| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Synpunkter på detta avgassystem
|
1671 besök totalt |
|
Ser inte pilen
Ser rätt hemsk ut om du frågar mig, men ut hittar det nog. Går ju alltid att kapa och göra om, men det kanske inte är tanken när man handle nytt..
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||
|
Varför 1 rör & sen gå ut i 2 med ökad area ?
Jag skulle vilja haft 2 rör för att sen gå ihop i 1 lite grörvre. För att hålla uppe flödet allteftersom avgaserna svalnar av. Det finns ju ingen tempraturhöjande KAT på vägen. Längden där det går 2 rör bestämms av vilken avstämmning man vill ha på returpulsen som uppkommer vid areaföränindringen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Jag som tyckte pilen var ganska tydlig
Anledningen till att systemet ser ut som det gör är att det är en kopia på ett amg-system. Grenröret är 4-2, sen kommer systemet på bilden och drar ihop till ett och sen ut till två igen. sista dämparen är enkelpipig igen, så efter att det gått in dubbla rör i mittdämparen så går det bara ut ett enkelt rör till slutdämparen _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re:
Det ser ut som gaserna träffar ett runt parti vilket inte är helt fel flödesmässigt, även om det som på bilden ser väl tight ut. De två rören har olika längd vilket gör att jag skulle vilja se hela den efterföljande konstruktionen eftersom detta kan ha en viss frekvensutjämnande effekt. Det hela ska ju passa på bilen åxå så detta hänsyn måste med i bilden. Jag tror inte att det är just där vid pilen som ett sånt här system skulle ha sitt flödes problem, men det kan jag inte avgöra så här. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Det verkar vara just så att dom låter avgaserna gå in på två ställen i dämparenheten för att på så sätt få in samma puls i olika fas av flödeskanalen i dämparen. Sen har vi att den typen av dämpare är rätt turbulenta invändig i sig själva då dem är mest byggda med tanke på fasning av pulser.
Men jag vet inte om man skall ta för hårt på flödet i sådana här fall och hoppas mer på att tillverkaren gått en passande balansgång. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Påminner lite om grenrören på Ferrari Enzo.
Ser inte helt optimalt ut men funkar säkert. Har lite svårt att förstå varför man kör ett 4-2-1 grenrör , för at sen gå 1-2, 2-1 och sen 1-2 igen i slutdämparen. Areaändringar tenderar att skapa flödesförluster men också reflektioner. På en 4 cylindrig vill man ha separation mellan cylinder paren 1-4 och 2-3, detta gör att vissa bilar har dubbla katalysatorer för att kunna få katalysatorerna tillräckligt nära motorn men ändå ett bra grenrör. Att tidigt dra ihop alla till ett rör tidigt känns lite konstigt, enda anledningen jag kan tänka mig är att det är lättare att få plats med två mindre rör än ett dubbelt på vissa ställen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Synpunkter på detta avgassystem
|
1671 besök totalt |