Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4
6057 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

abd skrev:
kid skrev:
abd skrev:

Punkt 1.

Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.

Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta.

Råkar faktiskt ha ett par krokiga skivor, orkar dock inte skicka dessa tvärs över landet. Du kan få köpa dom om du vill.

Det känns ju inte helt omöjligt att man kan lyckas med att få skivor att slå sig, men jag håller med Carroll, Johan och de andra om att det är inte detta som är problemet. Det handlar istället om materialdiffusion.

Så här skulle man kanske kunna få en skiva att slå sig (fast frågan är om den inte spricker istället

Ha aldeles för små skivor med dålig kylning så de till att börja med blir rödglödande vid inbromsning från 200 km/h på asfalt. I slutet på rakan så är det fuktig så man låser upp skivorna. Sedan glider man in i den enorma vattenpölen och dränker de glödande skivorna med vatten, utom där oket är och isolerar den varma skivan. Tacka fan för att en sådan behandling (eller något åt de hållet) skulle kunna få en skiva att slå sig.

Även belägg som bara arbetar på en del av ytan(för små belägg) skulle kunna ge intressanta effekter

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
...
Magnus har, som han skriver klarat sig. Om än det är på håret. Men dom flesta gör det inte. I alla år som jag kört med M3 e36 i alla skepnader som medl. i BMWSC så har det varit problem för säket 90% av bilarna med vana förare. Ett vanligt samtalsämne. Det har svurits så asfalten borde ha vitnat över detta. ...

Jag är en av de som svurit väldigt högt över det idiotiska att M3'ans bromsar inte pallar (jag minns tex den gången det slog decimeterlånga lågor från beläggen varje gång jag bromsade efter rakan på Sviestad ) Men efter två år av problem hittade jag till slut en kombination som precis på håret räcker till.

Så jag är nog inte så annorlunda än alla andra i BMWSC. Det är extremt få belägg som pallar en M3 E36 med rdäck på bana....

Däremot fattar jag inte varför jag inte haft problem med ojämna skivor...

Färingsö
Här sen Dec 2002

Vad upplyftande det känna att vi hitta en "hata m3 e36 bromsar" tråd... Nu har jag iofs inte e36 utan 330 e46 bromsar (tack bamsefar) men dessa ska tydligen vara snarlika, iaf oken då beläggen ska vara desamma. Lite större skivor dock än på m3:an. Hoppas att de kan funka på en mycket lättare bil (m3 e30) iaf!

Finns det några belägg till dessa som funkar tillsammans med slitsade skivor? Fått höra att pfc rekommenderar släta skivor men hur är det med pagiden? Visst, kalla mig posör men det är mycket ballare med hålborrade eller slitsade skivor... Var får man tag i pagid och vad kostar de?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kapar man bort ett par hundra kilo på det man släpar runt så lär M3 E36 bromsar räcka långt...

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

M3Jonas skrev:
Vad upplyftande det känna att vi hitta en "hata m3 e36 bromsar" tråd... Nu har jag iofs inte e36 utan 330 e46 bromsar (tack bamsefar) men dessa ska tydligen vara snarlika, iaf oken då beläggen ska vara desamma. Lite större skivor dock än på m3:an. Hoppas att de kan funka på en mycket lättare bil (m3 e30) iaf!

Din M3a är så lätt så det lär räcka och bli över - speciellt om du ser till att skivorna för kylluft för då vet jag helt enkelt inte vad man skall hitta på för att ställa till det. Och som sagt en 5-6 slitsar per sida på varje skiva kan bara bli bättre eftersom evnt varm luft som "fastnar" mellan belägg och skiva då får sin naturliga evakueringsplats...

Kul i sammanhanget: När Bamse var ny vs när han såldes så hade det försvunnit över 30 kg - det mest var från den ofjädrade massan.....

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Funderar på om man ska ta bort dimljusen och montera luftkanalerna istället. Hur funkar slitsar tillsammans med tex pagid eller pfc beläggen? Någon som testat eller tror sig veta?

Bamsefar: Jag går åt andra hållet, monterar tyngre ok och skivor istället...

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Skulle isf vara om BMW Sport Club's medlemmar som kör e36 M3 bromsar fel, och det har jag lite svårt att tro.

Jag tänkte snarare på att Magnus hittat rätt belägg och vätska.
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Går i lika olika funderingar när det gäller bromsar. Hur gör man med beläggen bak ifall man byter fram? Vill ju inte ha pagid belägg fram o original bak, känns inte rätt. Ska man ha samma bak som fram? Tror ni min auk BMW verkstad vill byta till pagid när jag lämnar in den inför våren? Själv är jag tveksam.

Philip Lundh
Citera
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4
6057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande