| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Katalycator hos racebil?
|
872 besök totalt |
|
Katalycator hos racebil?
Hej efter att ha suttit och ögnat igenom SBF tekniska regelemente pärm från perm så återstår ändå lite frågor framför allt förande kat. Jag planerar att köra en dieselbil och den sedvanliga racekaten är av fel typ för att åka med diesel. Dieselmotorn arbetar med ett sådant luftöverskott att en vanlig katalycator aldrig skulle tända och om den väl gör det brinna upp. Dieselbilar brukar gå med ett lambda på 1,2-4 ungefär. orginal kattar brukar efter X antal 1000 mil betså av en sotklump. Härvid undrar jag då, måste jag som dieselbilsåkare ha kat? Hur gör alla andra som åker diesel? Ny katalycator av originaltyp är ju en avsevärd investering. Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
|
Reglerna ger ju bara undantag för tvåtaktare i texten, med Diesel kan väl anses vara tvåtaktsbränsle med 100% olja
De som kört med diesel nyligen har säkert aktuella fakta. Regeltexter säger ju inte allt, dispenser och annat finns ju inte med. Vagnboksbesiktare och SBFs kansli borde kunna svara utan omsvep. |
![]() |
Skruva banåkabil
Katalycator hos racebil?
|
872 besök totalt |