Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil till min gamla?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (23349 totalt)
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
"Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil til

Jag har fått nåt intermittent fel med laddningen på Monzan, vilket resulterar i att jag ibland inte kommer igång (batteri urladdat) efter att ha stannat.

Jag har alltid (numera) med ordentliga startkablar, men hur är det; är det "farligt" för nya bilar att ge starthjälp mha kablar?? och är det likadant vice versa, dvs kan jag ställa till nåt om jag ger starthjälp till en nyare bil?

Jag tycker att det pratas en hel del om detta "problem".

Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Vad har ny/gammal bil med saken att göra? Förutsätter att du har 12V i bilen?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: "Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil

Flertalet nya bilar går ej att kabla igång. Andra hållet ska väl inte vara något problem?

Halland
Här sen Feb 2008

Jag har varit med om att det slagit ut elektroniken.
BMW 5-serie som gav starthjälp till en ennan bil.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Spelwilly skrev:
Det är väl en del av "the Premium Experience"?

För låg spänning (för djupa dippar)?
Är det en sån som måste "backupas" innan du kan byta batteri (annars måste den hårdbootas av verkstad)?

Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Re:

Niklas Falk skrev:
Spelwilly skrev:
Det är väl en del av "the Premium Experience"?

För låg spänning (för djupa dippar)?
Är det en sån som måste "backupas" innan du kan byta batteri (annars måste den hårdbootas av verkstad)?

Japp
Men hårdbootningen hjälpte inte utan fick byta styrboxen.

Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Där ser man, var helt nytt för mig!

Men det måste vara alldeles sprillans nya bilar av premiumsort då, de flesta bilar händer ju inget om man kopplar bort batteriet mer än att möjligen radion måste programmeras om ifall man har en sån.

Halland
Här sen Feb 2008

Varit med om Audi bilar som gått ner i något konstgt läge och släckt ner instrumen t.ex tankmätare och varvräknare och lite andra grejor. Tydligen måste man återställa dem genom att ta bort batteripolen i 30 sekunder.

Citera
C

Här sen Feb 2003

Har sett detta fenomen hundratals ggr tyvärr. Nya bilar ska man inte kabla igång med. Allt möjligt konstigt händer eller händer inte då. Rena rama lotteriet. En 5:serie går det att kabla igång med, en annan inte. Samma sak med en E-klass, Audi 8:serie, BMW 3 serie osv osv. Har bilen canbus så är detr risk vad jag förstått. Kabla igång med en gammal bil, ett separat batteri eller en booster.

mvh C

Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

C skrev:
Har sett detta fenomen hundratals ggr tyvärr. Nya bilar ska man inte kabla igång med.

Då finns det alltså fog för att man kanske ska vara lite försiktig med vem man ber om starthjälp när man står där med startkablarna och viftar...

Men det verkar vara ett minst sagt luddigt område detta om vad som gäller...

Hittade detta i en folder från Tudor som heter "Startbatteriets konstruktion och funktion"

5. Starta bilen med det urladdade batteriet.
om inte bilen genast startar, och hjälpbatteriet sitter i en annan bil, avbryt startförsöket och koppla ifrån kablarna. Starta sedan hjälpbilen igen och kör motorn på högt varvtal i några minuter, så att generatorn
levererar mycket ström. Därefter kan du prova igen Det är viktigt att kablarna kopplas ifrån, eftersom dagens bilar är utrustade med känslig elektronik som lätt kan skadas av en överspänning. Bilens säkringar
är så kallade "tröga" och reagerar inte snabbt nog. Det kan resultera i en diskussion om vem som har ansvaret för eventuell förstörelse av bilens elektronik.

6. När motorn på bilen med det urladdade batteriet går normalt, plockas startkablarna av i motsatt ordning. Nya bilar är utrustade med avancerad elektronik, som är känslig för överspänning. Tudor rekommenderar därför startkablar med inbyggt överspänningsskydd.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Problemet uppstår väl om man kopplar ifrån kablarna medans bilarna fortfarande går?

BMW 330i -05
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Ett av problemen med nyare bilar är väl att generatorn styrs väldigt noga och en enhet måste begära ström innan en belastning sätts på, t ex så begär en ECU extra ström innan el-bakrutan eller liknande sätts på. Knappen går ju bara in till en ECU och är normalt aldrig kopplad direkt till en förbrukare.

om man då försöker starta en annan bil så blir det en stor belastning utan att någon enhet begärt ström vilket kan tas som fel av elektroniken.
Skulle bilen klara detta och kanske skruva upp strömmen från generatorn för att hålla spänningen så blir det en kraftig spänningstopp då startkabeln tas bort och det inte finns nån förbrukare längre...

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

"Styrd" generator? Hur menar du då?

BMW 330i -05
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Borde det isåfall inte räcka med att man stänger av "donatorbilen" så fort "problembilen" är startad innan man kopplar ur något?

08
Här sen Apr 2005

Re:

-------------

Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Re:

David Lundin skrev:
Borde det isåfall inte räcka med att man stänger av "donatorbilen" så fort "problembilen" är startad innan man kopplar ur något?

Eller dumt att chansa, vad vet jag

Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Kollade i hustruns Suzuki Swift 2006, där gäller "standardförfarandet":

(Kul formulering, "När du tjuvstartar bilen ska du göra på följande sätt..." )

Ja, jag vet denna bil är varken "ny" eller "hi-tech" (även om just denna har VVT! )

Vore kul att se vad det står i tex ovan nämnda BMW:s handbok?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Bli inte sur om en taxichaufför nekar dig starthjälp, har hänt att taxametrar har gått sönder pga detta. En taxameter kostar från 20 000 kr och uppåt...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Peter olesen skrev:
Ett av problemen med nyare bilar är väl att generatorn styrs väldigt noga och en enhet måste begära ström innan en belastning sätts på, t ex så begär en ECU extra ström innan el-bakrutan eller liknande sätts på. Knappen går ju bara in till en ECU och är normalt aldrig kopplad direkt till en förbrukare.

om man då försöker starta en annan bil så blir det en stor belastning utan att någon enhet begärt ström vilket kan tas som fel av elektroniken.
Skulle bilen klara detta och kanske skruva upp strömmen från generatorn för att hålla spänningen så blir det en kraftig spänningstopp då startkabeln tas bort och det inte finns nån förbrukare längre...

Det här låter som en rimmlig förklaring faktiskt.

Jag använder bara gammal donatorbil att kabla ifrån, separat batteri eller booster numera.. Det är inte så svårt att låta bli om man "planerar" lite eller står ut med att det tar längre tid att hitta något att starta med.

mvh C

Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
"Styrd" generator? Hur menar du då?

Man styr magnetiseringen så att man kan reglera spänning/ström...

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har inte haft några problem mellan mina bilar, Focus II och BMW E61. Båda har behövt hjälp ibland av varandra.

Skruva banåkabil
"Farligt" ge laddning mha kablar från ny bil till min gamla?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (23349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande