Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW-motorporr!
1986 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467


Trådstartare
BMW-motorporr!





http://www.kolb-motorsport.de/index.html

Kanske ska gå och köpa sig en E30 igen kanske... Och en ny motor...


Fanns en begagnad till mig. Undra om SBP märker nåt?

3,2l M20-Rennmotor (ohne Aggregate) EUR 4900.- thumbs up



_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



BMW-motorporr!

Det där...är vad jag alltid har drömt om,en m20 med separata spjäll och gärna byggd för riktigt höga varv! thumbs up Vilket gott ljud en sån motor måste ge ifrån sig...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



öppna trattar är coolt..

är det där ett sånt där sprut som jag man bara läst om?
mekanisk högtryckpump,
kygelficher eller vafan det hette??


fan vilekn konsturktion med gasreglage och stag till pumpen



edit: klickade på länken.. Och fan vad jag trode.
Kolb-Motorsport skrev:
Kugelfischer-Einspritzpumpe und Flachschieberanlage


enspritzpumpe faller sig ganska naturligt men flachschieberanlange???

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Slidmatningsinsug eller flatskiveanläggning direkt översatt

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





3,2 liters M20!!! Det här är sjukt!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Va!? Går det att få dem så stora?

Såg och framförallt hörde Patrik Fredrikssons rally compakt med 2,5 liters m20 på 295hk med slidmatning för några år sedan vilket jäkla ljud att vara underbart! Ligger i topp på vackra motorljud på min top tio lista iaf...

_________________
Jonas Edling
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Nej sexor låter tråkigt, vill jag absolut inte ha > ....eller.... ...*mummel* varför gjorde inte BMW någon E30 med helalu sexa med 4-ventilsteknik

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Micke Eriksson skrev:
Nej sexor låter tråkigt, vill jag absolut inte ha > ....eller.... ...*mummel* varför gjorde inte BMW någon E30 med helalu sexa med 4-ventilsteknik


Hade dom gjort det hade vi ju inte haft nåt att bygga om.

M3E30 med S54 och SMGII


Jag håller ju precis på med att stroka en M20 till 2.7liter. Och redan där tycker jag det verkar maxat.

Max borrning borde va 86mm och då behöver öka slaglängden på veven från 76mm till 92mm, låter inte rimligt ju

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Lotus Samuel skrev:
Micke Eriksson skrev:
Nej sexor låter tråkigt, vill jag absolut inte ha > ....eller.... ...*mummel* varför gjorde inte BMW någon E30 med helalu sexa med 4-ventilsteknik


Hade dom gjort det hade vi ju inte haft nåt att bygga om.

M3E30 med S54 och SMGII


Jag håller ju precis på med att stroka en M20 till 2.7liter. Och redan där tycker jag det verkar maxat.

Max borrning borde va 86mm och då behöver öka slaglängden på veven från 76mm till 92mm, låter inte rimligt ju


Jo det är ju iofs sant, synd bara att BMW vägrar skriva ut de intyg som gör att man kan reg bes bilarna om man inte känner nån där förstås som kan skriva ut ett

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Lotus Samuel skrev:


Max borrning borde va 86mm och då behöver öka slaglängden på veven från 76mm till 92mm, låter inte rimligt ju


m30 3,2 var 86X89 så någonstanns där borde den här oxå landa.
Tidigare fanns där tom 24v toppar att få tag i till m20 snurrorna...hmm en m20 3,2l 24v. Vad ska man med en e36 m3 till ?
Iaf en sådan maskin borde väga mindre än en s50 gör.

Ang kul bmw maskiner, är här någon som har sett schintzer 24 ventils toppar till m30, man ser då och då m10 16v topparna till salu men aldrig en m30 24v topp?

_________________
Pelle Persson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Micke Eriksson skrev:
Lotus Samuel skrev:
Micke Eriksson skrev:
Nej sexor låter tråkigt, vill jag absolut inte ha > ....eller.... ...*mummel* varför gjorde inte BMW någon E30 med helalu sexa med 4-ventilsteknik


Hade dom gjort det hade vi ju inte haft nåt att bygga om.

M3E30 med S54 och SMGII


Jag håller ju precis på med att stroka en M20 till 2.7liter. Och redan där tycker jag det verkar maxat.

Max borrning borde va 86mm och då behöver öka slaglängden på veven från 76mm till 92mm, låter inte rimligt ju


Jo det är ju iofs sant, synd bara att BMW vägrar skriva ut de intyg som gör att man kan reg bes bilarna om man inte känner nån där förstås som kan skriva ut ett


Du kan regga som ombyggt fordon med en 328-motor (M52) i din E30. 15kW/100 kilo och om bilen väger 1000 kilo så passar 328-motorn (142 kw). Om du byter hjulupphängning, drivlina och bromsar så går det säkerligen igenom (enligt hjälp här på forumet (tack!)). Det positiva är ju att M52 har alublock och därmed handlar det om +/- ett par kilo från M42:an. thumbs up
Utifrån 328-motorn går det ju att få ut lite effekt om man så skulle vilja och ljudet är ju inte helt kasst det heller. Många saker från 318is passar bolt-on och det är samma procedur som att sätta i en M50-motor i E30 -> alltså det har gjorts många gånger innan.

Undra varför jag vet detta...

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Claes Haglund skrev:
Micke Eriksson skrev:
Lotus Samuel skrev:
Micke Eriksson skrev:
Nej sexor låter tråkigt, vill jag absolut inte ha > ....eller.... ...*mummel* varför gjorde inte BMW någon E30 med helalu sexa med 4-ventilsteknik


Hade dom gjort det hade vi ju inte haft nåt att bygga om.

M3E30 med S54 och SMGII


Jag håller ju precis på med att stroka en M20 till 2.7liter. Och redan där tycker jag det verkar maxat.

Max borrning borde va 86mm och då behöver öka slaglängden på veven från 76mm till 92mm, låter inte rimligt ju


Jo det är ju iofs sant, synd bara att BMW vägrar skriva ut de intyg som gör att man kan reg bes bilarna om man inte känner nån där förstås som kan skriva ut ett


Du kan regga som ombyggt fordon med en 328-motor (M52) i din E30. 15kW/100 kilo och om bilen väger 1000 kilo så passar 328-motorn (142 kw). Om du byter hjulupphängning, drivlina och bromsar så går det säkerligen igenom (enligt hjälp här på forumet (tack!)). Det positiva är ju att M52 har alublock och därmed handlar det om +/- ett par kilo från M42:an. thumbs up
Utifrån 328-motorn går det ju att få ut lite effekt om man så skulle vilja och ljudet är ju inte helt kasst det heller. Många saker från 318is passar bolt-on och det är samma procedur som att sätta i en M50-motor i E30 -> alltså det har gjorts många gånger innan.

Undra varför jag vet detta...


Desto fler cylindrar desto mindre *****
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Claes Haglund skrev:
Du kan regga som ombyggt fordon med en 328-motor (M52) i din E30. 15kW/100 kilo och om bilen väger 1000 kilo så passar 328-motorn (142 kw). Om du byter hjulupphängning, drivlina och bromsar så går det säkerligen igenom (enligt hjälp här på forumet (tack!)). Det positiva är ju att M52 har alublock och därmed handlar det om +/- ett par kilo från M42:an. thumbs up
Utifrån 328-motorn går det ju att få ut lite effekt om man så skulle vilja och ljudet är ju inte helt kasst det heller. Många saker från 318is passar bolt-on och det är samma procedur som att sätta i en M50-motor i E30 -> alltså det har gjorts många gånger innan.

Undra varför jag vet detta...


Jo den tanken har slagit mig ett par gånger, men är det inte så att BMW vägrar skriva ut intyg på vilken motor det är? Man måste väl ha nån sorts intyg på att det är just den motorn som man säger att det är eller hur funkar det vid reggning som amatörbyggt fordon egentligen

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har fått för mig att det ska funka som Claes säger...men är inte helt 100 då man snurrar ihop allt hela tiden iaf.

Har testat Jannes Z3 2,8 med 235hk... Kan säga att det är "helt perfekt" med effekt och vrid för att ha kul å busa med.

För visst, en M42 med lite pulver blir ju inte trist om man har tur, men en lätt sexa med VOLYM och respons vore inte sämre...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW-motorporr!
1986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande