| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering diffklump, fundering medbringare
|
767 besök totalt |
|
Håller på och skruvar bakaxel på min Nissan 200sx s13. Jag tror inte funderingen jag har är modellspecifik. Jag har haft isär allt, flyttat kronhjulet till en lamelldiff, fått ihop allt och kontrollerat så kronhjul och pinjong ligger rätt. Nu funderar jag lite på medbringarna och tyvärr tänkte jag inte på hur det såg ut innan. Ihop med lamelldiffen var det nya medbringare med som hade passande splines till nya diffen. På ena sidan går medbringaren lätt och helt in och på andra sidan går den trögare och jag får banka rätt hårt med plastklubban, där skulle jag vilja få in den ca 10 mm till för att det ska se vettigt ut, man ser lite av själva axeln nu. "Felet" motsvarar schimsningen i diffen där det sitter ett 5-6 mm schims på ena sidan. Känner man efter när splinesen greppar när man trycker in medbringaren i klumpen så bettar det 10 mm tidigare på den sidan som inte går helt in så det känns riktigt med splinesen. Jag har även provat att byta sida på medbringarna och då är felet likadant och på samma sida som innan. Tyvärr glömde jag kvar kameran i verkstaden så jag har inga bilder nu men någon kanske kan svara på om det är normalt att det ser ut så med medbringarna? _________________ VW Golf Alltrack -20 |
|
Jag har visat upp den för en gubbe som har skruvat mycket lådor och axlar och fått den godkänd, jag var tydligen både feg och överkänslig tyckte han. "Varför sitter inte den redan på bilen?"
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
767 besök totalt |