Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Stämmer våra tankar kring Roll Center?
3147 besök totalt
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Stämmer våra tankar kring Roll Center?

Efter att ha måttat ett par dagar i våran kaross så har vi 2 möjliga roll centrum att välja på.
Skillnaden mellan dessa 2 uträkningar är däckdimensionen vid 115mm markfrigång och således måtten från marken till yttre kulleden.

Kommer någon av dessa att ställa till problem för oss i framtiden när bilen är färdigbyggd, eller är det vettiga värden för att fortsätta byggandet?

Vi är medvetna om att tyngpunkten i karossen är av intresse oxå och det vi kan höfta till på än så länge är att den kommer bli "låg" pga av lågt monterad motor och tung kompakt bakaxelkonstruktion.





Så här ser det ut i dagsläget och som synes så är allting flyttbart idag
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Både -20 mm och +24 mm tycker jag är lågt, går det inte att få upp ytterligare?

OT: Varför bygger ni farbror Persson'?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Re:

ice skrev:
Både -20 mm och +24 mm tycker jag är lågt, går det inte att få upp ytterligare?

OT: Varför bygger ni farbror Persson'?


OT: Varför inte?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Både -20 mm och +24 mm tycker jag är lågt, går det inte att få upp ytterligare?

OT: Varför bygger ni farbror Persson'?


Går gör det utan problem, vi vet bara inte riktigt vad vi ska sikta på för värde här.
Finns det någon mall? formel? formulär eller nånting att gå på för att höfta till detta, eller hur beter man sig?


Varför är en bra fråga =)
Vi tänkte så här när vi började fundera på hjulupphängningen efter vi köpte karossen av Erneland.
Vad finns det mycket delar till, som är lätta att få tag på och skruva med, men som även har åkt fort på bana av många och således bred kunskap om.
Slutligen bestämde vi oss för att en E36 skulle fungera bra som donatorbil pga av dessa önskemål.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

MaZ skrev:
ice skrev:
...OT: Varför bygger ni farbror Persson'?


OT: Varför inte?


OT: För att det inte (med rimliga medel) går att få rollcenterhöjden och Camber Gain rätt samtidigt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

3riksson skrev:
ice skrev:
Både -20 mm och +24 mm tycker jag är lågt, går det inte att få upp ytterligare?...


Går gör det utan problem, vi vet bara inte riktigt vad vi ska sikta på för värde här.
Finns det någon mall? formel? formulär eller nånting att gå på för att höfta till detta...


I den här tråden; 'står det en del nyttigt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

ice skrev:

OT: För att det inte (med rimliga medel) går att få rollcenterhöjden och Camber Gain rätt samtidigt.


OT: Vad är rätt?


Vad ska bilen användas till? Det är rätt relevant innan man börjar diskutera!

_________________
Henning Olsson
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Tanken är att bygga om till ombyggt fordon för att sen
ha en trevlig bil på gatan men kommer vi så långt i bygget
så är ju ett banbesök ett måste.
Justeringsmån kommer ju att byggas in i konstruktionen men
vi måste ju veta vart vi ska ligga i grundinställningarna osv.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Avstämd till 4-5Hz så kan man leva med lite knäppare vinklar/mått än vid 2Hz (då fjädringsrörelsen normalt är större).

Kopiera nåt som fungerar och fundera inte så mycket på varför (förrän kopian inte beter sig som tänkt). Lat? Vem, jag?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

3riksson skrev:
Tanken är att bygga om till ombyggt fordon för att sen
ha en trevlig bil på gatan men kommer vi så långt i bygget
så är ju ett banbesök ett måste.
Justeringsmån kommer ju att byggas in i konstruktionen men
vi måste ju veta vart vi ska ligga i grundinställningarna osv.


Era RC höjder ligger i nederkant av det område man ofta ser RC på denna typ av bil. Då det inte är någon extrem racesatsning det handlar om så skulle jag snarare se till att bygga på det "styvaste" sättet. Kommer i slutändan att ge bättre körkänsla än om ni har en massa länkarmsinfästningar som rör på sig hit och dit när ni svänger.

Ibland ser man folk som bygger bort sig helt för att få rätt camber gain... i datorn. I verkligheten hamnar man med infästningar som sitter långt bort från ram/chassi. Resultatet blir att när man i en kurva lastar på grejorna så flexar all extra cambern bort (och lite därtill).

Det kan dock vara relevant att ta reda på vart RC höjden ligger på i bak (stel axel?).

_________________
Henning Olsson
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
tack för fina svar
ska diskutera igenom svaren med byggkompanjonen och reflektera lite över det som har skrivits

bakvagnen är från samma bil, e36 325 -92
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Lite googlande gav följande info:

E36 fram RCH: 50 mm
E36 bak RCH: 270 mm

källa: http://www.steerbythrottle.com/hccyong/cars/susp_analysis.htm

Räkna på skillnad mellan 24 mm och 50 mm, inte många procent skillnad i vart krängstyvheten kommer ifrån, eller hur!?!

_________________
Henning Olsson
Citera
[MAnge]
Västerås
Här sen Mar 2005
Inlägg: 12



Som andra halva i det här projektet så tänkte jag ge mig på någon form av sammanfattning.

Cog kommer inte bli lika hög som en standard e36 då bilen mer eller mindre saknar all inredning och kabeldragning. Detta i kombination med att rc sänks 25 mm, orginalets krängningshämmare används och hårdare fjädrar installeras så borde konstruktionen inte bli helt fel?

Eftersom att vi inte vet var cog hamnar är det bättre att nöja sig med dessa värden och bygga vidare ?

Alltså med rc 24mm och däckshöjd på 560 och sen kanske laborera med däckshojden för att få ett bättre rc när alla parametrar börjar falla på plats ?

// Magnus

_________________
Magnus Hägg
Citera
Racetech
Stämmer våra tankar kring Roll Center?
3147 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande