Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13   >>
10 besök senaste veckan (102252 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Sådär, då satt det nya toe-links där bak thumbs up

Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Ragnar skrev:

Se där ja, det är lite pill att få dit dem. Den bakre skruven sitter lite dumt till har jag för mig?

Har du mätt upp bumpsteer eller la du brickorna enligt rekomendation av Lotus?

RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Re:

Ragnar skrev:

Vilket kit köpte du,de där ser bra ut...
Behöver lite prylar till vintern
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Patrik> Den inre skruven på högersidan är väl kanske lite bökig att nå, men ärligt talat tycker jag det var väldigt lättmekat. Har ju iof varit i dessa trakter och skruvat några gånger tidigare, så handgreppen börjar väl förhoppningsvis sitta där...

För stunden körde jag på Lotus default-rekommendation. Steg två blir att faktiskt göra en hjulinställning på bilen, var tyvärr alldeles för länge sedan. Bumpsteer blir sedan prio tre.

Sammy> Det blev Eliseparts kit. Funderade en stund över Elise-shops bling-bling prylar, men hade lite svårt att motivera merkostnaden.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Sitter den verkligen fast med aluminium-popnitar?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Det som är nitat är bara ett värmeskydd för den inre leden. Katalysatorn sitter nämligen ganska nära. Själva leden sitter med den stora insexskruven i mitten, som i sin tur även går igenom länkarmens lagring och därefter låses med mutter på andra sidan.

De mer optimistiska britterna ser det som att värmeskyddet även sätter skruven i double shear. Nåja

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Ragnar skrev:

De mer optimistiska britterna ser det som att värmeskyddet även sätter skruven i double shear. Nåja

Haha engelsmän

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Riktigt länge sedan bilen fick smaka banåka, men härom veckan blev det iaf några (lugna) turistvarv runt ringen som del av årets europaäventyr.

Bristande lokalkännedom och full semesterpackning gjorde att tiderna blev därefter, men fortfarande kul att gasa runt några varv thumbs up

Alperna bjöd i vanlig ordning på trevliga vägar, även om vädret var sisådär.

Sen bidrar även TomTom till att en och annan kul väg hittas. Det här ansåg den t.ex. vara del av snabbaste vägen mellan Prag och Dresden. Nåja...

Bilen funkade annars som vanligt bra, trots att den vid det här laget rullat några miles...

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

Ragnar skrev:

Alperna bjöd i vanlig ordning på trevliga vägar, även om vädret var sisådär.

Ser kul ut med en elise i passen. Vilket pass är bilden tagen ifrån?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

david-o skrev:
Ser kul ut med en elise i passen. Vilket pass är bilden tagen ifrån?

Hmm... vi körde sträckningen Füssen-Landeck-St Moritz och sen nedåt Como. Vet inte vad det passet heter? Ganska nära Stelvio alltså, men det körde vi förra året...

Stockholm
Här sen Aug 2005

Snyggt jobbat. Ser fram emot att följa uppgraderingen av drivlinan.

Lotus Elan S4 1968
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Re:

Lindros skrev:

Är det en duratec på väg i via Rhyds nästan färdiga kitt ? Vild gissning thumbs up

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Lindros skrev:

Är det en duratec på väg i via Rhyds nästan färdiga kitt ? Vild gissning thumbs up

Nej, inte riktigt så vilda planer. Tänkte mer bygga en "lagom" K-series spis för att så småningom ersätta den som sitter där idag. Kör ju mycket, så det kan ju vara bra med en reservspis...

Har därför Ebay:at hem drivlinan från en MG ZR från 2002, dvs en sen EU3 160hp VVC-motor komplett med växellåda och lite kringprylar. Tänkte ha den som bas. Planen är inte helt låst varken vad gäller innehåll eller tajming, men jag har även en Piper 285H-kam liggande som passar VVC-toppen så det får väl bli att använda den...

Men men... än har inte paketet anlänt. Håller tummarna att inget strular thumbs up

Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:

Har därför Ebay:at hem drivlinan från en MG ZR från 2002, dvs en sen EU3 160hp VVC-motor komplett med växellåda och lite kringprylar. Tänkte ha den som bas. Planen är inte helt låst varken vad gäller innehåll eller tajming, men jag har även en Piper 285H-kam liggande som passar VVC-toppen så det får väl bli att använda den... Men men... än har inte paketet anlänt. Håller tummarna att inget strular thumbs

Kanon motor thumbs up är helnöjd med effekten jag har nu Motorn är grymt skön att köra med VVC karaktären.
Piffar men upp den med den täta låda, insug, lättat svänghjul, avgas är det helt klart en potent räser-maskin

Hur tar du hem den ?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Hur tar du hem den ?

Firman som sålde den fixar frakten på något sätt. Skulle kosta £220, vilket jag tyckte lät relativt rimligt.

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Kan ju uppdatera i motorfrågan...

Spisen dök upp i förra veckan:

Faktiskt oväntat seriöst inslagen. Stod i den där gallerpallen, försedd med trälock och inlindad i gott om plast. Hade mer förväntat mig den nedspänd på engångspall.... Kul att bli positivt överraskad thumbs up

Hur var motorn då? Jodå, verkar väl inte vara exakt samma exemplar som på bilden Ebay-annonsen, men tillverkningsdatum på alla komponenter verkar stämma med angivet årtal och växellådskoden (som är unik för MG ZR) stämmer också, så den är nog vad som angavs. Rent estetiskt var paketet ganska skitigt, men jag har inte hittat spår av några direkta läckage eller så. Miltalet är ju däremot lite svåruppskattat. Nåja, den ska ju ändå isär...

I dagsläget har jag inte kommit längre än att den nu står lite lätt strippad i sitt stativ.

Idag fick jag även lite annat godis som så småningom ska på:

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Snubblade över lite bildbevis på att bilen faktiskt fått se bana i år:

Åstorp
Här sen Jul 2004

Frun /flickvännen verkar ju gilla det..

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Ja, Eiffelbergen var populärt. Får hoppas vi kan ta oss dit igen! thumbs up

Av någon märklig anledning har jag alltid varit förtjust i det här med separata spjäll, så vaf-n... scratch that itch....

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Ragnar skrev:
separata spjäll...

thumbs up

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Så är det någon fart i vintermörkret? Mja, inget jättedrag. Lite händer det iaf.

Tyckte jag behövde lite mer reservdelar, så det blev ytterligare en pall från brittiska öarna:

Även denna gång en VVC-spis. Denna gång från en Rover 200 BRM. Det speciella med den är dock inte motor, utan lådan. B6BST. På Roverspråk betyder detta att den är tätstegad, men med en högre (numärt lägre) slutväxel än t.ex. Lotus Exige. Den har även Torsen-differential. Tanken var att den skulle kunna bli en lagom låda för gatkörning med någon banträff då och då.

Sen har jag åkt på lite huvudbry. När jag studerade mina båda "nya" topplock noterade jag att det ena av dom hade en intryckning från topplockspackningen, runt förbränningsrummet:

Då K-serien har rykte om sig att kunna överåldra topplocket så fick det således bli hårdhetsprovning av båda mina topplock.

Resultatet för toppen med intryckningen blev då såhär:

(Insugssidan nedåt, avgas uppåt)

Rover använder sig av en aluminiumlegering som heter LM25-TF. Vad jag förstår ska den efter värmebehandling ha en hårdhet på ~HV 110. Som synes har jag detta på den kalla sidan av toppen, men på den varma verkar materialet onekligen ha överåldrats.
Hur blev då resultaten för toppen som saknade intryckningar? Till min förvåning blev de i princip samma som för toppen ovan. Båda topparna verkar således ha åldrats på ungefär samma sätt.
Den skillnad som finns på dom är typen av topplockpackning som använts. Toppen utan intryckningar har använt en senare topplockspackning som säljs i kombination med ett stålshim som läggs mellan cylinderhuvud och topplockspackning. Frågan blir då om denna typ av packning kan fungera som räddning även för toppen med intryckningar...? (efter planing då, såklart...)

Hmmm... klurandet fortsätter...

Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13   >>
10 besök senaste veckan (102252 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande