Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16145 totalt) |
Jepp, hans superdupertrimmade TT ![]() Det brann både om bromsar och oljan som sprutade ut lite här o var i motorrummet... Hade Gullabo fått till det med växlingarna så hade det nog blivit en riktigt riktigt bra tid. Men nu blev det mest ![]() _________________ ![]() |
||||
Tydligen ska de ha fått ordning på allt strul nu
![]() Väldigt tråkigt att den inte funkade ordentligt när de var på Emmaboda, den är nog en av sveriges absolut snabbaste gatbilar. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Verkar vara ett väldigt vanligt symptom när 'vassa' bilar kommer till Emmaboda, då börjar allt och lite till som alltid fungerat perfekt att spöka. Är det en förbannelse över Emmaboda? Läser man något av tunertesten som görs i kamratposten kan ju 50% av bilarna ha stora strul. Då undrar man ju om firmorna tycker det är bra att skylla på fel... _________________ Roland Johansson |
||||
16 000:- för att ändra mönstret til växellådan.........näää va f*n..........
![]() Sedan är många överens om att de snabbaste förarna inte växlar särskilt snabbt...........utan det är flyter i Körningen/växlingarn som gör det.. Att mängder av gatbilar får problem, när de körs på bana......är inte så konstigt. Att få skiten att hålla för den extrema körningen är ju halva jobbet, när man bygger bil. Så även en gatbilsbyggare, måste ju få chansen att sortera ut bitarna. Felet är väl att man visar upp bilen för tidigt.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vill man verkligen växla snabbt och enkelt så får man göra en modern variant på det en av forumanvändare gör till sin Nova. Man bultar i en koppling framför en automatlåda istället för konvertern.
De flesta moderna automatlådorna är elektroniskt styrda och jag har svårt att tänka mig att det blir speciellt komplicerat att styra magnetventilerna med två knappar på baksidan av ratten. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() Men problemet i mit fall.........är att växlingarna blir för brutala........så jag skulle behöva förlänga växlingstiden vid bankörning.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Man kan förstås använda en retardbox och backa av på effekten några tiondelar i samband med växlingen också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Min låda är en TH 400.........så det är inte så många ventiler......utan mest pang på... ![]()
Backa av på effekten......är du galen.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() Effekt mitt i växlingen lär nog grilla en del däck i ditt fall. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hmm, nu har jag inte läst hela tråden jättenoga, och jag vet inte vilken bil du kör acke, men en sån där konvertering gör väl inte att man slipper använda kopplingen?? (Skriver mest av nyfikenhet nu)
För det är väl rakskuret som gäller om man ska "crossväxla"?? Så det du slipper är snarare att "missa" växlingar när det går fort?? Eller? ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Rakskuret har inte ett skit med om man kan växla utan koppling eller ej utan talar bara om hur kugghjulen i lådan ser ut.
Snedskurna drev som är i std lådor är för att få ner djudnivån i lådan. Man har fler kuggar i ingrepp samtidigt. Sen om vi tar synkringar så är det till för att få samma varvtal på axeleran/dreven som skall i ihopp. Jag åker/har åkt med låda helt befriad från synkringar, man får inte ha känsliga öron ![]() Man får inte tveka det minsta när man växlar för då låter det sa...., allså i med växeln bara varken den vill eller ej. Jag anväder kopplingen till uppväxling, men det går utan också men det tycker jag är övervåld. Nerväxling så behövs ej kopplingen pga att min flintahålk är utrustad med frihjul. Min ärfarenhet med kontar utan synkringar är att med så tar det imot liksom när synkringen skall gämna ut varvtalsskilnaden som med för att man kan missa växeln. Nästa grej är att jag då hällre åker utan synkringar än dåliga/slitna synkarringar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja och alltför brutala avbrott plus återgång till drivning kan ju bli ödesdigert osså.... Om man nu inte är en fantast av att åka av banor baklänges, hehe.
Fast jag måste säga att SMG2 ger otroligt små chassiereaktioner vi fullgasväxlingar i kurva. Jag är extremt imponerad!!! Men det visste ni ju redan ![]() _________________ ![]() |
||||
Sellholms MPG är väl en dogbox låda med inbyggd fördelningslåda för fyrkrafs. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag lovar inte heller guld och gröna skogar. Den som kommer till en BMWCS/SC träff i framtiden får väl antingen håna mig eller komma med synpunkter på mitt spakställ.
Svar på kommande frågor: Nej jag kommer bara kunna växla med sekventiellt mönster inte slippa kopplingen därför att jag inte har dogringar. Ja jag kommer att ha växellägesindikator, ca 40mm punktmatris. Nej det kommer inte kosta mig 16000 som Sellholms lock till volvo. Nej mitt ställ ser absolut inte ut som SEQSHIFT, all mekanism ligger i ett hus av 10 mm aluminium inte tunnplåt. Ja det är ett mer eller mindre bolt on kit, dock måste det bultas i kardantunneln så glöm allt som heter originalpaneler kvar. Nej det kommer inte tillverkas några för försäljning, bara två eller tre ställ för de personer som är inblandade i konstruktionen/tillverkandet. (men slantar någon upp 10000, kan man ju alltid tänka om) Nej det kommer inte bli glappt, summan av toleranserna mellan de mest missgynnsamma fallen (låda till spakknoppen) är ca 5mm. Konstruerar därmed för ett slag på ca 6 cm och i höjd med ratten. Varför gör jag detta?- Jo jag är rätt skarp på mekanikutveckling och just för tillfället mellan uppdrag på jobbet, det gäller ju att hålla CAD färdigheterna igång! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Jag hoppas att du inte blir hånad.........det är ju en väldig skilnad att använda sina kunskaper till att konstruera och tillverka en pryl......(som man iochförsig skulle klara sig utan).......mot att lägga upp 16000:- för den. Kreaktivitet är fränt...........och gör en sådan pryl till kult... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Dessvärre kommer du inte undan med bara locket utan du måste först ha dogring-drevsatsen till M45 innan du ens funderar på locket...dvs den fungerar inget vidare till en standardlåda. _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16145 totalt) |