Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
2 besök senaste veckan (4080 totalt) |
2010-08-07 MSCC KM4 Minnesberg
![]() Trevlig tillställning som vanligt! Avspänd sommarstämning bland deltagarna och byborna var med i år högsta grad med korv-och fikastånd ![]() Började dagen kl 05.00 från Kullavik och var framme och lastade av kl 08.00. Morgonkaffe och förarmöte, en provkörning av backen 09.15 och sedan var det bara att åka fram till kl 14.30. Mycket effektivt arrangerat av MSCC som vanligt utan dödtider och många hann med sju åk. ![]() Snabbprepp bilen i veckan, det vanliga med oljebyte, filter, växellådsolja, luftat bromsar. Generatorfäste fixat, krånglande elsystem fixat, alla tidigare störande misständningar var nu som bortblåsta. Bilen gick perfekt vid test. Kikade i "facit" men såg jag bara hade Miata-inställningar för Minnesberg. Men grävde ändå djupare och hittade till slut inställningar för bilen enl rejält gamla Jeguar-data för backen. 17C och relativt hög luftfuktighet, vått en bit i kurvan. Bansättning som sagt lite annorlunda, nu inifrån ut i första chikan, andra slutchikan utifrån in. Såg snabbare ut och var det jämfört i fjol. Första åk var en test men rätt ok. Andra åket blev en upprepning och jag insåg det måste gå fortare ![]() ![]() ![]() Det blev varmare och varmare under dagen, bortåt 25 C till slut och sjätte åket var det ännu mer grepp pga lagt gummi i starten, ännu mer fart överallt men det kändes ändå som det var skapligt med marginaler kvar. Räckte tydligen till hyfsat i klassen (tider finns på MSCC hemsida. Tyvärr hade jag bråttom iväg pga sociala förpliktelser och fick skippa ett sjunde åk. Bilen min om än gammal gick bra, motorn drog fint utan misständningar och nytvättade luftfilter hade nog släpp några hästar?? Inga incidenter tror jag under dagen utom en tur ut i åkern för någon men inga skador utom på rågen. Var rätt nöjd med dagen, även om det alltid skulle gått åka fortare. Och kul blandning bilar, många åkte fort. Henric Månsson satt fin tid då han till slut lyckades undvika skjuta koner ![]() Suveränt arrangerat av MSCC, tack till alla funktionärer! Minnesberg om med kort körtid är en unik tävling och ett mycket trevligt sommararrangemang. Hoppas det kan få fortsätta. Jag hann med mina social plikter på vägen upp och kunde till slut avsluta den långa dagen kl 21.00 med bastu och en underbar kvällssimtur i havet i Kullavik. Lätt somna sedan... ![]() Hhar några få bilder och lägger upp dem senare. Men såg andra fotografer var i farten som kanske kan lägga upp fler bilder. _________________ Jan-Erling Rydquist |
Första gången backtävling och Minnesberg för mig, utan referenser fick dagen därför bli mest en skön dag. Kul med något annorlunda, att "depån" var välbesökt gav en intim tillställning.
Efter att perfekt ha prickat tidtagarutrustningen vi målgången i 4 rundan begav jag mig (som första, men inte sista, ekipage ) ut en tur i sädesfälten. Jag är mycket glad för att diket var obefintligt både på ut- och hemresan...utöver en hemtrevlig doft av nybakat kom man ur detta utan skador! Dagen toppades med att skjutsa bybornas jublande barn uppför banan! En lyckad dag även om jag inte åstadkom några anmärkningsvärda resultat. Grattis till Pierre som tog prisplats trots punkan! /Klas När som sädesfälten böja sig för vinden... _________________ Klas Hansson-Gladh |
![]() Några bilder snabbt tagna med min fickkamera så kvaliteten måttlig. Men förmedlar kanske lite av atmosfären ändå. ![]() ![]() Startlinjen, greppet blev bättre efterhand med mer gummi i asfalten ![]() Snabba bilar, Caterham och Westfield, Roadsport A resp RS ![]() Lunchpaus med viss garden party-stämning. Minnesberg levde upp för några timmar ![]() Livlig trafik på bygatan ![]() Lotus Elite är en sportvagnsklassiker ![]() Heikki löste korsord i väntan på start ![]() Ahrens fick lite extra mekjobbb, lagade en akut slangläcka ![]() Fighting face på en 944 ![]() Många varianter på Se7en deltog i Roadsport A ![]() Givetvis många Miator i Roadsport C ![]() En nybyggd mycket fin Westfield dök upp bland de rätt många åskådarna ![]() Min egen Jeguar-87 i lineup _________________ Jan-Erling Rydquist |
Håller med om att det var en riktigt trevlig tävling
![]() Det flöt på bra hela tiden också så det blev inte så mycket dötid som det var sist jag var med för 5-6 år sen. Kul att kunna titta på bilar och prata lite med sportvagnskompisar medan man väntade på att få köra. Det var som sagt många som körde fort men jag är särskilt imponerad av MGF:en i Roadsport C, han fick en riktigt bra tid om man ser till att han åkte med 120hk och drygt 1000kg ![]() Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
Även om det inte gick så bra för mig
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tidlistorna ligger uppe på http://mscc.se/km_resultat/2010/km41 ![]() om någon är intresserad har jag skrivit en racerapport i min blogg. Edit: uppdaterade länken.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
KM4 Minnesberg
Här kommer en liten Racerapport från KM4 Minnesberg Roadsport A Bra väder vid avfärden från oxie, tog väl en 13-14 minuter till Minnesberg hemifrån. Bilen känns pigg (som vanligt) vid färden, jag glider in ifrån rondellen 101 - 108 vägarna och kommer in "bakvägen" till Minnesbergsbacken. Stannar på toppen och hjälper Po Håkansson med tidtagningsutrustningen. Ner i "depån", lte surr med övriga deltagare och sedan förarmöte. Körningen drog igång strax efter nio Jag åkte sju åk och fick till en bästa tid som räckte till en fjärdeplats, slagen av Henic Månsson 24.994, Jan Erling Rydqvist 25.843, Bo Johansson 26.241 och jag med 26.308 dvs 5 hundradelar ifrån tredjeplatsen. Jag missade en växel i fjärde åket som troligen hade blivit mitt bästa, men det är bara att gratulera mina medtävlare. Ser ut som jag har en sammanlagd andra placering i 2010 års KM Körde av gaswiren vid publikåkningen och fick halta runt på 108an med en pinne i förgasarna så jag fick hög tomgång, saknade verktyg till tomgångsskruven. En kanondag Depåbilder finns på MSCCs hemsida http://www.mscc.se/album/index.php?s Måste lägga till ett stort tack till mina kolleger i KMorg (gänget som ordnar klubbmästerskapen i MSCC) Många gör heroiska insatser, nämner några, Fredrik som ordnar transport av Sexpackdäcken till och från Backen, i år fick han köra flera rundor från Gislöv för att få med allt, Po som ordnar mycket av övrigt ex tidtagning, samordning, tävlingsledning Mats Ek domare Magnus Nergaard (mannen med däcksstöttan i starten) Michael Persson med hjälpare som fixar besiktningen av bilarna, koner, avspärrningar, radioapparater, funktionärsmat SBF kontakter, polistillstånd, kontakter med vägföreningen i Minnesberg är andra saker som fixas Tackar alla övriga om jag glömt någon Tackar alla övriga funktionärer som troget ställer upp, ordnade av undertecknad. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
![]() ![]() Men oavsett det så var det en otroligt fin dag. Möjligheten åka en backtävling är också unik, man får ta sig långt upp i Sverige annars. Och den fina miljön i Minnesberg är verkligen speciell, lite av "Midsomer" över det hela ![]() Får glädjas åt tiden jag fick ihop, var ju av div plikter tvungen att åka hemåt innan jag fått kläm på tiderna på sista åken. Men att till slut bli 2:a bland de övriga raska A-åkarna var betydligt mer än jag trodde bilen om. Min gamla "Super Sprint" Kent-motor på nu dryga 1,6L är ju annars inte så mycket att komma med i Roadsport A. Men i Jeguaren resulterar det ändå i en hyggligt låg vikt. Och med en hyfsat stegad låda och fet momentkurva ihop med chassit som har bra balans så fungerar bilen ännu någorlunda i sprintaktiga insatser. Men ska bilen (som nu är "myndig", fyllde 21 år nyligen) gå på bana igen krävs det sedan länge mycket mycket mer. Mina år med att åka Miata i Roadsport C gav ju rejält glapp i utvecklingen av se7en-bilen....Så min Zetec-motor som står och väntar i garaget måste nog tryckas in snart ![]() Vad gäller racet så insåg jag snabbt sedan tidigare åk uppför Minnesbergsbacken att i varje fall för min del en hygglig tid skulle hänga helt på farten man får med sig ut ur första chikanen. Så jag letade i första hand rakaste väg igenom där, hittade efterhand ett minst sagt avigt ingångspår som gav tidig möjlighet gå på för fullt. Sedan gällde det bara hänga i resten och försöka få bra fart igenom slutchikanen. ![]() ![]() ![]() Återigen stort tack till MSCC och alla organsiatörer och funktionärer ![]() _________________ Jan-Erling Rydquist |
![]() |
Eftersnack
![]() |
2 besök senaste veckan (4080 totalt) |