| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hög oljeförbrukning vid banåka - TURBObil
|
10 besök senaste veckan (2167 totalt) |
|
Min gamla Porsche 944 turbo med snart 19kmil har en oljetörst vid banåka som har utvecklats under några år. Förbrukningen vid gatåka är inget jag funderar på utan det är vid banåka som den är abnorm, storleksordningen 1l/100 km. Den ryker inte blått och den läcker inte, med andra ord känns det som att oljan förbränns. Det gjorde ingen direkt skillnad efter att toppen renoverats förra vintern (av andra orsaker). Kan det vara turbon på kompressorsidan som kan orsaka detta? (eller är det bara önsketänkande...) _________________ Pär Hylander |
||||||||||
|
Blowby och ökat flöde i vevhusventilationen (hur ser den ut)?
Du kör väl med mera (större andel per 100Km) övertryck och högre värme på banan än till vardags (bara för att belysa skillnaden)? Jag bara svingar i mörkret som vanligt
|
||||||||||
|
Re:
Jag var på väg att skriva att det innan att det är ingen påfallande vevhusvent ut till omgivningen när man öppnar vid oljepåfyllning eller oljesticka när den står på tomgång, men sen tänkte jag på att det är väl tämligen meningslöst eftersom den ju är kopplad till insuget som väl rimligen tar han om ev. överskott. Såklart borde jag ju göra en leakdownmätning och testa utan återcirkulerande vevhusvent, men att fråga här ju sättet enligt minsta motståndets lag... _________________ Pär Hylander |
||||||||||
|
Re:
Jag var på väg att skriva att det innan att det är ingen påfallande vevhusvent ut till omgivningen när man öppnar vid oljepåfyllning eller oljesticka när den står på tomgång, men sen tänkte jag på att det är väl tämligen meningslöst eftersom den ju är kopplad till insuget som väl rimligen tar han om ev. överskott. Såklart borde jag ju göra en leakdownmätning och testa utan återcirkulerande vevhusvent, men att fråga här ju sättet enligt minsta motståndets lag... Jo, naturligtvis är det mycket mer genomsnittsgas och högre temp och tryck på allt vid banåka än vid glassåka. _________________ Pär Hylander |
||||||||||
|
Re:
Det gäller bara att hålla tråden on-topic till nån med detaljkunskap dyker upp
|
||||||||||
|
Re: Hög oljeförbrukning vid banåka - TURBObil
Ta bort inloppsrör till turbon och känn på axeln. Glappar det radiellt men kompressorhjulet inte tar i väggarna och det inte glappar i längsled kan du med stor säkerhet utesluta turbon. Skulle mer tro kolvringar som dels slitits av mycket högvarvsåka men även tappat lite spänst med åren och sotavlagringar etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Jag är ingen expert men jag kan dela med mig av mina erfarenheter då jag har lika dan motor, dock inte konfigurerad för turbo.
Jag upplevde också hög oljeförbrukning (1/2 liter på en bandag) och att oljan blev varm (140+ grader)tidigare. Folk som låg bakom mig på banpass vittnade om rökpuffar vid fullgasväxlingar. Det var precis som om de sista tusen varven innan 6300rpm framkallade symptomen. Min teori var veka kolvringar då toppen var renoverad. Jag renoverade motorn med nya packningar och ringar och efter det så skenar inte oljetempen likaså förbrukar den ytterst lite olja vid samma belastning. Motorn hade vid bytet gått ca 26000mil. Turbon kan ju vara en felkälla och har du kat på bilen kanske den döljer röken. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
|
Har även jag lite bekymmer med oljeförbrukning vid bankörning, på gata märks det inget men så fort man kört nått pass på bana är catchtanken nära på full och saknas nån liter i motorn, blåryker vid motorbroms och ofta i högerböjar (motorn lutar lite och har en vevhusanslutning som sägs bidra till det, ska bygga om och testa).
Ganska säker på att kolvringarna och vevhusventilationen är boven i det hela men kan inte vara helt säker fören jag bytt ringarna. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||||
|
Re:
Motorbroms brukar väl mer vara ventilstyrningar. Felaktigt vevhusventilation kan suga ur mycket olja också. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Re:
Många bud på kolvringar
om det mot förmodan skulle kunna vara turbon, är det rimligt att det blir en mkt stor ökning vid banåka? Dvs högre temp, men också gastryck vilket rimligen borde minska difftrycket över tätningar mellan olja och gas?
om man släpper ut olja i grenröret typ, som normalt skapar blåvit rök, gör verkligen katten att denna förbränns?
OKQ8 Formula 1 racing eller ngt i den stilen, 10W-50. Nej inte provat andra, borde jag göra det? Vad isåfall? _________________ Pär Hylander |
||||||||||
|
Jag får väl i steg 1 ta och studera vevhusventen med återcirkulationen bortkopplad och i steg 2 göra en leakdownmätning, eller?
Dessa moment är ju egentligen inte krångligare än att byta olja _________________ Pär Hylander |
||||||||||
|
Du kan ju kolla om du har mycket olja i laddluftkylaren, om turbon läcker en massa olja så brukar det samlas i laddluftkylaren och möjligen förbrännas när du kör hårt med bilen. Har du inte det så borde det inte vara kompressorn på turbon som läcker.
Du kan även ta av främre röret på avgassystemet och kolla turbinhjulet, om det läcker olja där borde det vara ordentligt med beläggningar. Tycker att det låter som att kolvringarna eller ventilstyrningarna läcker eller att nått är knas med vevhusventen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (2167 totalt) |