Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
värmerelaterade vxlådsproblem
1356 besök totalt
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej ! Verkar vara fler som upplevt detta, tror jag såg någon miataåkare beklaga sig bla. Körde på Åsen i söndags, hade problem att gå ned till trean ett antal gånger ( tappade placeringar, inge kul;) ) Vad händer i lådan vid extrema temperaturer ? Låser det upp på nåt sätt ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Exakt vad som händer vet jag inte (förutom att saker och ting växer när de blir varma, givetvis), men jag har haft liknande problem med min låda, som kommer från Honda S2000. (Ska tydligen finnas något släktskap där...?) Där är returfjädern från 5:a/6:a till 3:a/4:a i klenaste laget redan från början, och när det blir varmt så blir det värre! Spaken kunde t o m få för sig att bli kvar ute vid 5:an/6:an när man petar ur växeln - och det är ju inte så kul att börja leta runt när även fjädern åt 1:a/2:a-hållet är i mjukaste laget...!

Jag löste detta med en extra centreringsmekanism på spaken. (Specialbygge från början.) Hur det ser ut original vet jag inte, men med tanke på hur klena lådans interna fjädrar känns så misstänker jag att det finns återfjädring i själva spaken också, antagligen integrerad i leden med backspärren och det...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Intressant ! Att saker växer när det blir varmt, visst. Men att en fjäder kunda tappa fjongen av värmen var nåt nytt. Men lite så upplevde jag det, hamnade i ett stort friläge.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag vet faktiskt inte om det är fjädern som mjuknar (vilket iofs inte är osannolikt), eller om det är friktionen i mekaniken som ökar. Det är så "på gränsen" att det bara slutar funka utan att man klart kan känna varför. Oavsett vilket så hjälpte det som sagt med lite extra fjädrar i mitt fall.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Kan det avhjälpas med oljekyl på lådan kanske?

Dock aldrig något jag har hört talas om att spaken slutar fjädra tillbaka

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: värmerelaterade vxlådsproblem

Suddarn skrev:
Hej ! Verkar vara fler som upplevt detta, tror jag såg någon miataåkare beklaga sig bla. Körde på Åsen i söndags, hade problem att gå ned till trean ett antal gånger ( tappade placeringar, inge kul;) ) Vad händer i lådan vid extrema temperaturer ? Låser det upp på nåt sätt ?

När du överstiger tempen i lådan för vad oljan klarar att hålla smörjfilm så blir det inte bra. Lagerslitage ökar kraftigt, dreven kan 'fastna' på axeln etc.

Nummer 1 torde vara att byta växellådsolja och kolla att det inte är för mycket metall ut i den gamla. Finns oljor som klarar lite mer värme än standardjunket som hällts i många lådor i en fabrik för alldeles för många år sedan.

Nummer 2 mäta oljetempen i lådan vid drift, är det för varm montera oljekylare.

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tror inte jag vågar logga tempen, skulle bli förskräckt. Lådan skall ha en rätt blaskig olja original, som Honda kallar MTF. Känns nästan som ATF, kanske ngt tjockare. Oljekyl blir det inte, för mkt meck. Redline skall visst ha ngt som funkar. Frågan är om det går att läsa av vad de tål i temp innan de kollapsar. Ngn som provat, och fått en förbättring ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

RX-8an har samma låda som miata, S2000 osv. samma underlev. i Japan.

Honda har tagit fram en specialolja för dessa 6vxl lådor som funkar riktigt bra!

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Peter, den lådan du satte i nu sisst hadde väll oxå en riktig diff i?
Som jag har skrivit innan så har jag funnit Lubrication Engineers Amisol LE 600 funka riktigt riktigt bra i min låda & diff.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Ingen annan i Hondaklubben har ju haft dessa påblem med ITR(S80)-lådan, så jag är tveksam till att det verkligen blir bättre med annan olja. Dessutom kan en annan olja tex RedlineMTL vara hård mot lagrena.

Denna lådan har torsendiff ja.

Jag skulle gissa på att det är kopplingen som spökar eller ev. motorfästena, som vi pratade om.

Accord -04
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Fylld med ny Honda olja. Skall kika på koppling, spakställ etc. Flera veckor till nästa banmöte

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Skruva banåkabil
1356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande