Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 19519 besök totalt |
Re:
Blev så när min kompis skulle vara med i projektet, han är lite BMW-frälst!
Är så vi har tänkt göra också! ![]() Vad kommer du att köra med för låda? Vi tänkte använda E36M3/525TDS låda och bygga nytt svep mot motorn. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Hej.
Jag kommer använda orginallådan från min 530 då den va manuell tror den lådan heter S5D-310Z, finns ju en 6växlad låda med som satt i manuella 540 den kanske vore något. Ser fram emot bilder på motorbygget. _________________ Henrik Nilsson ![]() Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||||
Har skissat och räknat en del på hjulupphängningen fram, vad tror den samlade expertisen om följande:
![]() Spårviddsförändringen och RC håller sig inom bra värden (enligt min uppfattning), medans camberkompensationen blir lite dålig (för dålig?) Camber enligt skissen är mer "gat" setup än "ban" setup De nedre rambenen är spikade medans de övriga måtten går att ändra en del (övre rambenen bör dock inte sitta tätare om motorn ska få plats) Är det något som ser uppenbart fel ut? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Re:
Den är onödigt tung och jag tror inte vi behöver 6 växlar.
Är tyvärr inte så mycket "motorbygge" just nu då det är så mycket annat som är viktigare att få till! Kommer dock snart att börja bygga grenrör. Blir ett dubbelt 4 till 1 system med jämn tändföljd, dvs cyl 1,4 och 6,7 dras till samma kollektor och 5,8 och 2,3 till andra kollektorn. oljetråget bli nytt och anpassas för torrsumpspumpen som har två sugsteg. Blir även ett specialsvänghjul med 184mm koppling, låg vikt och liten diameter på svänghjulet (för att få motorn närmare backen) är anledningen till det. ...men allt detta är fortfarande i designstadiet... ![]() _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Det går framåt... men med en fart som inte skulle göra en snigel avundsjuk direkt!
Vi har köpt på oss en 530 med 4 liters motor i + originalmotorn på 3 liter och med extra trimchip till båda motorerna. Så just nu är det slakt av en BMW som står på agendan! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
![]() Vad jag skulle försöka göra är att bygga in justermöligheter. Tex höja/sänka rc, Tex öka camberkompen, titta lite snabbt. Minska övre bärarmslängden med tex 50mm Även titta på antidyk mm Var skall stötdämpare/fjäder sitta? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Som referens:
Här är min framvagn ![]() Kommer inte ihåg i huvudet exakt, men camberkomp är 0,5/grad roll vill jag minnas. RC rör sig inte många millimetrar vid roll och spårvidd är också väldigt liten. Räknar med 50mm in- och 50mm utfjädring. |
||||
Som fuling säger hade du kunnat korta övre lite (eller förlänga undre).
Om du sänker övre infästningen något kommer du få bättre camberkompensation. ![]() |
||||
Det har du alldeles rätt i...
Ska se om jag hittar lite foton! Det finns ju numera nånting som liknar hjulupphängning monterat på bilen _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 19519 besök totalt |