Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -73 Hjulupphängningsfunderingar...
<<   1, 2
19519 besök totalt
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Re:

Henke Nilsson skrev:
Men va fan, trodde jag skulle va ensam om val av m60 som drivkälla i en 240z men tydligen inte.


Blev så när min kompis skulle vara med i projektet, han är lite BMW-frälst!

Henke Nilsson skrev:
...men min tanke är att regga med m60b30 som jag har ståendes och sedan byta till b40 efter reggningen.

Är så vi har tänkt göra också!

Vad kommer du att köra med för låda?
Vi tänkte använda E36M3/525TDS låda och bygga nytt svep mot motorn.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38



Hej.

Jag kommer använda orginallådan från min 530 då den va manuell tror den lådan heter S5D-310Z, finns ju en 6växlad låda med som satt i manuella 540 den kanske vore något.

Ser fram emot bilder på motorbygget.

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Har skissat och räknat en del på hjulupphängningen fram, vad tror den samlade expertisen om följande:



Spårviddsförändringen och RC håller sig inom bra värden (enligt min uppfattning), medans camberkompensationen blir lite dålig (för dålig?)
Camber enligt skissen är mer "gat" setup än "ban" setup

De nedre rambenen är spikade medans de övriga måtten går att ändra en del (övre rambenen bör dock inte sitta tätare om motorn ska få plats)
Är det något som ser uppenbart fel ut?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Re:

Henke Nilsson skrev:
...finns ju en 6växlad låda med som satt i manuella 540 den kanske vore något.


Den är onödigt tung och jag tror inte vi behöver 6 växlar.

Henke Nilsson skrev:
Ser fram emot bilder på motorbygget.


Är tyvärr inte så mycket "motorbygge" just nu då det är så mycket annat som är viktigare att få till!
Kommer dock snart att börja bygga grenrör.
Blir ett dubbelt 4 till 1 system med jämn tändföljd, dvs cyl 1,4 och 6,7 dras till samma kollektor och 5,8 och 2,3 till andra kollektorn.
oljetråget bli nytt och anpassas för torrsumpspumpen som har två sugsteg.
Blir även ett specialsvänghjul med 184mm koppling, låg vikt och liten diameter på svänghjulet (för att få motorn närmare backen) är anledningen till det.
...men allt detta är fortfarande i designstadiet...

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
adio
Lidköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hur går det med bilen inga uppdateringar på länge.
Lite sugen på ett liknande projekt.

_________________
Johan Claesson
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Det går framåt... men med en fart som inte skulle göra en snigel avundsjuk direkt!

Vi har köpt på oss en 530 med 4 liters motor i + originalmotorn på 3 liter och med extra trimchip till båda motorerna.
Så just nu är det slakt av en BMW som står på agendan!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156



Hur går det Roger? Blir det någon bil av detta? Spännande bygge i alla fall!

_________________
Olle Bergström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator



Vad jag skulle försöka göra är att bygga in justermöligheter.
Tex höja/sänka rc,
Tex öka camberkompen, titta lite snabbt. Minska övre bärarmslängden med tex 50mm
Även titta på antidyk mm

Var skall stötdämpare/fjäder sitta?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13234



Som referens:

Här är min framvagn



Kommer inte ihåg i huvudet exakt, men camberkomp är 0,5/grad roll vill jag minnas. RC rör sig inte många millimetrar vid roll och spårvidd är också väldigt liten.
Räknar med 50mm in- och 50mm utfjädring.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13234



Som fuling säger hade du kunnat korta övre lite (eller förlänga undre).
Om du sänker övre infästningen något kommer du få bättre camberkompensation. thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14006



Här är en tråd som borde uppdateras!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758


Trådstartare
Det har du alldeles rätt i...
Ska se om jag hittar lite foton! Det finns ju numera nånting som liknar hjulupphängning monterat på bilen

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -73 Hjulupphängningsfunderingar...
<<   1, 2
19519 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande