| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur skall difframperna monteras + mera...
|
1579 besök totalt |
|
Har ju raserat kronhjul o pinjong i min bakdiff totalt på senaste tävlingen. Nu fått nya delar... men dum som jag är så glömde jag markera hur delarna satt inne i diffen: Så här sitter diffen Den snurrar som markerat med den blåa pilen:
Skall ramperna (eller vad de nu heter) sitta så här ? Eller på andra hållet ?
Sedan lamellerna... där är 12 lameller: 2 st lamellplattor utan spår i 4st med svängda spår i 6st med solfjäder spår i.
Där är ju ett "virvlande" spår i dessa sista 4 plattorna, hur skall de då sitta ? De yttersta är bara ett par plattor utan spår i alls, kan jag "blästra" dessa för bättre ingrepp ? Denna bilden visar lite hur grejjerna sitter ihop: men inte exakt:, går ju inte att urskulja på skissen hur ramper, lammeller, skall sitta. På skissen heter ju även ramperna likadanr fast de är spegelvända emot varandra.
Sedan en diffoljefråga: om nu mina lameller är slitna som jag befarar (nya kostar cirka 12000kr på Mitsubishi) Så undrar jag om jag dels köpen Diffiolja med LS-tillsats, men utöverdetta kan hälla i en sådan liten halvdecilitersflaska med extra tillsats för LS ? kommer det göra nån skillnad ? Har även läst om BMWdiffarnas ramper med olika vinklar, här på rejsa, går det att fräsa av på mina ramper för att göra så att diffen bromsar mera ?... Isf, hur ? mvh Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Ramperna ser ju lite knepiga ut. De Opeldiffar (ZF) som jag skruvat med har ramper som är symmetriska, de fungerar alltså både på acc och broms.
Dina ramper kanske bara ska funka på acc? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Det är ju en rallybil i grund & botten, men som du berättar är väl min diff en 1-way typ =? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
1 way ja, min 1,5 way har en flackare lutning vid acceleration och en brantare vid broms, det är det som gör att den låser mer vid acc. Men att det bara är till att slipa till dem tror jag inte.
Så som du håller ramperna sitter de på min i alla fall. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Då kan de väl omöjligt sitta annorlunda i min diff väl ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Bromsen har inget med diffbromsen at göra...
Tänkte det var bäst att fråga då drifting verkar vara ganska långt ifrån det normala för en racebil. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
diffen vill jag skall bromsa vid gaspådrag, borde väl vara så iaf ? (ja se, jag kan ju inget om det) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1579 besök totalt |