Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Teckna entusiastförsäkring?
3 besök senaste veckan (2287 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Tänkte teckna entusiastförsäkring nu när bilen fyllt 20.

Dom av er som har detta hur har ni gjort med frågorna:

- Fordonets skick
om man har glasfiberstolar, halvbur, andra dämpare, plasthuv mm är det "original" eller "Specialbyggt" som gäller ?

Motorns fabrikat
Trimmad eller original, var går gränsen?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

I vilket försäkringsbolag har du tänkt teckna?

Min se7en är försäkrad hos www.lansforsakringar.se
Dock så har jag hört att det inte går att teckna den försäkringen
numera....20 eller 25 års gräns på bilen.
En besiktnings man tittade på bilen samt några bilder lämnades in.

//Nisse

Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Bilsport och MCs entusiastförsäkring.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Bilsport och MCs försäkring; 'gäller inte om man kör bana (ja, så dumt är det).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Enligt villkoren verkar den gälla allt som inte är tävling eller träning inför tävling, dvs den gäller när det inte tas tid.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ice skrev:
Jodå, men inte när du kör bana (så fick jag det beskrivet för mig och så har jag tolkat villkoren, men inte lusläst på sistone, det kom nya för nåt år sen)
om de vill friskriva sig från ansvar om bilen siktats utanför allmän väg blir det ju lite jobbigt (gäller det i närtid eller för all historia).

Jag lyckades tom få ok att ha kollektivtrafik som "bruksbil" under ett par vintrar när jag inte hade nån annan bil i trafik.
Nu var de foton jag skickade med på bilen utan dekor och i besiktningsskick. Detta var 2005 iofs.

Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Jodå, men inte när du kör bana (så fick jag det beskrivet för mig och så har jag tolkat villkoren, men inte lusläst på sistone, det kom nya för nåt år sen)
om de vill friskriva sig från ansvar om bilen siktats utanför allmän väg blir det ju lite jobbigt (gäller det i närtid eller för all historia).

Jag lyckades tom få ok att ha kollektivtrafik som "bruksbil" under ett par vintrar när jag inte hade nån annan bil i trafik.
Nu var de foton jag skickade med på bilen utan dekor och i besiktningsskick. Detta var 2005 iofs.

Så har inte jag tolkat det och inte heller har dom uttryckt detta när jag frågat per telefon.
Värt att dubbelkolla!

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Villkoren är tydligen från halvårsskiftet (2010-07-01) http://www.bilsport-mc.com/GetFile/?id=3
Har inte lusläst men lite utdrag ur texten:
Citat:
3.3.1 Vagnskadeförsäkringen gäller inte
...
F) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former.

...
3.3.2 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former.
Jag hittar inga andra undantag som har med träning/tävlng att göra (tex vagnskadan gäller på väg till/från banan men inte där).
Trafikförsäkringens åtaganden sköts ju av förarlicens och Motortävlingsförsäkringen (egendomsskadan finns inte med). SMA har liknade upplägg.

Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ajaj, den hade jag missat

Jag ska kolla med dom igen, har för mig att dom har varit OK för PCS körningar tidigare.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dea skrev:

Jag ska kolla med dom igen, har för mig att dom har varit OK för PCS körningar tidigare.
Villkoren är ju generellt skrivna, klubbförsäkringar är ofta specialavtal (avsteg från 20år gammal etc).

Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Re:

Dea skrev:

Hej Andreas.

Jag har haft denna försäkring genom PCS och då gäller den på deras banmöten, inga andra.
Dessutom är det samma självrisk oavsett om det skett en skada på banmöte eller ute i trafiken. Besiktningen sker av utsedd besiktningsman från PCS och det bör inte vara några problem att få igenom din fina bil som entusiastfordon. Kolla min gamla biltråd så ser du att en bil inte behöver vara original för att komma åt denna försäkring, det viktiga är att den brukas och sköts om som det sig bör av en hobbybil. Jag siktar själv på denna försäkring nästa år då min bil fyller 20 (veteran i deras ögon men inte i vägverkets). Klart prisvärd och bra.

Gästrikland
Här sen Jan 2006

När det gäller Porsche är det 20-års gränsen som gäller för att få teckna entusiastdörsäkring?

Herr Falk nämner ovan eventuella 'avsteg' från detta. Finns det något sätt att entusiastförsäkra en nyare bil?

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

krämbulle skrev:
Herr Falk nämner ovan eventuella 'avsteg' från detta. Finns det något sätt att entusiastförsäkra en nyare bil?
Miataklubben har ett gammalt avtal som gör att du kan teckna en Bilsport/MC klubbförsäkring på en helt ny bil. Möjligen är premien lite närmare en vanlig helförsäkring i obygden än entusiastförsäkringen iofs (ungefär 3å5 per år för 120kkr värde i mitt fall). Men det är fortfarande 1000 mils begränsning osv.
om andra klubbar har andra avtal vet jag inte, men varför inte.

Skillnaderna mellan Klubb och entusiastförsäkring är ju lite flytande så jag tyckte det var lika bra att nämna att det inte alltid är så svartvitt och enkelt som det kan verka.

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
krämbulle skrev:
Miataklubben har ett gammalt avtal som gör att du kan teckna en Bilsport/MC klubbförsäkring på en helt ny bil. Möjligen är premien lite närmare en vanlig helförsäkring i obygden än entusiastförsäkringen iofs (ungefär 3å5 per år för 120kkr värde i mitt fall). Men det är fortfarande 1000 mils begränsning osv.
om andra klubbar har andra avtal vet jag inte, men varför inte.

Skillnaderna mellan Klubb och entusiastförsäkring är ju lite flytande så jag tyckte det var lika bra att nämna att det inte alltid är så svartvitt och enkelt som det kan verka.

okej! Det är ju en djungel det här med försäkringar.

Har förhoppningen att det kanske skulle gå att smyga in en entusiastförsäkring på en nyare bil av ovanstående märke, då försäkring i dagsläget är en betydande del av kostnaden för mitt entusiastbilsägande.

Tacksam om det är någon som vet vad som gäller Porsche!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Har kollat med Bilsport och MC och precis som Jocke skriver är PCS banmöten OK.

Jag tolkade hans svar (kolla själva för specifika banmöten, jag garanterar inget...) som att vanliga (utan tidtagning) banmöten även med andra klubbar inte är "tävlingsliknande former" eftersom det inte tas tid.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Allmänt banåkaforum
3 besök senaste veckan (2287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande