innan midsommar...så det är bara att gneta på
||||||||||||
|
2010-06-07 ================================================================== En liten uppdatering.. Tog ledig i fredags då det har varit lite för mycket på jobbet och behövde lite egentid med bilen
Fixade fast lite bromsrör till bakre systemet men har ett rör kvar till främre systemet Sen knåpade jag ihop en ställning till tanken, skall tillkomma lite fästen för bandet som skall hålla den på plats. Det är ganska tajt och hoppas allt funkar senare men har testat med lite kaross-bitar så jag tror det skall gå
Annat är att säkerhetsbälten har inhandlats och delvis monterats. Handbromsen är monterad och inkopplad, är dock inte helt nöjd med bromsverkan men kanske blir det bättre med lite inslitning (nya skivor och belägg). Dragningen av vajern är gjord enligt Westfields rekommendationer men tajt vid diffen. Dock har jag inte Westfields handbromsspak eller vajer. Just det....tyckte sen att NeOZeven har vuxit till sig hyfsat och borde kunna stå på egna ben för första gången. På med "ful-hjulen" och fixade lite och sen ut i det underbara sommarvädret
||||||||||||
|
2010-07-15 ================================================================== Håller på och pysslar ihop kylarpaketet och i väntan på att det blir klart och bilder kommer upp här så följde jag Arrowsmith's råd
This is a 4 can machine
Kanske ingen fin-smakar-öl men helt duglig
||||||||||||
|
2010-07-17 ================================================================== Då är kylarpaketet monterat. Inkoppling och tråcklande med rör/slangar återstår. "Bottenplattan" som skall hålla uppe kylet och Intercooler. Den kommer även vara till för att fästa noskonen istf Westfield's veka grej. Kanske kan den användas för reg-skylten oxå. Vattenkylaren är klämd i MB's original infästning. Oljekylet bultat i vattenkylets kant. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med vibrationsdämpare (alldeles för ofta som man saknar en speciell skruv eller andra småpgrejer )
Intercooler monterad med de vibrationsdämpare jag hade Övre fäste Undra IC fäste: Sen har jag börjat med en vagn till TIG'en som jag tycker fungerar mycket bra men övning ger färdighet Har vattenkylningen inkopplad på kranen som det är nu. Funderar på att ta spolarvätske-tanken från SAABen och ett gammalt nätaggregat till dator och göra en mer portabel vattenkylning.
||||||||||||
|
2010-07-17 ================================================================== När jag beställde bromsar etc från RallyDesign UK inkl bromsvåg så beställde jag även "Safety Side Spacers" men fattar inte vad dessa skall göra för nytta eller hur dom skall monteras. Någon som har en idé? _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
Vill minnas att jag monterade dem med den fasade sidan utåt en på varje sida om glidlagret inuti röret som svetsas på bromspedalen. Skall hindra att bromspedalen kan gå i botten om en av bromscylindrarna pajjar och inte erbjuder något motstånd.
/Peter _________________ Peter Boström |
||||||||||||
|
De där ser ut som de "flänsar" som är svarvade direkt i axeln på var sida om kulan på min bromsvåg. (Westfield original.) och jo, tanken med båda lösningarna är väl iaf att begränsa rörelsen så att man inte förlorar båda bromskretsarna om den ena skulle tappa trycket.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||||
|
2010-07-27 ================================================================== Har gjort lite mer i garaget denna vecka. Insugningsröret skulle få sig en "spegelvändning" och så här såg det ut innan Måttade lite vad som skulle bort Då det blev väldans tajt vid övre generatorfästet så knåpades ett nytt ihop Sen fick jag förlänga lite för att spjällvredet osv skulle gå fritt samt plugga hålet på andra sidan. Man hade ju önskat att man kunde glasblästra så det blir samma finish som Christer's . Kommer kanske strippa bort lite anslutningar för att få lite bättre med plats mot karossen. Jaja, det får duga för nu i alla fall. Kan nog vara föremål för vinterjobb längre fram.
Funderade på om det är nackdel att spjällhuset sitter 10-12 cm längre bort än original, t.ex. Om det innebär sämre gas-respons etc men vet andra som har gjort liknande... Modifierade även generatorfästet så en anslutning kunde passera Sen har jag flyttat bakre kardanfångaren lite längre bakåt enligt anmärkning på SFRo 1. Den blev 2-delad pga platsbrist och kunde då göra den mindre. Skall nog imorgon göra samma modifiering på det främre fästet då det blkir lite tajt med bränsleslangar etc. Sen har jag börjat att modifiera vattenpumpen och vinklat upp/ner anslutningarna för att det skall gå fritt från ramen. Är lite orolig att packboxarna tar stryk av värmen från TIG'en. Körde del av svetsningen med huset i vattenbad. Så nu har jag funderat om nu vattenpumpens packboxar är kass eller om vattenpumpen senare rasar, kan man demontera pumpen och byta packboxar etc ??? (hur får man isär den?) om detta inte går så överväger jag att slänga pumpen i skrotbingen och skaffa en elektrisk pump. Om det inte går renovera och den rasar så måste ju nästa pump svetsas om också = jobbigt
Någon som har flödesschema på kylvattnet till SAAB's B204E ? _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
|
2010-07-28 ================================================================== Dagens skörd blev att fixa en ny kardanfångare i fram, också delbar och mindre precis som den bakre. Återstår att svetsa ordentligt samt fixa till när ramen är tom igen. Sen gjordes ett fäste för hastighetssignalen till SAAB's T5. Givaren från Elfa verkar funka bra med denna konfiguration (dioden lyser som den skall). Fick lägga en klack även på ovansidan för att förhindra vridning (man vill ju inte ha givaren svarvad )
Sen har det blivit lite småpill som att att höja ramen för bränsletanken 4 mm för att vara helt säker på frigång för länkarmar (blev lite väl tajt innan) samt en "bricka" svetsad för hastighetsmätaren för att passa Smith's givare. Kunde väl ha klämt in den på fästet ovan men det sitter ju redan ett fäste på drivaxlarna....hmm kanske kunde ha sparat några gram kanske
Sånt här småpill tar ju mer tid än vad man tror...tur man har semester och barnledig denna vecka. Imorgon blir det nog lite infästning till bränsleslang etc samt att jag behöver ägna huset lite tid med gräs och i värsta fall en tur till ICA
||||||||||||
|
Även om det inte blev så mycket uträttat i garaget som man hade önskat så blev några grejer gjorda.
En vagga för batteriet tillverkades. Har förberett för en skruvinfästning av batteriet men just nu tror jag bara ett spännband räcker
Sen gjorde jag ett undre generatorfäste så jag kunde flytta ner generatorn ~50 mm. Kan trimma bort lite dö-vikt innan lackning
Övre fästet är bara strippat från den gamla anslutningen. Måste komma på en bra/smidig rem-spännare här och tanken har låst sig lite. Bulten i det undre fästet (i generatorn) flexar lite och vill ha nåt i det övre som stabiliserar. Någon idé på fäste?? Hjälpfjädrarna monterades i bak. Det finns ingen distans mellan fjädrarna då det inte finns någon för 1,9" att köpa. Sen kör andra utan sådan utan problem. Får se om jag behöver få en sådan svarvad åt mig. Sen blev det några andra smågrejer gjorda såsom fäste för tuta och MAP-sensor. _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
|
52795 besök totalt |