Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2766 besök totalt |
Problem med däcktryck Pirelli Corsa
Behöver hjälp med däcktryck av någon som kört på Pirelli Corsa. Bil Focus RS-10, 235/40-18" med orginal camber 1.15' Körde med dem första gången med denna setup på Kinnekullering och det var även min första erfarenhet av R-däck överhuvutaget. Började på 2.5bar kallt(ca 3.2 varmt) och tyckte att det lirade pga att jag bara åkt gatdäck förut, men pratade med lite folk i depån som åkt R-däck och dom pratade varmtryck ner mot 2.0bar, eller strax under tillockmed. Börjar med att pysa till 2.6bar varmt och det lirade, ingen jätteskillnad men fortsatte neråt och vid 2.3bar vart det problem. Redan efter första varvet började vibrationer, som blev kraftigare men försvann på rakan över 150km/h, inne i depån hittades inget och efterdrog alla hjulbult. Ut på banan igen och kanske 4-5varv till, med bara mer vibrationer som följd. In i depån igen och nu såg vi att vänster framdäck vart misshandlat. Corden stack ut genom däcksidan och det såg allmänt konstigt ut. Iväg till däcknasaren och på med ett nytt framdäck och då syns det ju tydligt att däcket var illa åtgånget. I längsgående riktning var det slalom och lite äggformat på det runda hållet också. Bara vänster fram som vart skadat. Vår slutsats var att det inte klarade av bilens tyngd/värmen/vikten på vänster fram i kvarnböjen när trycket sjönk under 2.3bar varmt, vilket låter ganska mycket, och att avsaknaden av camber(pga orginalbil) gör att däcket slits väldigt kraftigt de 10-15 cm längst ut på båda framhjulen gör saken ännu värre. Tyvärr vågar jag därför inte gå under 2.6bar varmt med de som sitter på nu, och det halkar väl runt mer än nödvändigt antar jag. Eftersom det är första R-däcken har jag inga tidigare erfarenheter. Någon som har egna erfarenhetert eller tips på detta problem, eller om nu Pirellina kanske inte ska gå med så lågt tryck som vissa andra märken. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
Iofs till Porsche men ger ett hum:
https://rejsa.nu/im/_annat/322-new_2 Ju tyngre desto högre lufttryck är min slutsats av denna lista. Jag har även kört Corsa i samma dimension som du, jag körde då med varmtryck på 2,5-2,7 som funkat för mig. Skulle nog ligga på 2,5 minst på framostarna på din för att vara på säkra. Blir det varmt och halkigt pysa ut ner mot 2,5. EDIT: kan ju ha varit ett dåligt eller skadat däck också. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
_________________ ![]() |
Jag fick inget bra grepp och kontaktade till slut till TL-racing och Pirelli i Italien och frågade om råd. De sa att däcket är optimerat för ett tryck på 2.2 om jag inte mins fel. Jag kör en ferrari 355 som väger ca 1470 kg. Har aldrig haft problem med vibrationer eller liknande... För högt tryck, 2,4 eller mer gav mycket dåligt grepp för mig och jag fick aldrig upp temp ordentligt i däcken...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
Vi har erfarenhet av PZero Corsa 205/45-17. Rätt tryck varmt skall vara 2,2 för bästa hållbarhet och grepp. Körde en gästtävling i Er-Cup med dessa. 2009. Besiktningen skrattade åt oss när vi talade om att vi bara hade en uppsättning föt 6-timmars rejs. Vi bröt efter 4 timmar med skjuten topplockspackning och hade mer än hälften av mönstret kvar. Obs detta var den varmaste lördagen 2009.
Efter rejset var andra team framme och frågade hur vi lyckats konservera däcken så bra, för de flesta bytte däck efter 3 timmar Yokohama 048 205/??-16. Classe _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2766 besök totalt |