| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
(Bild) Mina framdäck efter 140 varv på kinnekulle
|
1 besök senaste veckan (2424 totalt) |
|
Hej! Dessa däck har gått nånstans i krokarna 130-150 varv på kinnekulle, fram på min Nissan 200sx -97. De har gått på gatan också och lite busåkning på mantorp.
Större bild: http://doktorn.sub.nu/foto/NOGS-Kinn Kinnekulle sliter som bekant mycket på vänster fram. Vid sista körningen skiftade jag höger/vänster fram bara för att kunna ta mig igenom resten av dagen utan att locka fram korden. Frågan är om jag kunnat motverka detta på ett tidigare stadium, med t.ex. annat däcktryck? Däcken är inget lyx, Nankang NS-II i 225/40-18. Jag har ingen uppgift på vilket däcktryck jag haft vid tillfällena, eftersom jag aldrig brydde mig om att kolla innan... men ni som kan däck, kanske direkt ser att det varit för lågt? Har ni nån rekommendation på hur mkt tryck man ska ha?
Högern har slitit en hel del på innern också som synes. Jag har ingen uppgift på hur mkt camber det är på bilen (ej inställd med instrument) men med ögats hjälp ser det "tillräckligt" ut
|
||
|
Ögat funkar sällan nåt vidare för oss dödliga. Hade inte heller nån aning om vad för camber jag hade, men rejält var det, och det såg någotlunda lika ut. 1½ grad vänster och 3½ grad på höger sa protokollet när bilen kom tillbaka ifrån verkstaden
Slitage i ytterkanterna skulle jag nog härröra mer till vinklar än lufttryck, så börja med en hjulinställning hos en kunnig verkstad. Det lönar sig fort. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Re:
Jag kör så fort jag orkar :-) Haha nej jag har faktiskt ingen aning. Jag kör inte riktigt på den nivån men har funderat på att börja ta tiden (även fast man oftast inte får...) för att få ett hum om hur man kör jämfört med andra. Kanske man skulle kosta på sig lite hjulinställning. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (2424 totalt) |