Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Utslitna stötdämpare, eller något annat?
1253 besök totalt
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Kan en stötdämpare bli utsliten och dämpa sämre utan att ha börjat läcka?

Har en Porsche 968 med ett H&R clubsport coiloverkit som jag upplevde som gungig/hoppig i till exempel högerkurvan mellan Esset och Ejes på Gelleråsen. Kändes lite väl spännande när bilen krängde gungandes genom den högern och ner i svackan. Jag antog att det verkligen var dags att renovera stötdämparna, men när jag monterade av dem så såg de rena och fina ut, dvs inget läckage. Kan de ändå vara utslitna?

De har gått runt 2.500 mil både på gata och bana. På gata så känns det att fjädringen är hård (jämfört med standard) men att dämpningen är något gungig, till exempel när man kör över mindre fartgupp. Nu är inte gategenskaperna det intressanta, men beteendet förstärks ju på bana.

Kan det vara något annat? Det är original gummibussningar i hjulupphängningarna fortfarande, inget är utbytt mot hårdare bussningar eller ledlager. De verkar dock i ok kondition, men det är lite svårt att avgöra för hand. Kan det vara däcken? (Goodyear Eagle F1 GS-D3) För högt lufttryck i däcken under bankörningen? För lågt lufttryck i däcken? Andra möjliga orsaker? Jag kommer att byta till r-däck, Toyo R888, för framtida bankörningar.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

hur känns dämpningen på stötdämparna när du känner på dom ??

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hade inte tillgång till haknycklar för att montera av fjädrarna i kväll, så jag har inte kunnat känna efter.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Utslitna stötdämpare, eller något annat?

Maxx skrev:

Har en Porsche 968 med ett H&R clubsport coiloverkit som jag upplevde som gungig/hoppig i till exempel högerkurvan mellan Esset och Ejes på Gelleråsen.

Det kan ju också vara så att du har ett kit som var dåligt satt från början, det är ju tyvärr inget
som säger att det är rätt, bara för att det står H&R på grejorna...

Däremot så brukar hållbarheten vara bra, 2500 mil ska inte vara något problem.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Trådstartare

FredrikÅ skrev:
Maxx skrev:

Har en Porsche 968 med ett H&R clubsport coiloverkit som jag upplevde som gungig/hoppig i till exempel högerkurvan mellan Esset och Ejes på Gelleråsen.

Det kan ju också vara så att du har ett kit som var dåligt satt från början, det är ju tyvärr inget
som säger att det är rätt, bara för att det står H&R på grejorna...

Jo, det var ett alternativ som diskuterades igår när vi monterade av prylarna ... att de helt enkelt är för mjukt dämpade från början, i synnerhet som de inte gått så särskilt långt än då. Jag upplever dock att de var bättre tidigare och har blivit sämre, men det kan ju vara jag som lurar mig själv.

Du som kanske har hunnit testa lite olika uppsättningar, har du något konkret förslag på något coiloverkit som skulle kunna funka bra på bana på min bil? Skulle kännas dumt att "uppgradera" till något som ser bra ut på pappret men som sen inte blir någon förbättring. Jag antar att något med ställbar dämpning är vad jag borde kika på?

Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006

Hej

Hade jag varit i din sits hade jag nog skickat dämparna till stötdämparverkstan/experten och fått dem renoverade och eller uppkollade, för tycker det verkar lite mystiskt. H&R är ju bra grejer har jag fått för mig och ska då fungera bra på bana..

Mvh

Skåne
Här sen Nov 2002

Maxx skrev:

Du som kanske har hunnit testa lite olika uppsättningar, har du något konkret förslag på något coiloverkit som skulle kunna funka bra på bana på min bil? Skulle kännas dumt att "uppgradera" till något som ser bra ut på pappret men som sen inte blir någon förbättring. Jag antar att något med ställbar dämpning är vad jag borde kika på?

I stället för att rekommendera något häftigt från KW, LEDA, Öhlins, eller nåt sånt, så får jag nog säga
att det det mest prisvärda som jag har kört på, var helt vanliga gula Konisar:

(Det var det här gamla kitet, som alltså har gått vidare i arv till andra: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=22790)

Kommer inte ihåg fjäderkonstanterna på det kitet, men det var relativt mjukt, jämfört med andra sättningar
som jag kört på LEDA etc.

Justerbara dämpare är överkurs för de allra flesta. (Att det sen kan kännas lite coolt att vrida och fixa lite, det är en annan sak.. )

Det går säkert att fixa till dina befintliga bakdämpare så att dom funkar bra.
Kolla med din stötdämparnisse vad han kan göra. thumbs up

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Trådstartare

FredrikÅ skrev:
Maxx skrev:

I stället för att rekommendera något häftigt från KW, LEDA, Öhlins, eller nåt sånt, så får jag nog säga
att det det mest prisvärda som jag har kört på, var helt vanliga gula Konisar:

(Det var det här gamla kitet, som alltså har gått vidare i arv till andra: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=22790)

Kommer inte ihåg fjäderkonstanterna på det kitet, men det var relativt mjukt, jämfört med andra sättningar
som jag kört på LEDA etc.

Justerbara dämpare är överkurs för de allra flesta. (Att det sen kan kännas lite coolt att vrida och fixa lite, det är en annan sak.. )

Det går säkert att fixa till dina befintliga bakdämpare så att dom funkar bra.
Kolla med din stötdämparnisse vad han kan göra. thumbs up

Kollade precis med "min" stötdämparnisse och kom fram till att det var rätt osannolikt att det skulle vara något fel på mina dämpare eller att de skulle vara trötta; de läcker inte och har inte gått särskilt långt.

Jag är inte så intresserad av coolhetsfaktorn på något ställbart, jag vill mest att prylarna ska funka som jag förväntar mig.

Fördelen med ställbart som jag tänker mig är att det går att justera utan att behöva bygga om. Ska mina befintliga dämpare byggas om så anar jag att jag behöver vara lite mer konkret än komma med lite luddiga önskningar. Men jag ska kolla upp vad som går att göra med mina dämpare.

Sen kanske det är vettigare att börja se över andra saker i hjulupphängningen först, och vinklar och höjder, innan jag byter dämpare o fjädring.

Skruva banåkabil
1253 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande