Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 -95 Räserkombi? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (34657 totalt) |
Inte, köper jag en sedan inte.. Ja, ni hörde rätt, jag har blivit svensson
Bilen är en Amerikaimport (inte lika hårda avgasvärden) som har gått 17.000mil och denna är somsagt turn-key, varit ute igår och idag och gasat lite, och det känns underbart! Vi tar en speclista på vad som sitter på bilen nu: Motor: Nyrenvoerat block (500mil) 81,4mm venolia kolvar h-profil stakar Glt kamaxlar glt spjäll nyare insug som är omsvetsat orginalfuelrail moddad för oem uteseende rosenkrantz Wastegate Borg warner turbo (fullt ladd vid 3800) uppfräst vevhusvent 620cc spridare Växellåda: AWD innehåll D5 lamell sachs 707 tryckplatta Quaife torsendiff Chassi: D2 coilovers Som ni ser så är det chassisidan som ska göras om till vintern.. Kaross: Valsade skärmkanter runtom nylackade skärmar scoop på huven Vad som komma skall: Ny huv för diskretare look flytta luftfiltret Sätta upp den medföljande främre subframen med stumma bussningar införskaffa hårdare motorkuddar tillverka rörbärarmar fram ( kanske flytta ut dom lite för mer camber, nån som vet hur mycket som går?) tillverka en knivkrängare bak, sitter ingen alls nu om jag förstått rätt? Byta ut bromsarna mot något trevligare. några trevliga fälgar till r-däcken, nya Image kanske Bygga en Catchtank ist för Trocaderon som sitter där nu =) Somsagt, jag har med en annan subframe + länkarmar, så detta kommer byggas vid sidan av och så kan jag bara slänga upp allting sen, samtidigt som jag kör och njuter av bilen "stora" modifikationerna blir till vintern, ska inte spåra ur En bild på bilen från en körning med förra ägaren: På (klistrad) Strip har bilen gått 7,9s /201 m med slicks.. Barnstolen sitter i baksätet nu och jag och olivia har varit på fika hos Asse, den fick nog nästan godkänt _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Haha jag börja fundera om det inte var en Volvo du skaffat när du skrev i auditråden, visst var det ju det.
Ska bli kul och se vad du hittar på med chassit, köpte mig en 855 Turbo jag med för någon vecka sedan. Här finns förresten lite godis. http://mpre.se/800.html Vad tycker du om D2 grejerna? _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||
Jo visst var det en volvo det blev..
Tackar för länken, kanske finns nåt man kan köpa, eller använda ideér av, bygger ju det mesta själv.. =) Meksuget har kommit tillbaka stooooort nu när man börjat på ny bil, slängde ihop ett nytt övre motorfäste idag, orginalet är ju rappel, däremot har tidigare ägare stumsvetsat bussningen i motorn, så denna ska bytas ut mot powerflexbussningen som ligger i garaget, för S*TAN vad det flyttade in oljud i kupén nu, motorn rörde sig ingenting med nya fästet Kommer troligvis lite bilder imorgon, polaren var med och fotade, men jag fick med mig kameran hem och har ingen kabel > _________________ A l e x l i n d a h l |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Vi får se om Asse lyckas smussla in mig någonstans annars blir det väl nästa år tänker jag. Det sitter Diamondback däck och Ebc greenstuff belägg på bilen, men detta läser ni inte... _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Humm, tränade starter idag, måste nog införskaffa hårdare motorkuddar...
Nån som vill köpa 3ans drev? Rasade den halv 7 i eftermiddags.. körde 2,5mil hem i 50km/h, med sjuka missljud, sen rev isär Tack som fan Asse för hjälpen In action, eller nått :P Ringa volvo och kolla prisuppgift på nya drev till 3ans växel imorgon, har man tur sitter den ihop till helgen igen.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
nej, men har inte hunnit byggt nån väghållning så det blir mest busa lite nu i början, till nästa säsong blir det ut på banorna, när man har något att svänga med, om du förstår vad jag menar Lådan rasade (troligtvis) pga. att jag jag hade 5000rpm / 3ans växel över ett liten upphöjning, då började diffen leta fäste och blev en hög momentpeak där i kombination med mjuka motorkuddar ( som ska bytas mot hårda diton) Samtidigt ikväll åker en ny subframe upp med stumma bussningar _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Inte något mer kört iår, Mr murphy förföljer mig..
Vevlagerras på 5ans cyl :thumbdown: Förra ägaren tycker detta år tråkigt och ska hjälpa mig med motorn i vinter, även jag vet att denna bil fungerat klockrent år efter år, bara murphy som är med mig Iaf, så väghållningen kommer få vänta lite.. Detta kommer först hända: Ny vevaxel ska rivas ur ett block Nya ramlager nya vevlager nya packningar/packboxar Ny oljeretur från turbo Horna cylindrar och mäta upp kolvringsgapet ARP bult till toppen byta ut lite vacuumslangar Catchtank till vevhusventen med riktigt filter samt åter-rinning. Några totalt ointressanta mekbilder så man får upp några bilder i denna tråd :lol: Innan man började riva, Notera det hemmabyggda övre motorfästet, stumt :thumbup: Rivningsdags, gäller att hålla humöret uppe, Förra ägaren till vänster och jag till höger Sen var man tvungen att fixa lite underhållning i verkstan, 32" tv, dator 2 kanals ljudsystem och bredband, lite bilfilmer och spotify som bakgrund är väl helt okej? :lol: Kinnby, notera bakgrundsbilden _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Lite bilder på saker som gjorts...
Somsagt, gillar att tillverka delar själv Först en bättre bild på motorfästet jag byggde: Sen tager man ett stycke 3mm plåt Borrar 3st 10,5mm hål Borrar ett 114mm hål, som förövrigt inte alls var roligt att köra med hålsåg när jag inte fick upp plåten i pelarborren :evil: Sen gör man några fler plåtbitar med obligatorsiska lättningshål Sen renskär man allt och svetsar ihop, dock ska det renskäras nere i vänstra hörnet innan den åker på pulverlack :thumbup: och givetvis ska en till identisk tillverkas för andra sidan _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Fjäderbensstaget blev klart i fredags, men bilder kommer nu
Nu ska bara plattorna + staget lackas (svart pulverlack) Har även Svetsat ihop en catchtank till oljan som jag glömt att ta bilder på, men det kommer Själva motorn kommer börja rivas om några veckor, behöver ha bilen rullbar ett tag till _________________ A l e x l i n d a h l |
||
fortsätter med min novell
Catchtanken börjar bli klar, ska bara i med en AN10 anslutning och en urtappningsplugg. tanken har skiljeplåtar inuti så inte oljan skvätter genom filtret Var dessvärre inte vän med TIGen idag, skakade som ett asplöv Nån dålig mobilbild.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Jadu
Jorå, planer smids i skallen.. Har en Seat som står i verkstan och ska få lite jobb gjort på sig först, så volvon får hänga på lyften ett tag till, den ska ju inte ut föräns nästa vår trots allt det är ju trots allt långt kvar dit, just för stunden Så just för stunden ser det ut såhär: _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Här har det hänt grejer
I win monterade isär topp och block för att se hur det såg ut på 5ans cyl, insugsventilerna ska bytas, dom har varit i och slagit lite i kolvarna.. dom håller tätt men byter dom för säkerhets skull ändå Tack asse för lånet av motorlyft! Somsagt, Hmm!! saknas något här.. Sen har bilen fått sig en "hösttvätt" in och utvändigt, invändigt har jag kört med en Pro-aqua dammsugare och En "tornado" maskin (såna som används på ex Mr.cap) så nu är den fin också Så nu ska man bara beställa lite saker så ska maskinen ihop igen. hittat massa trevliga väghållningspryttlar också, men nu får jag koncentrera mig på motorn först _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 -95 Räserkombi? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (34657 totalt) |