Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckval
1372 besök totalt
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106


Trådstartare
Vad är max däckdimensioner som jag får på och kan använda? (använda = fungerar dock kanske tar i lite vid fullt rattutslag.)

Hade tänkt mig följande storlekar.
Fram: 245/35-18 på 8.5 bred fälg.
Bak: 255/35-18 på 8.5 bred fälg

Frågan är mer "om däcken går på" än "hur bra grepp det blir", fast alla svar tas emot.

Lika bra och satsa på 225or och slippa oroa sig för passformen?
Någon som kör på det?
Kommer det blir bra?
Alla synpunkter tas emot.
Däcken skall sitta på en BMW 325i -93.

//Öberg

_________________
Michael Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Nu vet jag inte om vad som kan skilja mot en E36 M3...

Men en viktig parameter är om den är sänkt förstås. Och sen offset på fälgarna. Och lite hur hjulvinklarna står. Min M3'a hade Pirellis PZero Asymetrico och Directionale på när jag köpte den. 255 bak och 245 fram. Det tog inte i. Då var kanterna bak invikta. Men inget utrullat breddat alls.


En bättre källa till kunskap på just det här området är nog bmwpower (på sin nya webadress som jag inte minns just nu...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Jo, en sak till. Satsa hellre på en anings smalare kvalitetsdäck än bredare skitdäck...
Men det var väl iof ganska uppenbart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Magnus Thomé skrev:
Nu vet jag inte om vad som kan skilja mot en E36 M3...
En bättre källa till kunskap på just det här området är nog bmwpower (på sin nya webadress som jag inte minns just nu...)


Du söker nog http://www.autopower.se/

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106


Trådstartare
Tack för svaren.

Jag har insett att isken är stor att det blir mycket trångt med de däckdimensionerna så jag har bestämt mig att satsa på 225/35-18 fram och 245/35-18 bak istället, alla däcken skall ligga på 8" fälg (fälgen gick inte få bredare) då blir det på Goodyear Eagle F1 däcken som jag tycker verkar vara mycket bra. De är dessutom bra på regn och det regnar ju som in i ... i detta landet =)

Eller kan ni rekomendera några andra däck?
Visst går det hitta bättre men har inte råd till det allra värsta tyvärr, sedan var inte utbudet på 245/35-18 det största.

Mvh Öberg

_________________
Michael Öberg
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Magnus Thomé skrev:
Då var kanterna bak invikta. Men inget utrullat breddat alls.

Är inte kanterna invikta på alla E36?
På min är det så, och jag har fått för mig att Alpina inte gjorde några modifieringar av skärmkanter.

_________________
Anders Dauner
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Öberg skrev:
Tack för svaren.

Jag har insett att isken är stor att det blir mycket trångt med de däckdimensionerna så jag har bestämt mig att satsa på 225/35-18 fram och 245/35-18 bak istället, alla däcken skall ligga på 8" fälg (fälgen gick inte få bredare) då blir det på Goodyear Eagle F1 däcken som jag tycker verkar vara mycket bra. De är dessutom bra på regn och det regnar ju som in i ... i detta landet =)

Eller kan ni rekomendera några andra däck?
Visst går det hitta bättre men har inte råd till det allra värsta tyvärr, sedan var inte utbudet på 245/35-18 det största.

Mvh Öberg

GoodYear Eagle ZR är det sämsta s..t jag nå'nsin åkt på bana med.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106


Trådstartare
okej, vilket däck rekomenderar du mig då?

Finns det möjlighet att prova någons breda däck och se hur mycket jag kan få på min bil?

_________________
Michael Öberg
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36



ice skrev:
Öberg skrev:
Tack för svaren.

Jag har insett att isken är stor att det blir mycket trångt med de däckdimensionerna så jag har bestämt mig att satsa på 225/35-18 fram och 245/35-18 bak istället, alla däcken skall ligga på 8" fälg (fälgen gick inte få bredare) då blir det på Goodyear Eagle F1 däcken som jag tycker verkar vara mycket bra. De är dessutom bra på regn och det regnar ju som in i ... i detta landet =)

Eller kan ni rekomendera några andra däck?
Visst går det hitta bättre men har inte råd till det allra värsta tyvärr, sedan var inte utbudet på 245/35-18 det största.

Mvh Öberg

GoodYear Eagle ZR är det sämsta s..t jag nå'nsin åkt på bana med.


ice du kanske menar de gamla F1 däcken? eller pratar du om de nya GSD-3?

_________________
/Haris Dzafic
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har de nya GSD-3 på mina 17" fälgar, 215/40-17 (numera brukshjul, har annat för banan)
Jag körde några varv på Knutstorp i somras (min premiär) med väldigt för mycket däckstryck gjorde att dom överhettade snabbt, men dom blev inte oberäkneliga eller svårkörda, bara halare.

På gatan funkar dom utmärkt! Speciellt som grussamlare på vårkanten.
Överlag är jag mycket nöjd med däcken, då på gatan. Våtgreppet är klart godkänt!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Jo.... Harris och Öberg, läs forumreglerna en gång till är ni snälla (om namn o så...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Öberg: När det gäller valet av däck så undrar jag vad du prioriterar, blir det mycket banåka o så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tycker personligen att det ser lite konstigt ut när man åker med olika breda däck fram resp bak på samma fälgbredd. Bak bullar de tu sig och fram petar de nästan inåt.
På e36:an får du väl plats med relativt stora hjul, skulle nog hellre åka på tex 225/40 el 235/40 runtom än på 225/35. Åker 225/35 själv på M3:an, e30, och det är väldigt stötigt och däcket lutar in väldigt mycket, dvs fälgen är på gränsen till att vara för bred för den däcksbredden och profilen.

/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Låter inte 245 lite mycket för en 8" fälg?

Själva åker vi (r-däck iofs) 205 på 8"...

_________________
Karl Brag
Citera
Däck för banåka
Däckval
1372 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande