Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16145 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Nja, jag tror Magnus var där när Gullabo körde PH:s Audi TT. Han har numera tagit bort Seqshiften.

Magnus, var det då den började brinna?


Jepp, hans superdupertrimmade TT

Det brann både om bromsar och oljan som sprutade ut lite här o var i motorrummet...

Hade Gullabo fått till det med växlingarna så hade det nog blivit en riktigt riktigt bra tid. Men nu blev det mest

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Tydligen ska de ha fått ordning på allt strul nu , men bilen är på väg att säljas till USA.

Väldigt tråkigt att den inte funkade ordentligt när de var på Emmaboda, den är nog en av sveriges absolut snabbaste gatbilar.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



ThomasT skrev:
Tydligen ska de ha fått ordning på allt strul nu , men bilen är på väg att säljas till USA.

Väldigt tråkigt att den inte funkade ordentligt när de var på Emmaboda, den är nog en av sveriges absolut snabbaste gatbilar.


Verkar vara ett väldigt vanligt symptom när 'vassa' bilar kommer till Emmaboda, då börjar allt och lite till som alltid fungerat perfekt att spöka.

Är det en förbannelse över Emmaboda? Läser man något av tunertesten som görs i kamratposten kan ju 50% av bilarna ha stora strul. Då undrar man ju om firmorna tycker det är bra att skylla på fel...

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



16 000:- för att ändra mönstret til växellådan.........näää va f*n..........

Sedan är många överens om att de snabbaste förarna inte växlar särskilt snabbt...........utan det är flyter i Körningen/växlingarn som gör det..



Att mängder av gatbilar får problem, när de körs på bana......är inte så konstigt.
Att få skiten att hålla för den extrema körningen är ju halva jobbet, när man bygger bil.
Så även en gatbilsbyggare, måste ju få chansen att sortera ut bitarna.
Felet är väl att man visar upp bilen för tidigt....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Vill man verkligen växla snabbt och enkelt så får man göra en modern variant på det en av forumanvändare gör till sin Nova. Man bultar i en koppling framför en automatlåda istället för konvertern.

De flesta moderna automatlådorna är elektroniskt styrda och jag har svårt att tänka mig att det blir speciellt komplicerat att styra magnetventilerna med två knappar på baksidan av ratten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lennart Mäkinen skrev:
Vill man verkligen växla snabbt och enkelt så får man göra en modern variant på det en av forumanvändare gör till sin Nova. Man bultar i en koppling framför en automatlåda istället för konvertern.

De flesta moderna automatlådorna är elektroniskt styrda och jag har svårt att tänka mig att det blir speciellt komplicerat att styra magnetventilerna med två knappar på baksidan av ratten.


Men problemet i mit fall.........är att växlingarna blir för brutala........så jag skulle behöva förlänga växlingstiden vid bankörning..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



ButterflyRacing skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Vill man verkligen växla snabbt och enkelt så får man göra en modern variant på det en av forumanvändare gör till sin Nova. Man bultar i en koppling framför en automatlåda istället för konvertern.

De flesta moderna automatlådorna är elektroniskt styrda och jag har svårt att tänka mig att det blir speciellt komplicerat att styra magnetventilerna med två knappar på baksidan av ratten.


Men problemet i mit fall.........är att växlingarna blir för brutala........så jag skulle behöva förlänga växlingstiden vid bankörning..
Det finns väl magnetventiler med strypfunktion i som inte kranar på fullt direkt? Risken är förstås att man eldar lameller i automaten om man försöker slira för mycket på dem.

Man kan förstås använda en retardbox och backa av på effekten några tiondelar i samband med växlingen också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lennart Mäkinen skrev:
Det finns väl magnetventiler med strypfunktion i som inte kranar på fullt direkt? Risken är förstås att man eldar lameller i automaten om man försöker slira för mycket på dem..


Min låda är en TH 400.........så det är inte så många ventiler......utan mest pang på...




Lennart Mäkinen skrev:

Man kan förstås använda en retardbox och backa av på effekten några tiondelar i samband med växlingen också.


Backa av på effekten......är du galen....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



bortaget.......

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nilz skrev:
om de nu e rattlåsrace ............


Nää.......det är inte rattlås..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



ButterflyRacing skrev:
Min låda är en TH 400.........så det är inte så många ventiler......utan mest pang på...

Backa av på effekten......är du galen....
Även en TH400 kan man byta ventilhus på.
Effekt mitt i växlingen lär nog grilla en del däck i ditt fall.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



Hmm, nu har jag inte läst hela tråden jättenoga, och jag vet inte vilken bil du kör acke, men en sån där konvertering gör väl inte att man slipper använda kopplingen?? (Skriver mest av nyfikenhet nu)
För det är väl rakskuret som gäller om man ska "crossväxla"??
Så det du slipper är snarare att "missa" växlingar när det går fort??

Eller? Rätta mig gärna om jag har fel eller missat något.. Man vill ju gärna lära sig.

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Rakskuret har inte ett skit med om man kan växla utan koppling eller ej utan talar bara om hur kugghjulen i lådan ser ut.
Snedskurna drev som är i std lådor är för att få ner djudnivån i lådan. Man har fler kuggar i ingrepp samtidigt.

Sen om vi tar synkringar så är det till för att få samma varvtal på axeleran/dreven som skall i ihopp.
Jag åker/har åkt med låda helt befriad från synkringar, man får inte ha känsliga öron
Man får inte tveka det minsta när man växlar för då låter det sa...., allså i med växeln bara varken den vill eller ej.
Jag anväder kopplingen till uppväxling, men det går utan också men det tycker jag är övervåld.
Nerväxling så behövs ej kopplingen pga att min flintahålk är utrustad med frihjul.

Min ärfarenhet med kontar utan synkringar är att med så tar det imot liksom när synkringen skall gämna ut varvtalsskilnaden som med för att man kan missa växeln.

Nästa grej är att jag då hällre åker utan synkringar än dåliga/slitna synkarringar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Ja det är ju lite skillnad att växla upp från tvåan till trean mitt i en kurva med massa gas än rakt fram

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Ja det är ju lite skillnad att växla upp från tvåan till trean mitt i en kurva med massa gas än rakt fram

Instämmer, då vill man eliminerra risken att missa växeln.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Ja och alltför brutala avbrott plus återgång till drivning kan ju bli ödesdigert osså.... Om man nu inte är en fantast av att åka av banor baklänges, hehe.

Fast jag måste säga att SMG2 ger otroligt små chassiereaktioner vi fullgasväxlingar i kurva. Jag är extremt imponerad!!! Men det visste ni ju redan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



PCR skrev:
Acke skrev:
Lådan jag har nu är en Vlovlo me överväxel (M41?) sellholm.com säljer en "MPG (multipowergearbox) Komplett för Volvo"... Någon som vet vad som menas med det ???
http://www.sellholm.com/bilder/mpg.JPG


Det är ju en del här som tävlar i olika sammanhang, är det inga av dom som använder sig av denna typ av konverterare eller kör dom "riktiga" sekventiella växellådor ???


Ps. tack för alla svar..


om du menar med elektrisk överväxel (så heter det nog inte) så heter den M46 och är väl inte ett våldsamt trevligt ämne för race...

Sellholm "multipowergearbox" är däremot ett jäkligt racigt alternativ...mao sekvensväxlad rakskuren dogbox och mer eller mindre skottsäker. Tyvärr tror jag att prislappen är nånstans i närheten av 70 000:-.

Vad är det du vill åstadkomma?
En mer receinspirerad låda med H-läge är betydligt mer snabbväxlad än en ombyggd blöjsekvenslåda...dessutom har du mycket roligare på banan om du har lite roligare (tätare) stegning på utväxlingen i lådan än med originalsteging och en fräck spak...


Sellholms MPG är väl en dogbox låda med inbyggd fördelningslåda för fyrkrafs.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Jag lovar inte heller guld och gröna skogar. Den som kommer till en BMWCS/SC träff i framtiden får väl antingen håna mig eller komma med synpunkter på mitt spakställ.

Svar på kommande frågor:

Nej jag kommer bara kunna växla med sekventiellt mönster inte slippa kopplingen därför att jag inte har dogringar.

Ja jag kommer att ha växellägesindikator, ca 40mm punktmatris.

Nej det kommer inte kosta mig 16000 som Sellholms lock till volvo.

Nej mitt ställ ser absolut inte ut som SEQSHIFT, all mekanism ligger i ett hus av 10 mm aluminium inte tunnplåt.

Ja det är ett mer eller mindre bolt on kit, dock måste det bultas i kardantunneln så glöm allt som heter originalpaneler kvar.

Nej det kommer inte tillverkas några för försäljning, bara två eller tre ställ för de personer som är inblandade i konstruktionen/tillverkandet. (men slantar någon upp 10000, kan man ju alltid tänka om)

Nej det kommer inte bli glappt, summan av toleranserna mellan de mest missgynnsamma fallen (låda till spakknoppen) är ca 5mm. Konstruerar därmed för ett slag på ca 6 cm och i höjd med ratten.
Varför gör jag detta?- Jo jag är rätt skarp på mekanikutveckling och just för tillfället mellan uppdrag på jobbet, det gäller ju att hålla CAD färdigheterna igång!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Habbe skrev:
Jag lovar inte heller guld och gröna skogar. Den som kommer till en BMWCS/SC träff i framtiden får väl antingen håna mig eller komma med synpunkter på mitt spakställ.



Jag hoppas att du inte blir hånad.........det är ju en väldig skilnad att använda sina kunskaper till att konstruera och tillverka en pryl......(som man iochförsig skulle klara sig utan).......mot att lägga upp 16000:- för den.

Kreaktivitet är fränt...........och gör en sådan pryl till kult...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Habbe skrev:
Nej det kommer inte kosta mig 16000 som Sellholms lock till volvo.


Dessvärre kommer du inte undan med bara locket utan du måste först ha dogring-drevsatsen till M45 innan du ens funderar på locket...dvs den fungerar inget vidare till en standardlåda.

_________________
Karl Brag
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Niklas Sandström skrev:
Sellholms MPG är väl en dogbox låda med inbyggd fördelningslåda för fyrkrafs.


Tro de? vad heter deras femväxlade sekvenslåda till RWD då?

_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
sekventiell "växelspakskonverterare" sökes...
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande