Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med misständningar och frågor om fördelare!
1 besök senaste veckan (4400 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Tjena!

Jag har problem med misständningar i min Ascona. Det blir värre och värre ju högre växel man lägger i..

På 3an missar det lite vid 7000. På 4an kommer det typ vid samma och på femman redan vid 6000rpm...

På bilen sitter det en volvofördelare med hallgivare, (ninjastjärna), den har nån form av fjäder i sig, man kan vrida några grader på rotorn och man känner att det är fjäderbelastat. Varför är det så? Vid 4000 varv ungefär då känns det som att vikterna i fördelaren slungar ut och man har full tänding.. Kan man inte åka med vanlig stel fördelare istället?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Problem med misständningar och frågor om fördelare!

erikjakan skrev:
Tjena!

Jag har problem med misständningar i min Ascona. Det blir värre och värre ju högre växel man lägger i..

På 3an missar det lite vid 7000. På 4an kommer det typ vid samma och på femman redan vid 6000rpm...

På bilen sitter det en volvofördelare med hallgivare, (ninjastjärna), den har nån form av fjäder i sig, man kan vrida några grader på rotorn och man känner att det är fjäderbelastat. Varför är det så? Vid 4000 varv ungefär då känns det som att vikterna i fördelaren slungar ut och man har full tänding.. Kan man inte åka med vanlig stel fördelare istället?

MVH Erik

Vikterna och fjädern är till för att ge tändsenställning när varvtalet ökar. Det går ju att göra en stum fördelare men då måste du senställa hela fördelaren för att få rätt tändning på höga varv = trött motor på låg och mellanvarv.

Bilar med elektrisk tändbox har stum fördelare, då har du tändförskjutning i styrboxen istället.

Tror inte några misständningsproblem beror på att fördelaren ändrar tändtidpunkt. Leta bestyckning, mekaniska fel, dåliga stift/kablar etc.

Halland
Här sen Feb 2008

Det är inte så att du har problem med soppan?

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Ja en stel fördelare kommer fungera dåligt med MSD 6al boxen, den förstärker enbart gnista såvitt jag vet..

Soppa ska jag kolla upp, har en bredbandslambda jag kan låna och kika!

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag provade med en annan soppapump som satt till gasen, en holleypump som ska klara 600hk förgasarhäst. Då missar den nästan ingenting alls.

Fick bara totalt 1 miss på 2 toppfartsrepor.

Dock regnade det ute, det kan ha bidragit också så jag måste testa igen vid solig väderlek!

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Rekord 2,2 har stum fördelare med Hallgivare. Varför använder du en moddad Volvofördelare?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
Jag provade med en annan soppapump som satt till gasen, en holleypump som ska klara 600hk förgasarhäst. Då missar den nästan ingenting alls.

Dock regnade det ute, det kan ha bidragit också så jag måste testa igen vid solig väderlek!

/Erik

oavsett om bestyckningen stämde bättre mot väder eller det var bränslepump så verkar du ju ha en riktning vad du ska åtgärda.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Rekord 2,2 har stum fördelare med Hallgivare. Varför använder du en moddad Volvofördelare?

Anledningen till moddad volvo var att jag köpte all tändning från tg motor, MSDbox fördelare, kablar osv.

Msd Boxen har ej ställbar tändkurva och då funkar det bättre med centrifugalreglering, det har volvofördelaran tillsammans med hallgivare.

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
erikjakan skrev:

/Erik

oavsett om bestyckningen stämde bättre mot väder eller det var bränslepump så verkar du ju ha en riktning vad du ska åtgärda.

Ja, jag börjar fundera på om Facetpumpen bottnar? Står ju 200+hk på roadsters webbshop..

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

erikjakan skrev:

Ja, jag börjar fundera på om Facetpumpen bottnar? Står ju 200+hk på roadsters webbshop..

Installera bränsletrycksmätare som du har uppsikt över medans du kör...

200+ hk beror extremt mycket på omständigheterna.
Spänning till pumpen..
Slangdimensioner, rördimensioner, tvära böjar?
Returledning?
Bränsletryck?
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Hur funkar avluftningen av flottörhusen på sånadär förgasare?? Jag hade liknande problem på en hoj en gång.. Märktes ingenting i lägre hastigheter men över 120 varvade den ingenting. Höll på att bli tokig.
Det visade sig sen att jag hade lyckats dra avluftningsslangarna från alla fyra flottörhus till ett ställe på hojen där det blev ett rätt skapligt undertryck, så den gick magrare och magrare ju fortare det gick.
Det kanske inte alls fungerar på samma sätt med såna förgasare du har men jag tyckte problemet kändes bekant så det var bäst att sticka in näsan ändå..

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
Rolle Scirocco skrev:
erikjakan skrev:

/Erik

och reklam har aldrig varit felvisande??? Nu tror jag inte det är det direkta problemet, läs även Gustavs inlägg ovanför. Att man med en pump på en viss motor kan generera +200 hästar (peak/kontinuerligt?) är ingen garanti att du får samma effekt på en annan motor.

Tex volvos röda motorer är törstigare än en alkis på sönda kväll, medans en modern 4ventilsmotor kanske ger 25% mer effekt vid samma mängd bränsle. Volvomotorn är inte dålig för det, bara inte bränsleekonomisk

Har du koll på lambdavärde när problemen uppstår?

En liten tur till någon rullande landsväg och en mätning och loggning av lambda kan vara en bra början. Kostar väl mellan en femhundring och en tusing beroende på om det ska testas flera gånger, justeras. Kan givetvis kosta mer men en enkel körning och eventuell snabbjustering för att kunna jobba vidare skulle jag tro är väl investerade pengar.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag pratade för nått år sen med en kille som hjälpt till och skruvat i en massa rallybilar (enbart oplar med cih motorer) och han nämnde då nått om att en han hjälpt hade stora problem med misständningar! Den killen hade provat de mesta, bl a volvo fördelare (jag kommer ihåg de eftersom ämnet handlade om hur pass bra Opel original delar fungerade och vad poängen eg var med att använda volvo saker)

Han blev av med problemet genom att byta till Opels brytarlösa tändsystem! Detta var ändå en 4cyl, 2.8 liters motor som genom en förstärkt valplåda och en ford 9"are brände ut 240hk på drivhjulen! De är ju ganska lätt att prova om man vill i alla fall

Regards, Johan Eriksson.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

tror oxå mer på sopparelaterat problem men för att få klart för sig en gång för alla om det är soppa eller tändning det är fel på kan man ju provisoriskt fiffla lite med fördelaren..
vrida den, stumma den, modda tändkurvan*, med eller utan msd-box, andra tändstift/elektrodavstånd, vad fan som helst egentligen borde ju ändra på misständningarna om det nu är tändningsrelaterat..

soppaproblem är ju lite mer vaga av sig i karaktären så ett sådant problem blir ju lite svårare att pinpointa..

* = vanligt vid E85-konvertering, kanske kan ge fördelar även vid bensindrift på en moddad motor..
rekommenderar att läsa på E85-forumet ifall ett sådant intresse finns..

1 besök senaste veckan (4400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande